View : 991 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author문유선-
dc.creator문유선-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:58Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:58Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001335-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192800-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001335-
dc.description.abstract본 논문은 로버트 라이만(Robert Ryman: 1930- )의 작품 세계를 조명하고 그의 미술이 지닌 다양한 표현 방식과 그 의의를 고찰한 연구이다. 로버트 라이만은 미국에서 활동하고 있는 현대 화가로서 소위 ‘백색화’로 대표되는 일련의 작품을 통하여, 환원적 수단에 의한 다양하고 풍부한 시각적 표현을 추구해 온 작가이다. 정규 미술교육을 받지는 않았으나 당대의 유명 작가들의 작품을 엄밀히 관찰하고 검토하는 과정을 거치고, 직접 매체를 다루면서 터득한 감각에 기초하여 자신의 미술을 구현한 라이만은, 미니멀 아트나 개념 미술과 같은 미술 경향과 관련지어 평가되기도 하나, 이들 경향과는 구별될 수 있는 독창적 미술 영역을 구축한 것으로 이해되는 것이 일반적이다. 라이만은 정사각형의 바탕틀 속에서 흰색을 주조로 하는 색채를 사용하여 다양한 시각적 효과를 구현하였다. 그에게 있어 흰색은 작품 자체에 대한 간섭(干涉) 효과가 적은 중립적 색상으로 이해되었는데, 상이한 질감을 지닌 여러 종류의 바탕면에 다양한 흰색 물감을 사용하면서, 붓의 터치를 상대적으로 변화시키고, 빛과의 상호작용과 같은 여러 요인을 고려하여 다채로운 표현을 가능하게 하였다. 또한 정사각형을 작품의 틀로 택하여 이미지의 왜곡을 최소화하고자 하였다. 그리고 라이만은 숫자나 문자의 독특한 배치를 통하여 작품에 독창성을 부여하고 구성적 완결성을 확보하고자 하였으며, 아울러 고정장치를 작품의 구성요소로 편입시켜 회화의 물리적 성질 자체를 강조하려는 창작의도를 나타냈다. 그는 작품제작에 기여하는 모든 요소가 작품의 미학적 짜임새에 영향을 미친다고 생각하였다. 흰색 물감의 유형 및 그 적용의 개별적 수단, 정사각형의 바탕과 작품의 스케일, 정확한 배치에 대한 고찰은 라이만 작품의 중요한 변수들이다. 이러한 변수들의 수는 적지만 이들의 여러 조합을 통하여 매우 다채로운 작품이 나타날 수 있다는 가능성을 보여주었다. 새로운 것을 모색하고 실험정신에 기초하여 이를 구체화한 로버트 라이만의 미적 성취는 1960년대 이후 미니멀리즘과 개념미술의 분위기 속에서 정신성과 물질성을 통합적으로 나타냄으로써, 20세기 후반의 추상미술의 흐름에서 중요한 역할을 하고 있다. ; This is a study on the works of Robert Ryman(1930- ). By reviewing the literatures and his works, the author examined the artist s aesthetic perspectives in relation with major modern artistic trends. Robert Ryman is one of the representative abstract artists in modern America. His major concern has been to embody visual riches with reduced artistic elements. Ryman s works have some similarities with that of the Minimalist painting or the Conceptual Art, but his painting is more concerned in expressing the visual subtleties using a broad range of media and supports. His way of painterly approach mainly consisted of showing how his tools and raw materials would behave. Ryman is generally known as the painter of white painting. The use of white in his paintings came about when he realized that it doesn t interfere. For Ryman, it is a neutral color that allows for the clarification of nuances in painting, and makes other aspects of painting visible that would not be clear with the use of other colors. The use of a wide range of white pigments has allowed him to reduce a painting to its essence by eliminating outside references and emphasizing the medium and support. Beside the frequent use of white color, many of his works have squareshaped frames. Like the white, his reliance on the square as his basic format followed the same principle of opting for maximum neutrality. In several of his works, Ryman arrayed letters and numbers uniquely and made them serve as important compositional elements of painting. These graphic embellishments were modifications of the artist s signature and the date of works completion which have been traditionally included in painting. The signature was integrated into the structure of his compositions. In this way he exhibited his intention to neutralize even the sign value. Ryman treated the walls of the gallery as a place on which he should play with a wide range of substances and tonalities, and he attended to the relation and visual transition of a painting and the environment in which it is exhibited. Based on such idea, Ryman regularly incorporated various type of fasteners into his work, and they served as the aesthetic points of contact between painting figure and environmental ground. Ryman established his unique area of painting. For him, composition was an experiment in the behavior of the medium and its sensory effect. While incorporating extremely various materials into his works and utilizing their peculiar physical characteristics maximally, he expressed a wide range of visual and artistic effects, with emphasis on the reduction to the essence of painting.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ I. 서론 = 1 II. 로버트 라이만 미술의 배경 = 3 A. 성장 과정 = 3 B. 추상 표현주의의 영향 = 5 C. 미니멀 아트와의 관계 = 9 III. 로버트 라이만 미술의 특징적 요소 = 12 A. 모노톤 페인팅(monotone painting) - 백색화(white painting) = 12 B. 정사각형 = 15 C. 문자와 숫자 = 17 D. 고정장치(fasteners) = 18 E. 재료 = 23 F. 장소 = 27 G. 제목 = 29 IV. 작품 분석 = 31 A. Winsors = 31 B. Standards = 32 C. Surface Veils = 34 D. Versions = 36 V. 결론 = 38 참고 문헌 = 40 도판 = 42 작가 연보 = 52 Abstract = 53-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4799299 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title로버트 라이만(Robert Ryman) 작품연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded1999. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE