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지리 교수-학습활동에 관한 연구 : 교수-학습내용과 방법의 재구성

Title
지리 교수-학습활동에 관한 연구 : 교수-학습내용과 방법의 재구성
Authors
허국래
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
우리의 미래 사회는 정보화, 세계화의 방향으로 빠르게 나아가고 있으며 교육에 있어서도 이러한 변화에 적합한 인간의 육성이 새로운 과제로 부각되고 있다. 그러나 실제의 교육 현실은 시대의 변화를 따라가지 못하고 있으며, 특히 사회과 지리교육은 지금까지 많은 정보가 나열된 교과서 내용을 교사의 일방적인 강의에 의해 해석·설명하는 데에만 치중해왔다는 점에서 큰 비판을 받아온 것이 사실이다. 따라서 본 연구의 목적은 첫째, 사회과 지리 교수-학습활동에 대한 중학생들의 실제 인식과 요구를 분석하고, 둘째, 학생 참여와 이해도를 증진시킬 수 있는 방향으로 교수-학습내용과 교수-학습방법을 재구성하며, 셋째, 그 재구성안을 현장에 실험 적용한 후 결과 분석을 통해 효과와 실현 가능성을 검토함으로써, 앞으로의 교수-학습활동을 효과적으로 이끌기 위한 방안을 제시하는 데 있다. 연구목적의 달성을 위하여 서울 및 경기 지역 4개 학교의 중학교 2학년 학생들을 대상으로 사회(지리) 과목의 교수-학습활동 전반에 관한 인식을 설문 조사하였고, 그 결과와 이론적 배경을 바탕으로 중학교 2학년 사회 교과서 내의 ‘자연환경’ 단원을 내용 및 방법의 두 가지 측면에서 재구성했다. 이렇게 만들어진 재구성안을 실제 현장에 적용하여, 학생들의 반응과 학업성취도 측면에서 나타나는 결과를 전통적 교수-학습활동의 결과와 비교, 그 차이점을 분석하고 효과를 검증하였다. 본 연구에서 나타난 결과 및 시사점은 다음과 같다. ⑴ 재구성된 교수-학습내용 및 교수-학습방법을 적용하여 학습활동을 한 학생들은 전통적 교수-학습내용 및 교수-학습방법을 적용한 학생들에 비하여 인식의 변화가 크게 나타났다. 특히 인간-자연환경과의 관계 및 타지역의 환경과 문화, 그리고 자연환경의 개발과 보존에 대한 관심이 크게 증가했다. 따라서 학생들로 하여금 ‘인간과 자연과의 관계’라는 지리학의 기본 개념을 습득하고 세계적 시야를 가지며 환경문제에 대한 인식을 키우는 데 교수-학습활동의 재구성이 큰 도움을 줌을 알 수 있다. ⑵ 재구성된 교수-학습활동을 한 학생들은 전통적 교수-학습활동을 한 학생들과 비교했을 때 수업의 이해도, 선호도, 체계적 사고력 향상 등에서 더욱 긍정적인 반응을 나타냄으로써, 교육의 효과와 목표 달성도를 높이는 데 교수-학습활동의 재구성이 필요함을 보여 주었다. ⑶ 재구성된 내용과 재구성된 방법을 함께 적용한 경우가, 재구성된 내용을 가지고 전통적인 강의식 방법으로 수업한 경우보다 학업성취도 면에서 더 큰 효과를 보였다. 이로써, 내용 면에서의 재구성과 방법 면에서의 재구성이 함께 이루어져야 함을 알 수 있다. ⑷ 학업성취도 평가의 결과, 재구성된 교수-학습활동을 적용한 경우가 전통적 교수-학습활동을 적용한 경우에 비해 하위권 학생들의 수가 상대적으로 적게 나타났다. 따라서 교수-학습활동의 재구성은 지금까지 학습활동에 대해 무관심하고 참여도가 낮았던 학생들의 수업탈락을 줄이는 데 도움을 줄 수 있을 것으로 보인다. ⑸ 자신의 의견을 논리적으로 진술하는 주관식 문항의 경우 재구성된 교수-학습활동을 한 학생들의 성취도가 더욱 높게 나타남으로써, 최근 중요하게 떠오르고 있는 사고력 함양이라는 새로운 측면에서 교수-학습활동의 재구성이 매우 큰 가능성을 갖고 있음을 시사한다. 이상과 같은 연구결과로 볼 때, 본 연구는 현재 비판받고 있는 지리 교수-학습활동의 여러 가지 문제점을 개선해 보고자 하는 하나의 시도로서 평가될 수 있을 것이며, 앞으로 본 연구의 미흡한 부분을 보완·개선하는 많은 연구들이 계속될 것으로 기대한다. ; Korean society is rapidly changing for the informatization and globalization , thus, it is an critical question how we educate the competent students in the informatization society. The actual field of education, however, remains behind to the current needs, particularly, the cramming system of geographic education has been exposed to criticism. This study consists of three steps - first, analysing of students demand for the teaching-learning activities of geography; second, restructuring the contents and methods of the teaching-learning in geography; third, experimenting of the restructured plan in the classroom, analysing the findings, further verifying the feasibility of the restructured educational try, in possible adoption of the plan for the future. In order to embody the study, a questionnaire survey on the degree of understanding in geographic educational activities was conducted throughout 4 junior high schools in Seoul and Gyunggi Province. Based on both survey result and theoretical assumption, the unit Natural Environment in the textbook of social studies for the 2nd grade students of the junior high school was restructured in terms of its contents as well as its methods. The restructured teaching & learning activity executed and monitored the students reactions and accomplishment of learning in comparison to the conventional methodology. Following is an evaluation of findings and suggestions of the study: 1) The restructured educational activity took a sharply increased interest in the relationship between human being and natural environment, environment and culture of the alien region, exploitation and preservation of natural environment by the participating students in comparison to the traditional methodology. Accordingly, the restructured plan seemed helpful to students understanding, more about the geographical concept of human & nature relationship and a trend of globalization and environmental issues. 2) The restructured plan called the positive reactions by the participating students in terms of the understanding level of the lessons, preferences and the increased systematic thinking in comparison to the traditional methodology. And, it was considered helpful to increase the educational efficiency and goal-achieving. 3) The restructured plan with both restructured contents and method produced students more effective accomplishment of the learning by contrast with the case of a lecture-type teaching method even with the restructured contents. This experiment showed the restructured materials are recommendable with the restructured methods. 4) The restructured plan reduced the number of inferior student group in terms of accomplishment level of learning in comparison to the traditional methodology. Accordingly, it is expected that the restructured plan can solve the problem of indifference of the inferior group in the classroom. 5) The restructured plan improved the level of learning accomplishment, in particular, in the area of subjective questions. It is supposed that the restructured plan stimulated the students thinking power which is one of the recent educational topics. In the context, the study on restructured teaching-learning activities provides a workable solutions on the critical educational problems. Hereafter, further studies on this subject would be mostly appreciated, to get the improved education of geography.
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