View : 12 Download: 0

내용중심 언어교수 접근에 근거한 영어와 수학 통합프로그램 개발 및 효과 검증 : 초등학교 4학년을 중심으로

Title
내용중심 언어교수 접근에 근거한 영어와 수학 통합프로그램 개발 및 효과 검증 : 초등학교 4학년을 중심으로
Authors
오성아
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 영어와 수학을 통합하는 프로그램을 개발하여 현장에 적용하고 그 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 Tyler의 교육과정 개발 모형에 기초하여 프로그램을 개발하였다. 이 모형을 근거로 학습자, 사회, 교과 전문가에 대한 연구의 결과에 따라 목표를 설정하였다. 설정된 프로그램의 목표는 다음과 같다. 첫째, 수학 교과 내용을 외국어인 영어로 학습할 수 있다. 둘째 학습자는 외국어로 수업을 했을 때에도 모국어로 수업했을 때와 마찬가지로 수학과 능력을 향상시킬 수 있다. 또한 프로그램의 내용은 국가기준의 교육과정에 따라 사칙 연산의 혼합셈, 큰 수에서의 나눗셈, 다양한 각, 삼각형 그리고 사각형의 성질을 내용 요소로 선정하였다. 방법으로는 언어와 교과목간의 통합을 시도하는 내용중심 언어 교수 접근을 채택하여 프로그램을 적용하였다. 학습 시간은 50분으로 운영하였으며, 학습 활동으로는 교사는 교수 담화 전략을 선정하였으며, 학습자는 기억전략, 인지전략, 보상전략, 상위인지 전략, 사회적 전략의 6개 범주의 학습전략을 선정하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 프로그램 평가는 서울시 E 초등학교 4학년 70명을 대상으로 통제 집단과 실험 집단을 선정하여 그 효과를 비교하였다. 영어 말하기·듣기와 수학 능력의 사전·사후 검사가 이루어졌으며 t-검증을 실시하였다. 영어의 말하기 능력은 통계적으로 유의미한 차이(p<.05)를 보였으나 듣기 능력에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다(p>.05). 수학능력에 있어서는 연산과 도형 영역 모두 유의미한 차이(p<.05)를 보였다. 검증 결과 본 프로그램은 영어에서 말하기, 수학에서 연산과 도형 능력을 향상시키는데 효과적임을 보여주었다. ; This study has a purpose to develop and apply a unified program of English and mathematics to the field. For this purpose, teaching goals are established following the results of study on learners, society and curriculum experts based on Tyler s curriculum development model. The following are the goals of program based on it. First, learning in English can improve learners English speaking and listening skills. Second, operation and diagram area can improve learners mathematics ability. The contents of a program are mixed counting of the four operations. The application of a program is as follows. Learning time in a unified program of English and mathematics is 50 minutes, and learning activity includes reading and solving questions in English, exercise, manipulation, and problem-solving. Teaching strategy includes starting on the basis of preliminary learning, introducing words, repeating explaining for the better understanding of English, describing words by taking examples or gestures, showing a model by teacher, and manipulative activity. The evaluation of a unified program of English and mathematics takes 35 students in their fourth grade in Seoul E elementary school as the subject. To inspect the effect of this program, evaluation of English speaking and listening, and mathematics as before and after test. Evaluation questions are selected by the standards of the present curriculum. Also, t-inspection is conducted for checking the effect of this program. The improvement of English speaking and listening shows statistically meaningful differences (p<.05) but there are no meaningful differences in listening ability. (p<.005) The improvement of learning ability shows meaningful differences in case of diagram, but no differences in operation (p>.05). This program is proven that it is effective only in improving English speaking and diagram in mathematics.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE