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Max Reger의 Chorale Fantasy에 대한 연구 : Chorale Fantasy "Wie Schoen leucht't uns der Morgenstern" Op.40, No.1 분석을 중심으로

Title
Max Reger의 Chorale Fantasy에 대한 연구 : Chorale Fantasy "Wie Schoen leucht't uns der Morgenstern" Op.40, No.1 분석을 중심으로
Authors
이현명
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 레거(Max Reger; 1873-1916)의 오르간 음악과 코랄 환타지를 형식과 내용 면에서 살펴본 후, 대표적인 코랄 환타지 「Wie Schoen leucht‘t uns der Morgenstern」 Op.40, No.1의 분석을 통해 그의 오르간 음악을 이해하는데 도움을 주고자 한다. 후기 낭만주의의 대표적인 작곡가로 바하의 영향을 받아 바로크 시대의 양식과 대위법을 정교하게 구사하였던 레거는 독일 프로테스탄트 코랄을 이용하여 많은 곡을 작곡하였다. 루터(Martin Luther; 1453-1546)에 의해 시작된 코랄은 오르간음악에서 코랄 프렐류드, 코랄 바리에이션, 코랄 환타지의 형식으로 작곡되었다. 그중 코랄 환타지는 코랄 선율이 부분적으로 나뉘어져 각 성부에서 제시되며 특히 상성부에서는 16분음표나 붓점, 꾸밈음 등으로 장식되어 나타나기도 한다. 모방대위법, 분열기법(Fragmentation), 에코효과 등 다양한 기법으로 처리되는 이 코랄환타지는 샤이데만(Heinrich Scheidemann; 1596-1663), 툰더(Franz Tunder; 1614-1667), 북스테후데(Dietrich Buxtehude; 1637-1707), 바하(Johann Sebastian Bach; 1685-1750) 등과 같은 17세기 북 독일 작곡가들에 의해 주로 작곡되어졌다. 이러한 코랄 환타지의 전통은 낭만시대의 리스트(Franz Liszt; 1811-1886), 라이만(Heinrich Reimann; 1850-1906)을 거쳐 레거에 의해 계승된다. 레거의 7개의 코랄 환타지는 1898년부터 1900년 사이에 작곡되어진 대규모 작품들로서 기존의 코랄 선율을 바탕으로 가사의 의미를 음악적으로 재현하였다. 코랄의 각 절은 변주되어 연속적으로 나타나고 정선율은 모든 성부에서 뚜렷하게 제시된다. 7개의 코랄 환타지는 화려하고 웅장한 음색, 과장된 다이내믹과 템포의 다양한 변화, 빠르고 화려한 피아노적 기교 등으로 레거 음악의 특징이 잘 드러나 있다. 본 논문에서 분석한“Wie Schoen leucht t uns der Morgenstern” Op.40, No.1 은 레거의 대표적인 코랄 환타지로서 서주부와 4개의 절로 구성된 변주부, 5절이 포함된 푸가로 구성되어 있다. 서주부는 즉흥곡 양식으로 순차적인 선율 진행과 극단적인 다이내믹이 특징적이다. 변주부는 가사에 의해 절이 구분되고 각 절은 자유롭게 변형된다. 뒤이어 대위법에 의해 선율이 보충되는 푸가가 연주된다. 이 곡의 특징은 옥타브 코달(Octave Chordal)로 강조된 정선율(Cantus Firmus)에 후기낭만의 음악적 요소인 반음계적 선율, 다양한 리듬의 변형, 불협화음, 대담한 전조, 임시표에 의한 조성감 상실등을 첨가하였다. 그러나 각 프레이즈의 처음과 끝은 주요3화음에 의한 조성적인 중심음이 내재되어 있어서 조성이 유지된다. 동기를 전개시키는 기법으로는 모방등의 대위법을 사용하여 주제를 진행, 발전시키고 있다. 이러한 레거의 음악어법은 바하이후의 오르간음악에 큰 공헌을 하였으며 20세기 초반 독일 오르간 작곡가들에게 많은 영향을 주었다. ; This thesis was written to help in understanding Max Reger (1873-1916) s organ music through analysis of his representative Chorale Fantasy 「Wie Schoen leucht t uns der Morgenstern」Op.40, No. 1 after reviewing his organ music and the Chorale Fantasy as to the aspects of form and contents. As a representative composer of post-romanticism, Reger elaborately used the forms and counterpoint of the Baroque under the influence of Bach. He made many compositions by using the German Protestant Chorale. The Chorale is a form begun by Martin Luther, and appears in such organ music as Chorale Prelude, Chorale Variation and Chorale Fantasy. Among these, the Chorale Fantasy divided into different parts of the Chorale melody, which was presented in each voice part. Especially, it is expressed in the upper parts by decorations of sixteenth notes, dotted rhythms, or ornamentation. The Chorale Fantasy was treated in various ways, such as imitative counter- point, fragmentation, and echo effect, and it was mainly composed by Northern German composers in the seventeenth century such as Scheidemann, Tunder and Buxtehude and, later, Bach. This tradition of the Chorale Fantasy is seen in the romantic period, beginning with Liszt and Reimann, and eventually in Reger. Reger s seven large-scale Chorale Fantasies, which were composed between 1898 and 1900, musically express the meaning of the texts on the basis of existing Chorale melodies. Every stanza of each Chorale shows up continuously in the variations and the cantus firmus is presented distinctly in every part. Each of the seven Chorale Fantasies shows characteristics of Reger s music well, which is magnificent in tone color, exaggerated dynamics, variations of tempo, rapid and splendid technique as in piano performance. As a representative Chorale Fantasy of Reger, “Wie Schoen leucht t uns der Morgenstern”, which is analysed in this study, is composed of introduction, variation - which is composed of four stanzas - and fugue which includes the fifth stanza. The introduction being composed in the style of improvisation is characterized by gradual melodie progression and extreme dynamics. Each stanza of the variation is distinguished according to the text, is varied freely. Subsequently the fugue, the melody of which is supplemented by counterpoint, is played. The characteristics of this composition are the addition of post-romantic idioms ( i.e. chromatic scale, modification of varied rhythms, dissonance, modulation to unrelated keys, the loss of tonality by accidentals, etc.) in the cantus firmus which is emphasized by octave chordal. However, tonality is maintained as the tonal center comprising the principal triads (I, IV,V) is in the beginning and end of every phrase. The subject is expanded and developed by using counterpoint like imitation, as a technique of the development motive. Reger s musical style made a great contribution to organ music after the Bach period and influenced many early 20th century German organ composers.
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