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Elchoness의 Enrichment 프로그램 효과연구 : 청소년 자아존중감 향상을 중심으로

Title
Elchoness의 Enrichment 프로그램 효과연구 : 청소년 자아존중감 향상을 중심으로
Authors
김지연
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원 사회복지학과
Degree
Master
Advisors
김성이
Abstract
최근 빠르게 변화하는 시대흐름 속에서 청소년들의 올바른 가치관 정립을 위한 노력이 청소년의 교육을 담당하는 학교나 지역 복지기관, 상담소 그리고 가정에서 다양하게 기울여지고 있다. 그러나 대부분의 프로그램이나 상담들이 인생발달시기에서 그 어느 때보다도 예민한 청소년기의 정서상태는 별반 고려하지 않은채 결과의 효과성을 높이기 위한 쪽으로만 너무 치우쳐져 있어 프로그램의 적용상 어려움이 많다. 이에 본 연구에서는 심리학자이면서 동시에 학교상담가와 지역의 상담가이기도 하였던 Elchoness가 청소년들의 예민한 정서를 고려하여 프로그램의 심리적 압박감을 최소화하면서 자아존중감을 향상시키기 위하여 자신의 숨기고픈 비밀이나 아픈 상처들을 직접적으로 자극하지 않고 제 3자인 한 사례의 인생이야기 속에서 일어나는 여러 가지 사건과 갈등상황을 주제로 집단 구성원이 서로 토론하고 질문에 자유롭게 응답하므로서 자신에 대한 존중감과 올바른 가치관을 토론속에서 정립할 수 있도록 개발한 프로그램을 한국청소년들에게 적용하여 그 효과성을 검증하고자 하였으며 이와 아울러 한국청소년들에게 적용할시 나타나는 프로그램의 문제점등을 살펴 이후 이 프로그램이 한국상황에 더 효과적으로 적용될 수 있도록 하고자 하였다. 위의 연구 목적을 달성하기 위하여 크게 양적인 연구방법과 질적인 연구방법으로 나누어 연구를 설계하였다. 양적인 연구방법은 동일집단 사전-사후 설계에 통제집단을 두어 실험집단과 통제집단을 비교 연구하였고, 구체적인 효과 측정도구로 자아존중감 검사를 사전-사후에 실시하여 집단 성원의 자아존중감 향상도를 측정하였다. 질적인 연구방법으로는 프로그램과정분석과 개별사례분석을 하였다. 연구의 대상자는 복지관에서 청소년 프로그램활동에 참여하려는 학생들을 대상으로 하였다. 청소년 프로그램에 참가희망 의사를 밝힌 학생들 중 중2학생들을 무작위로 14명 선정하여 집과 복지관이 비교적 단거리인 학생들을 중심으로 실험집단을 구성하였으며 실험집단과 비교집단 모두 8명의 중학교 2학년의 학생들로 남·녀 각각 4명으로 구성되어 있으며 가정상황, 학교내의 성적 등은 특별히 고려하지 않았다. 이 프로그램은 1회의 오리엔테이션과 13회의 프로그램 및 종결모임으로 구성되어졌다. 사전사후 검사를 통한 자료는 SPSS PC 통계 프로그램으로 처리하여 프로그램의 효과성을 검증하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, Elchoness 프로그램의 실시후 전체 집단의 자아존중감이 향상되었으며 자아존중감의 하위 영역인 학교, 가정적, 사회적, 총체적, 전체 자아존중감 영역에서 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 통제집단과 실험집단의 사전·사후 비교 연구에서는 실험집단이 통제집단에 비하여 자아존중감이 유의미하게 향상되었으며 자아존중감의 하위 영역에서는 학교내 자아존중감을 제외한 가정적, 사회적, 총제적, 전체 자아존중감 영역에서 유의미한 향상을 보였다. 셋째, 실험집단의 성별과 프로그램의 효과성과의 연구 분석 결과 성별은 프로그램의 효과성에 별반 영향을 미치지 못하였다. 넷째, 실험집단 성원 8명 중 분석대상자였던 7명의 개별적 분석결과 성원간의 편차가 크게 나타났다. 다섯째, 집단성원의 프로그램 평가 결과 프로그램의 부담감은 없었던 것으로 나왔다. 여섯째, 프로그램 과정 분석 결과 Elchoness의 프로그램 내용이 한국청소년들의 정서와 이질감이 크게 나타나는 가에서는 인생발달단계상의 상황적 유사점으로 인하여 이질감은 크게 나타나지 않았으나 가족에 대한 패쇄성이 서구 보다 강한 우리나라 청소년의 경우 가족사적인 주제에는 예민한 반응을 나타내어 문제점으로 나타났다. 이상의 연구결과는 Elchoness의 프로그램이 청소년들의 예민한 정서를 자극하지 않으면서 청소년들의 자아존중감을 향상시키는데 효과가 있다는 것을 보여주었다. 이러한 연구 결과를 토대로 하여 이후 더욱 효과적인 프로그램의 활용이 이루어지게 하고자 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째,프로그램의 구성이 너무 토론으로만 기울여저 활동적인 청소년들에게 지리한 감이 들게 하므로 프로그램의 집중력과 효과성을 향상시키기 위하여 역할극과 전체 토론속의 소그룹 토의 등의 변화되는 구성방식을 가미해야 할 것으로 보여진다. 둘째, 한 사례당 토론을 위한 주제와 질문내용이 너무 많고 회기가 거듭될수록 중복되는 내용이 많아 적절한 삭제와 조정이 필요하다고 보여진다. 셋째, 청소년들의 예민한 정서상황을 고려하여 프로그램이 구성된 만큼 질문내용이나 토론 주제 또한 직접적으로 개인의 사적인 상황들을 토론하는 항목들을 간접적인 내용으로 개선하여야 할 것으로 보여진다. 넷째, 토론 내용중 부모의 별거, 이혼으로 인한 가족사적 갈등 부분은 가족이 폐쇄적인 우리나라 상황에서 토론으로 공론하기에는 역부족적인 감이 있으며 프로그램의 부담감이 느껴지도록 하는 부분이 되므로 우리나라 상황에 적용할시는 이 부분이 고려되어야 할 필요성이 있다. 다섯째, 프로그램 실시후 사후 관리를 하여 프로그램이 실생활에 적용되는데에 무리가 없도록 지속적인 관리가 첨가되어야 이 프로그램의 효과성에 대한 지속성 여부를 알 수 있으며 실생활에의 적용에도 더욱 효과적인 결과를 기대하리라 보여진다. ; With the rapid changes of the times, organizations, such as a home, guidance clinics, local welfare facilities and schools responsible for the juvenile education are trying to help the youth to have a correct sense of values. However, we found that most of programs and clinics for the youth are disposed to place a great importance to the result without regarding the sensitive emotion of the youth. This may cause many serious problems. In this study, Elchoness, a psychologist and consultant in a school, tried to minimize the stress that the young may feel in the program, and protect their private secret and pain to respect his/her self-esteem. He, also, introduced a case study method so that the program participants can discuss together freely about their affairs, situation, and other problems of life. So, I tried to introduce such program to the Korean juvenile to verify the effectiveness and improve the program for the Korean situation, reviewing the problem of the program. To achieve the goal of the study, I applied two main methods: quantitative and qualitative. In the former, there was an analysis and comparison process between an experimental group and a control group. In addition, pre/post-examination as a tool measuring the self-respect was performed on the members of the group. In the qualitative-based study, the program process and a separate case study were used. Students who have an intention to participate the youth program in the Community Welfare Center were selected as a subject of this study. Among them, fourteen students who are in the second grade of the junior high school and whose home is near the Community Welfare Center were re-selected at random. The experimental and comparative groups consist of 8 students; 4 males and 4 females. In this program, home background and school records were not considered. The program includes an orientation, 13 programs and the closing ceremony. The data from the pre/post-examination was processed by SPSS statistic program and proved as effective material. The results from the study are as follows; 1)Generally, the degree of self-respect was increased. In addition, we could find that the degree of self-respect in organizations, such as a school, home, society, which allow less self respect, was also increased. 2)In the comparative study of the control group and experimental group, the degree of self-respect in the latter group were increased for the former group. In the area of less self-respect, such as home, social and the whole area except schools, the degree was increased. 3)The result from the study analyzing the distinction of sex shows that the effectiveness of the program is not effected by the distinction of sex. 4)In the separate analysis process, found was a wide difference among seven students, the object of analysis. 5)The program evaluation shows that the program was not a burden to members of the group. 6)In the results of the program process analysis, Elchoness s program has a less influence to the Korean youth s emotion and feeling of different nature because of the situational similarity of the course of life. However, they have heavily closed mind against their family for the Western and sharply responded to the topic related with their family affairs. The results show that Elchoness s program has an effect to the improvement of juvenile self-respect with protecting their sensitive emotion To introduce more effective program, the writer, on the basis of the above results, suggests the following. 1)The problem was that the program includes so many discussion times, so the youth may feel boring. Accordingly, various program, such as role play and small group discussion, should be deployed to maximize the effectiveness and concentration of the program. 2)There are too many topics, questions and repeated content. Appropriate delete and modification of the content may be required. 3)This program is designed for the youth who have sensitive emotion. For this reason, the topic items related to private affairs should be treated indirectly or changed into objective content. 4)It is almost impossible for the Korean youth to discuss about their family affairs, such as divorce. This may impose a burden on the program participant. Thus, when introducing this program to Korea, special care is required. 5)After finishing the program, post management is needed so that the program can be applied to the actual life. This allows the researcher to verify the constant effectiveness of the program and can expect more good results for real life.
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