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韓末 鄭喬의 정치활동과 정치개혁론

Title
韓末 鄭喬의 정치활동과 정치개혁론
Authors
김은주
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 秋人 鄭喬(1856년-1925년)의 정치활동과 정치개혁론에 대해서 고찰해보고 이러한 활동이 韓末의 민족적 과제에 어떻게 기능했는지를 살펴본 것이다. 정교는 1890년대부터 宮內府 主事, 郡守 등의 관직을 지냈고 獨立協會·大韓自强會에서 활동하였다. 그리고 주요 저서로는 『大東歷史』와 『大韓季年史』가 있다. 이러한 여러 활동 중 그는 특히 독립협회의 書記, 提議, 司法委員으로서 주도적인 역할을 담당하였다. 독립협회의 사상과 그 성격은 선학들의 연구를 통해 밝혀졌으며 최근에는 독립협회내의 주도세력에 대한 연구도 다양하게 이루어지고 있다. 이러한 연구들에서는 독립협회내 각 시기별 주도세력에 대해 검토하면서 정교의 활동을 급진노선으로 분류하고 있다. 그렇지만 정교의 급진적 활동상을 이해하기 위해서는 그 활동배경에 대한 이해가 선행되어야 함에도 불구하고 단지 독립협회에서의 활동만으로 정교를 평가해 왔다. 그리하여 전통유교사상을 기반으로 하였던 정교의 사상변화 측면을 간과한 듯하다. 그러므로 본 논문에서는 정교의 사상변화에 대한 계기성을 고려하면서 그의 정치활동과 개혁론의 특성을 밝혀보고자 한 것이다. 1895년의 馬關條約에서 우리나라가 국제적으로 자주독립국가임을 인정받게 되자 정교는 청으로부터의 독립을 강조하는 뜻에서 『大東歷史』를 저술하였다. 정교의 황제즉위 상소는 大韓帝國의 정통성 강조와 萬國公法이라는 서구사상의 영향속에서 1897년에 작성되었다. 특히 正統性을 강조하는 정교의 역사인식은 稱帝가 아닌 皇帝卽位, 尊號로 상소문에 표현되고 있다. 그러나 정교의 황제즉위 상소는 황제권 강화의 측면에서 올려진 것으로 파악할 수는 없다. 國體를 높이기 위해서 군주의 號를 올려야 하며, 만국공법에 근거한 것이었으므로 국외주권의 확보와 관련이 있는 문제였다. 정교는 자주독립국가를 위한 근본적인 방법이 개혁정부를 수립하고 의회를 설립해 국정개혁을 단행함으로써 근대적인 자강체제를 갖추는데 있다고 생각하였다. 그는 독립협회를 정당이라고 인식하였고 정치참여를 통한 정치개혁을 목표로 하고 있었다. 그가 독립협회에서 中樞院을 개편하려고 한 목적은 정부대신들을 탄핵하고 견제하기 위해 중추원에 의회의 기능을 부여하여, 의회제를 통한 정치참여를 구현하려는 것이었다. 그러므로 중추원개편의 목적은 군주권의 제한보다는 의정부견제에 그 목적이 있었다. 대외주권의 확보를 위해 황제즉위상소를 올렸던 정교이지만 內政에서는 민권의 보호를 위해 군주의 전제권을 제한할 것과 군주·정부의 권한 등이 법률로 명시되어야 함을 주장하였다. 정교가 만민공동회에서 상소기초위원으로 활동한 것은 獻議 6條와 詔勅 5條의 실시를 주장하면서 부패한 정부대신을 탄핵하기 위한 것이었다. 독립협회 해산이후 정교는 정치개혁운동에서 자강계몽운동으로 전환하였다. 그는 일본이 내세운 東洋平和論을 받아들였고 이것은 서양의 침략에서 독립국을 유지하기 위한 하나의 방법론이었다. 이 점이 정교의 현실인식에서 일본의 침략에 대한 불철저한 인식으로 평가할 수 있는 부분이다. 을사조약 이후에는 동양평화론의 표피적 이해에서 벗어나 일본의 의도를 짐작할 수 있었음에도 불구하고 그가 자주독립론의 한계를 보인 것은 만국공법의 허구성 인식과 밀접한 관련이 있는 것이었다. 국제관계를 공법적 사고에서 이해하다가 평등이 아닌 힘에 의한 강대국과 약속국의 관계를 인식하면서 정교의 현실인식은 변화하였다. 만국공법은 힘에 의한 국제관계를 여실히 보여주었으며 이것은 정교가 생각한 독립국이 힘없이는 불가능하다는 생각속에서 동양평화론을 받아들이는 요인으로 작용하였다. 정교는 만국공법의 허구성을 인정하고 동양의 유교를 강조하면서 민족정신을 고수하려고 하였다. 改新儒學者였던 정교는 이렇게 종래의 정치이념이었던 유교를 근본적으로 부정하지 못하였던 것이다. 결국 이러한 점이 정교와 개화파 관료들에게서 나타나는 정치활동의 차이라고 평가할 수 있다. 한말에 우리민족이 이루어야 할 민족적 과제는 근대화와 자주독립이었다. 이러한 과제를 놓고 정교의 활동을 평가할 때 정치개혁을 통한 근대화에 대한 인식과 그의 활동은 긍정적으로 볼 수 있다. 그러나 서양의 침략을 막기 위해 그가 동양평화론을 받아들인 것은 일본의 침략을 유도하는 길이었기에 그의 자주독립론의 한계라고 평가할 수 있다. ; dudans]The objective of this stydy consists in inquiring into political activities and reforms of Chung Kyo(pseudonym : Chuin(秋人), 1856~1925) and how these activities met national needs in the late Yi Dynasty. Chung Kyo held various offices in the government since 1890s and was an active member in the Independence Club(tongnip y p oe)and Daehan Reinforcement Association. The book he wrote include “Daedong Y ksa(大東歷史)” and "Daehan Kyeny nsa(大韓季年史)." Of all these activities, he took a leading role in the Independence Club as a clerk and as a member of the judicial committee. Previous researches conducted study on the background and the characteristics of the Independence Club. These researches review the leading powers of the Independence Club. The researches review the leading powers within the Independence Club in different periods through various angels and classify the activities of Chung Kyo as radical. However, these researches lack understnding on how he came to take a part in the Independence Club and the political reforms implemented by him. In order to comprehend his radical activities in the Independence Club, an understanding on the background of his activities is required. But, he has evaluated merely on his activities. The concentration of research on his activities within the Independence Club has overlooked changes in his ideas, this study aimed at manifesting the characteristics of his political activites on the theory on political reforms. Chung Kyo wrote “Daedong Y ksa” in attempt to stress the independence of the state from the Chung Dynasty in 1895 when Chosun was internationally recgnized as an independent state with Makwan Treaty(馬關條約). His memorial to the Throne was made out in 1897 with the emphasis on orthodoxy of Korean Empire based on orthodox consciousness of history and the influence of western International Law. In particular, his historical consciousness of history emphasizing orthodoxy was expressed in his memorial to the Throne the enthronement of emperor, not mentioning the real title of the emperor or an honorific title. However, his memorial to the Throne can not be grasped as being offered on the perspective of reinforcing the authority of the emperor. The offering of the title must be related to the security of the sovereignty in foreign nations to enhance the fundamental concept of national polity, which was based on the International Law. Chung Kyo thought that the fundamental strategy for building an independent state consisted in creating a modern self-reinforcing system through a new reformed government and national assembly to carry out political reforms. He perceived the Independence Club as a poltical party aiming at political reforms via participation into politics. He purpose to reform Jungchuwon(中樞院) consisted in passing national assembly s function to impeach or restrain state ministers onto Junchuwon and to realize their participation into politics via an assembly system. Therefore, the purpose of the reform of Jungchwon rests on the restraint of Euijongbu(議政府) rather than on the limitation of the authority of the monarch. Although Chung Kyo offered memorials to the Throne to secure sovereignty abroad, he insisted on limitation of the unlimited authority of the monarch and clealy state the authority of the monarch and government by law to protect the internal civil rights. Also, he took a part in the Assembly of All Castes as a member of the basic committee and insisted the implementation of Article 6 of the Constitution and Article 5 of the Royal Edict proceeding with impeachment movement instead of the government. After the dissolution of the Independence Club, Chung Kyo realized that the International Law was of no significance without the power of the state. Consequently, he shifted his movement from a political reform to a enlightening movement. He accepted the theory of the Oriental Peace patronized by Japan, and it was one of the methodologies to maintain an independent state from the invasion of the Western powers. His perception of reality on the invasion of Japan may be likely to be perceived as naive. After the Eulsa Agreement, it easy to presume the intention of the Japanese invasion apart from a superficial understanding of the Oriental Peace theory. The fact that he showed limits in view of an independent state even after the Eulsa Agreement shows the fabrication of the Internatinal Law. His view shifted from an understanding of international relations based on the idea of the International Law to an understanding of the relationships between a powerful state and a vassal state, based on unequal powers. The International Law clearly showed international relations by power, which functioned as the factor in Chung Kyo accepting the theory of the Oriental Peace with the nation that the nation that the International Law is infeasible without the power of an independent state. After accepting the uselessness of International Law, Chung Kyo stressed the Confucianism in the East and tried to nationalism. He a reformed Confucian, was not able to fundamentally negate Confucianism, a traditional idea of politics. Thus, these point are shown in the difference of political activities of progressive party(開化派). What the Korean people had to achieve was the modernization and independent state. When evaluating Chung Kyo s activities under these contexts, considerable positive evaluation can be made of his cognition of and activities for modernization via political reforms. However, the attitude that he accepted the theory of the Oriental Peace to prevent the Western invasion implicitly resulted in inducing the invasion of Japan, which might be evaluated to be the limits in his view of an independence state.
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