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마가복음에 나타난 제자직에 관한 연구

Title
마가복음에 나타난 제자직에 관한 연구
Authors
이순임
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
마가복음은 “하나님의 아들 예수 그리스도의 복음”의 책이라고 정의되고 있다(1:1). 마가는 죽음과 부활 이후의 그리스도에 관하여 말하지 않고, 전기적인 예수에 관하여 언급하고 있다. 따라서 마가의 복음은 예수의 생애에 관한 하나의 이야기라고 볼 수 있다. 마가 전체에서 다루어지고 있는 주제는 그리스론과 제자직에 관한 것이다. 그런데 마가는 그리스도론보다는 제자직의 문제에 더 관심하고 있는 것으로 보인다. 마가는 또한 이 제자직의 문제와 관련하여 예수를 그 모범으로 제시하고 있다. 예수가 보인 제자직의 모범이 그 열둘에게는 어떤 의미가 있으며, 이러한 구성을 통하여 마가가 제자들과 독자들에게 주고자 하는 메시지는 무엇인지에 주의를 기울여야 할 것이다. 예수가 모범을 보임으로써 남성 제자들에게 준 제자직의 명령이 어떻게 수행되고 있는지에 관심할 때, 우리는 그들이 거의 어리석은 반응을 보이고 있음을 알 수 있다. 그러면 그들은 왜 그러한 반응을 보이고 있으며, 그 결과는 어떻게 될 것인지를 고찰해야 할 것이다. 특히 남성 제자들은 마가복음의 중반 이후에 언급되고 있는 먹임의 문제와 관련될 때는 여지없이 무너졌다. 그들은 두 번의 먹이심의 기적에서 계속 실패하였고, 뱃길 여행에서도 이 먹임의 문제와 관련하여 실패하였다. 뿐만 아니라 최후의 만찬에서는 예수가 스스로 택한 제자에 의해서 배반을 당하게 되는 음모가 싹튼다. 이러한 남성 제자들의 실패에 대한 대안으로서 마가는 이미 한편으로 새로운 플롯을 마련하였다. 마가가 새롭게 제시한 것은 바로 여성 제자들을 통한 예수의 제자직 명령의 완성이었다. 12년 동안 혈루증을 앓고 있던 여성의 병이 예수의 몸을 만짐으로써 나음을 얻었다. 또 이 치유와 샌드위치를 구성하고 있는 야이로의 딸을 살리신 후에는 “먹을 것을 주라”고 명하신다. 뿐만 아니라 남성 제자가 빵의 문제로 넘어질 때 한 이방 여인을 통해서 빵이 이방의 여성에게로 넘겨진다. 또한 베다니의 한 이름 없는 여성을 통해서 기름부음을 받은 예수는, 최후의 만찬 식탁에서 빵을 제자들에게 나누어준다. 그러면서 이 빵이 자신의 몸임을 확증하고 있다. 실패를 거듭하고 있는 남성 제자들을 대신해서 마가는 수난사화의 이야기로 진입하면서 여성 제자들을 전면에 내세운다. 그리하여 그들이 남성들을 대신하여 예수의 제자직 명령을 수행하고 있으며, 마침내는 예수 부활의 목격자가 됨으로써 이 사실을 선포할 사명을 부여받는다. 즉 하나님 나라를 선포해야 하는 구체적인 제자직의 명령을 여성 제자들이 담당해야 하며, 이는 새로운 국면으로의 전환을 의미한다. 이 같은 맥락에 따라서 선포와 치유, 자기 부인 및 십자가의 수락, 식탁 교제와 섬김, 함께 있음 등의 제자직 명령을 고찰한다. 그리고 이 같은 제자직이 남성 제자들과 여성 제자들에게서 어떻게 적용, 수행되는지를 살핀다. 따라서 예수의 제자직 명령을 담지한 남성 제자들이 궁극적으로 이루고자 했던 하나님 나라의 선포에 실패하고, 이를 여성 제자들이 대신하게 되는 과정을 드러낸다. ; Mark is defined as "the gospel of Jesus Christ, the Son of God"(1:1). Mark doesn t describe Christ after his death and resurrection. But he rather focus on biographical Jesus. So the gospel of Mark is the very story of the life of Jesus. The outstanding themes shown in the gospel of Mark is Christology and discipleship. Then Mark seems to concentrate on discipleship rather than Christology. Concerning the discipleship, he describes Jesus as it s model. So, We have to focus on what Jesus discipleship as a model might mean to the twelve of his disciples and what Mark would like to say to his disciples and readers. If we trace how the discipleship which Jesus has commanded by showing himself as a model is carried out by male desciples, we should be able to figure out that most of them simply fail to follow their model. Then, we have to consider why they got failed in achieving their task and what is the consequence of that. Especially in the matter of "feeding", which are mentioned mostly in the second half of the gospel, the male disciples always fail to catch Jesus point. They fail to understand what Jesus bread means not only in both miracles of "feeding people" but also in the trip across the sea where Jesus asks to his disciples to bring bread right after the miracle of feeding. Jesus get to be betrayed by the male disciple who was selected by Jesus himself. As an alternative to this continuous failure of male disciples, Mark presented another plot. Mark‘s new plot is to focus on female disciples who fully accept Jesus as "the bread of life" and who fulfill Jesus discipleship. The woman who has suffered from a flow of blood for twelve years is healed of her disease by touching Jesus body. And in the affair that Jesus revives the daughter of Jairus, which forms a sandwich structure with the former miracle, Jesus commands to "give her someting to eat." Besides, when male disciples fail in the matter of the bread, the bread is handed to the gentile world through a gentile woman. And when Jesus who has been anointed by an anonymous woman at Bethany distributes the bread to disciples at the table of Last Supper, this is to confirm that the bread is his body. While Mark moves to Jesus suffering, he put female disciples in front. instead of male disciples who has failed continuously. Therefore female disciples carry out Jesus command of discipleship as a substitute of male disciples. And they are committed to proclaim the resurrection of Jesus since they become the eyewitnesses. So female disciples has to carry out the concrete command of discipleship and this means a transformation into the new aspect. According to this position, this thesis considers the command of discipleship like proclaimation and healing, self-denial and acception of the cross, table fellowship and service, and immanence. And it inquires how this discipleship is applied and achieved by male and female disciples. Finally it reveals the process that male disciples who have hold the command of discipleship fail and female disciples substitute their role.
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