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수중운동이 뇌성마비 아동의 하지 굴근 및 신근력과 근지구력에 미치는 영향

Title
수중운동이 뇌성마비 아동의 하지 굴근 및 신근력과 근지구력에 미치는 영향
Authors
안지현
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 근육의 불균형으로 근력약화를 보이는 뇌성마비 아동의 균형적 근육발달을 위한 수중운동의 효과를 규명하고 운동방법의 기초적인 자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해서 S 특수학교에 재학중인 보행 가능한 뇌성마비 아동 5명을 피험자로 선정하였으며, 8주간, 일주일에 3회씩, 1회 50분으로 수중운동을 실시하였다. 뇌성마비 아동의 수중운동전 과 운동후 하지 슬관절의 굴근력과 신근력 및 근력비율, 근지구력이 등속성 기기인 CYBEX 6000을 이용하여 측정하였다. 운동방법은 치료운동의 원리를 적용하여 수동운동, 능동보조운동, 능동운동의 순서로 물위에서 자전거 페달링 동작과 수영의 평영 발차기 동작을 응용하였다. 자료처리는 SPSS/PC 프로그램을 이용하여 각 측정항목의 평균과 표준편차를 산출하였고, 운동기간 차이는 paired t-test로 검증하였다. 본 연구의 운동효과를 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 수중운동전·후에 하지 굴근력과 신근력을 측정하여 운동효과를 분석한 결과는 다음과 같다. (1) 수중운동전·후에 최대근력(peak torque)은 각속도 120도에서 우측 굴근과 좌측 굴근과 신근에서 유의한 차이를 나타내었다(p<0.05). (2) 수중운동전·후에 체중에 대한 최대근력(peak torque to body weight)은 각속도 120도의 좌측 굴근과 신근에서만 유의한 차이를 나타내었다(p<0.01). 2. 수중운동전·후에 하지 근력비율을 측정하여 운동효과를 분석한 결과는 다음과 같다. 수중운동전·후에 근력비율은 각 각속도에서 증가를 나타내었으나, 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다. 3. 수중운동전·후애 하지 근지구력을 측정하여 운동효과를 분석한 결과는 다음과 같다. (1) 수중운동전·후에 전체일량(total work)은 우측과 좌측 굴근과 신근에서 모두 증가를 보였으나 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다. (2) 수중운동전·후에 체중에 대한 전체일량(total work)은 우측의 굴근과 좌측 굴근 및 신근에서 증가를 보였으나 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다. ; The purpose of this study is to find out the effects of aquatic exercise, and suggest a basic data of exercise method for muscle development of cerebral palsy children, shown the weakening of muscle strength, followed by muscle imbalance. For this study, five cerebral palsy children with walking ability, were selected and had performed aquatic exercise, three times per week for eight weeks. CYBEX 6000 system, isokinetic dynamometry was used for the measuring of lower-extremity flexor and extensor strength, reciprocal muscle group ratio and muscle endurance in cerebral palsy children. The results of this study were as follows; 1. The result of analysis on aquatic exercise effect of lower-extremity flexor and extensor strength (1) The peak torque of lower-extremity showed the significant difference on right and left flexors and left extensors at 120/sec between before and after aquatic exercise(p<0.05). (2) The peak torque to body weight showed the significant difference on left flexors and extensors only at 120/sec between before and after exercise(p<0.01). 2. The result of analysis on aquatic exercise effect lower-extremity muscle group ratio. After aquatic exercise, the muscle group ratio increased on each speed, but according to statistics, not significantly. 3. The result of analysis on aquatic exercise effect of lower-extremity muscle endurance (1) After aquatic exercise, total work increased on bilateral flexors and extensors, but according to statistics, not significantly. (2) After aquatic exercise, total work to body weight increased on right and left flexors and left extensors, but according to statistics, not significantly. According to the above results, aquatic exercise for 8 weeks as a resistance exercise, intensified lower-extremity flexors and extensors strength of cerebral palsy children who display muscle weakness followed by muscle imbalance and also increased reciprocal muscle group ratio and muscle endurance. The exercise in the water can improve muscle strength and endurance as well as movable range of joint, thanks to constant receiving of power of gravity, water pressure, resistance and etc. Especially, the load given in the water can prevent cerebral palsy children who have trouble in physical activity on land because of shortage of muscle control ability, contracture and being rigid of each part of a body, from lowering of physical strength, and maintain their health. Furthermore, the development of lower-extremity muscle strength through symmetrical aquatic exercise is an effective exercise method, because it can draw the elevation equilibrium and balance, and improve walking ability of cerebral palsy children. Therefore, it need to study that make clear the relation of the balance and walking ability through the development of lower-extremity muscle strength in children with cerebral palsy in future.
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