View : 772 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor한인영-
dc.contributor.author김윤정-
dc.creator김윤정-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:59Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:59Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001605-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192811-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001605-
dc.description.abstract본 연구는 우리나라 일부 남 ·녀 고등학생을 대상으로 청소년기에 나타나는 심리적인 특성인 우울성향을 파악하고 이러한 우울성향과 청소년기에 급증하게 되는 문제행동과의 관련성을 밝힘으로써 청소년의 우울에 대한 예방과 문제행동을 감소시키기 위한 전문적인 사회사업적 개입방안을 모색하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 일반적 특성에 따른 우울성향과 문제행동과의 관계를 파악하고 문제행동을 폭력성, 책임회피성, 허위성, 도벽성, 학업불성실성, 성관계 6개의 하위영역으로 구성되어 있는 문제행동 척도를 사용하여 우울성향과의 관계를 분석하였다. 그리고 청소년의 우울정도는 Beck의 우울척도를 사용하였다. 본 연구의 목적을 위해서 서울시내 일부 고등학교 1, 2, 3 학년 학생 311명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 분석 시에는 SPSS/WIN을 사용하여 기술통계분석 t-test, 회귀분석 등의 방법으로 통계 처리하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 일반적 특성에 따른 청소년의 우울성향 성별에 따른 우울성향은 남학생이 여학생보다 높게 나타났으나 유의미한 차이를 보이지 않았다. 학년에 따른 우울성향은 학년이 높을수록 우울성향이 높게 나타났으며, 학교성적에 따른 우울성향은 학교성적이 나쁠수록 우울성향이 높게 나타났다. 또한 고민을 상담하는 대상에 따른 우울성향은 교사라고 응답한 학생의 경우가 가장 낮게 나타났고, 경제적 생활수준별 우울성향은 생활수준이 하인 학생이 우울성향이 가장 높게 나타났다. 2. 일반적 특성에 따른 청소년의 문제행동 첫째, 성별에 따른 문제행동은 남자가 여자보다 높게 나타났으며, 학년에 따른 문제행동은 1학년이 폭력성, 성관계, 도벽성의 문제행동에서 다른 학년보다 높게 나타났다. 학교성적에 따른 문제행동은 전 영역에서 학교성적이 가장 낮은 학생이 문제행동이 높게 나타났다. 즉 학교성적이 나쁜 학생이 그들의 고민이나 우울한 기분을 해소하기 위하여 문제행동을 하는 경향이 있음을 추측할 수 있다. 둘째, 고민을 상담하는 대상에 따른 문제행동을 살펴보면 폭력성, 성관계, 도벽성의 문제행동은 유의미한 차이를 보이지 않았으며, 책임회피성 문제행동은 좀처럼 의논하지 않는다고 응답한.학생이 가장 높게 나타났고, 교사라고 응답한 학생이 가장 낮은 책임회피성 문제행동을 보임을 알 수 있었다. 학업불성실성은 친구라고 응답한 학생이 가장 높았으며 가장 낮은 학업불성실성 문제행동을 보인 것은 역시 교사와 상담한다고 응답한 학생이었다. 경제적 수준에 따른 문제행동은 전반적으로 경제적 수준이 하인 학생이 문제행동이 높게 나타났다. 3. 우울성향과 문제행동 우울성향과 문제행동과의 관계에 대한 결과 폭력성 12%, 성관계 0.8%,책임회피성 21.1%, 도벽성 16.8%, 허위성 0.6%, 학업불성실성 12.7%로 6개의 문제행동 영역에서 모두 우울성향이 유의미하게 나타났다. 또한 Beta값에서 6개의 요인 모두 정적 관계를 보여주고 있으므로 이것은 우울성향이 높을수록 폭력성, 성관계, 책임회피성, 도벽성, 허위성,학업불성실성 문제행동을 많이 한다고 볼 수 있다 따라서 우울성향이 높을수록 청소년의 문제행동에 많은 영향을 미친다 것을 알 수 있었다. ; This study’s purpose is to find the propensity to depression with youth who are in the high school’s males and females, and make sure the relations between propensity to depression and problem behaviour on the youth which is rapidly increase. Finally the main purpose is to find the intervent social work methods of prevent adolescent’s depression and decrease problem behaviour. For this purpose, I studied common characteristic between propensity to depression and problem behaviour and I use this scale for make sure the relations between propensity to depression and problem behaviour on the your which is constituted six subordinate regional tendency of violent, tendency of irresponsibility, tendency of fallacy, tendency of kleptomania, tendency of insincerity to study, tendency of sexual problem behaviour. And I used Beck’s scale for degree of adolescent’s depression. For this study, I surveyed 311 students (a first, second, third grade in high school-students) in Seoul. SPSSWIN is used in the analysis, and I took statistics the result the using descriptive, t-test, liner regression. The result is as follows. 1. Propensity to depression with adolescent’s depression as in common characteristics On the distintion of sex, propensity to depression is higher schoolgirl than schoolboys but it is meaningless. On the grade, propensity to depression is growing higher following to up-grade, and on school record, propensity to depression is higher when it is growing down. On object to counsel anguish, propensity to depression show very low when they answer it is teacher. Besides when they have a low standard of living, the propensity to depression is very high. 2. Adolescent’s problem behaviour as in common characteristics First, on the distintion of sex, problem behavior is higher schoolboy than schoolgirl has. Problem behavior with grade, 1st grade students higher than any other grade students in tendency of violent, tendency of kleptomania, tendency of sexual problem behaviour. Problem behavior with school record, student who is worst record in all fields that shows it very high. From this result we could presume the tendency that very low school records students makes a problem behaviour for a solve the anguish and gloomy situation. Second, Observing problem behaviour with the object for counsel I couldn’t find a meaningful difference in tendency of violent, tendency of kleptomania, tendency of sexual problem behaviour. Irresponsibility behaviour is very high who answered that rarely discuss with anybody but we can figure out the problem behaviour with the object for counsel is very low who is talking with teacher. When the tendency of insincerity of study is high, it is friend. In other cases, insincerity to study is low that shows counsel with teacher when they have anguish or any other problem. Problem behaviour with economical level is generally high when the student’s economical level is low. 3. Propensity to depression and Problem behaviour. From this result which is relationship between propensity to depression and problem behaviour, propensity to depression has meaningful account all over the factors such as violent tendency(12%), tendency of sexual problem behaviour(0.8%), tendency of irresponsibility(21.1%), tendency of kleptomania(16.8%), tendency of fallacy(0.6%), tendency of insincerity to study(12.7%). So, it is clearly proved that propensity to depression is higher, it effects to violent tendency, tendency of sexual problem behaviour, tendency of irresponsibility, tendency of kleptomania, tendency of fallacy, tendency of insincerity of study.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 문제제기 = 1 B. 연구의 목적 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 청소년과 문제행동 = 6 1. 청소년기의 정의와 특성 = 6 2. 문제행동의 정의와 원인론 = 7 B. 우울 = 11 1. 우울의 정의 = 11 2. 우울에 관한 제이론 = 13 C. 청소년기 우울성향과 문제행동 = 18 1. 청소년기 우울의 특징 = 18 2. 청소년기 우울과 문제행동 = 21 D. 연구분석틀 = 23 1. 연구모형 = 23 2. 연구문제 및 가설설정 = 25 Ⅲ. 연구방법 = 27 A. 연구대상 및 자료수집방법 = 27 B. 연구도구 = 27 1. 우울척도 = 27 2. 문제행동척도 = 28 C. 조사분석방법 = 30 Ⅳ. 연구결과 및 분석 = 31 A. 연구대상자의 일반적 특성 = 31 B. 일반적 특성에 따른 우울성향 분석 = 36 C. 일반적 특성에 따른 문제행동 분석 = 39 1. 성별에 따른 문제 행동 = 40 2. 학년에 따른 문제행동 = 41 3. 종교에 따른 문제행동 = 42 4. 학교성적에 따른 문제행동 = 44 5. 고민 상담 대상에 따른 문제행동 = 47 6. 경제적 생활수준에 따른 문제행동 = 50 D. 우울성향과 문제행동 = 53 Ⅴ. 결론 및 제언 = 54 A. 결론 = 54 1. 일반적 특성에 따른 청소년의 우울성향 = 54 2. 일반적 특성에 따른 청소년의 문제행동 = 56 3. 우울성향과 문제행동 = 59 B. 제언 = 59 1. 사회복지적 개입을 위한 제언 = 59 2. 후속연구를 위한 제언 = 61 참고문헌 = 63 설문지 = 69 영문초록 = 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3704269 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원 사회복지학과-
dc.subject.ddc300-
dc.title우울성향이 청소년 문제행동에 미치는 영향에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page96 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회복지학과-
dc.date.awarded1996. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE