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<차향이제>의 분석적 고찰

Title
<차향이제>의 분석적 고찰
Authors
박종현
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 차를 주제로 한 박경선의 두 수의 시에 곡을 붙이고, 17현 가야금과 장구로 반주 되는 황병기의 <茶香二題(1998)>를 악장별로 음계, 선율음정, 선율과 구성형식, 리듬을 고찰한 것이다. 1. 제1악장 ‘여음’ 제1악장 ‘여음’ 은 가야금과 장구로만 되어있고, 총 23마디이다. 빠르기가 두부분으로 나누어져 있는데, 전반부인 빠르기 ♩=72는 12/4박자로 중모리 장단으로 되어있고, 후반부인 빠르기 ♩.=30은 18/8박자와 12/8박자의 혼합박자로, 18/8박자일 때 느린 도드리 장단이고, 12/8박자일 때 타령 장단으로 되어 있다. 음계는 E음 계면조로 E, G, A, B, D이다. 선율음정은 장2도와 완전8도가 제일 많이 쓰였고, 하행진행이 많이 나타난다. 선율의 구성을 보면, 전반부는 제2악장의 ‘차를 다리네’ 의 성악 선율을 활기찬 가야금 독주곡으로 변주한 것이며, 후반부는 제2악장의 전반부와 대조적인 느린 선율로 변하고 끝에서 가야금 전주곡을 예비한다. 끝음은 전반부가 각 마디마다 B음과 E음으로 되었고, 후반부는 두 마디를 한 단위로 볼 때 B음과 E음으로 되어 있다. 리듬은 전반부가 ♩♩♩리듬형태가 기본이 되어 10가지의 다른 형태의 리듬이 나타나는데, 가 12회로 제일 많이 쓰였고, 후반부는 ♩♪♩♪ 리듬형태가 기본이 되어 14가지가 나타나며 특별히 많이 쓰인 리듬형태는 없다. 2. 제2악장 ‘차를 다리네’ 제2악장은 총 18마디로 되었는데, 4장단의 가야금과 장구의 전주가 있고, 노래는 14마디이며 간주는 1절과 2절 사이에 전주부분 중, 제1마디와 제4마디를 발췌했다. 빠르기 ♩.=ca. 50으로, 6/ 즉, 18/8박자의 느린 도드리 장단이다. 음계는 E음 계면조로 E, G, A, B, D이다. 선율음정은 가야금과 노래 모두 장2도와 단3도가 많이 쓰였고, 하행진행이 많다. 선율과 구성을 보면, 가야금이 노래 선율보다 한 옥타브 높은 음역으로 연주되고, 노래의 빈 공간을 가야금의 여러 선율로 메워 다음 선율로 연결시켜 준다. 가야금에 넓은 음역의 화음과 아르페지오기법으로 곡이 화려하고 풍부함이 느껴지도록 하였다. 끝음은 B음과 E음으로 되어 있다. 리듬은 ♩♪♩♪♩♪ 리듬형태가 기본이 되어 28가지의 다른 형태의 리듬이 나타나는데, 특별히 많이 쓰인 리듬형태는 없고 골고루 쓰였다. 가야금과 노래의 공통의 리듬형은 11가지이며, 비공통 리듬형은 노래가 5가지, 가야금이 13가지로 가야금 리듬형의 가짓수가 훨씬 많으며 다양한 모습으로 변화되어 나타남을 알 수 있다. 3. 제3악장 ‘차를 마시네’ 제3악장은 총 25마디로, 4장단의 가야금 전주가 있고 노래가 17마디이며, 가야금의 화려한 간주가 4장단이 있다. 빠르기가 ♩.=ca . 56으로 12/8박자의 타령 장단이다. 음계는 A음 계면조로 E, G, A, C, D이다. 선율음정은 가야금과 노래 모두 장2도와 단3도가 제일 많이 쓰였으며, 하행진행이 많음을 알 수 있다. 선율의 구성을 보면, 노래 선율과 가야금 선율이 같은 음들로 되어 있으며, 노래의 빈 공간을 가야금 선율에는 변화를 주지 않고, 리듬만 변화를 주어 선율을 이루어내 다음 선율로 연결시켜 준다. 끝음은 E음과 A음으로 되어 있다. 리듬은 ♩♪♩♪ 리듬형태가 기본이 되어 15가지의 다른 형태의 리듬이 나타나는데, ♪♩♩♪ 가 가야금에서 16번, 노래에서 5번으로 제일 많이 쓰였고, 가야금과 노래의 공통의 리듬형은 6가지이며, 비공통의 리듬형은 노래가 2가지, 가야금이 8가지로 가야금의 리듬형이 훨씬 많음을 알 수 있다. ; This thesis seeks to examine the musical characteristics of “Chahyangeejae” by Byung-Ki Hwang, which was composed for the 2 poems on the tea drinking by Kyung-sun Park, for 17 string kayagum and changgu, in respects of the scale, melodic tone, melody and melodic form, and rhythm of each movement. 1. The First Movement: “Youm (Resonance)” The first movement is a total of 23 phrases exclusively for Kayagum and changgu. This movement is composed of the two following rhythms: for the first half played with the tempo of ♩= 72, the 12/4 time jungmori rhythm, and for the second half with the tempo of ♩=30, the mixed time of the 18/8 time slow doduri rhythm and the 12/8 time taryung rhythm. The scale used is the E kyemyeonjo, composed of E, G, A, B, D. The melodical intervals of major interval of 2 degrees and perfect interval of 8 degrees are most frequently used with descending scale. The composition of the melody. The first half of this movement, which is for a lively kayagum solo, is composed of the melody from the second movement “Charul Darinae (Tea Brewing)” and the second half has a slow melody, with contrast to the first half of the second movement, and expects a prelude played on the kayagum at its end. The ending harmony for each phrase of the first half is composed of B note and the E note, and for the second half, 2 phrases seen as a unit, ends also with the notes B and E. The rhythm. For the first half, the basic rhythmic form of ♩♩♩is varied into 10 different types. The most prominent rhythmic form of is used 12 times. For the second half, the basic rhythmic form of ♩♪♩♪ is varied into 14 different types without any used in greater frequency. 2. The Second Movement: “Charul Darinae (Tea Brewing)” The second movement is a total of 18 phrases: a prelude of 4 rhythms played on the kayagum and changgu, a song of 14 phrases, and an interlude composed of the melody from the first and the fourth phrases in the prelude between verse 1 and 2. With the tempo of ♩.=ca. 50, the rhythm is 6/ , so to speak, a slow 18/8 time doduri rhythm. The scale. This movement has the E kyemyeonjo melody of the E, G, A, B, D scale. The melodical intervals of major interval of 2 degrees and minor interval of 3 degrees in the descending scale are used most frequently for both the kaya?m and the song. The melodic composition. Kayagum is played at a melody one octave higher than the song, and the kayagum fills the empty spaces of the song with various melodies making the connection with the next melody. The kayagum’s harmony of vast melodic compass and the arpeggio technique adds splendor and richness to the song. The ending harmony is composed of the B note and the E note. Rhythm. The basic rhythmic form of ♩♪♩♪♩♪ is varied into 28 different types, each used with equal frequency. The shared rhythmic forms of the song and kayagum reach 11 types. The number of rhythmic forms exclusively used by the song is 5, while the number for kayagum is 13. It can be concluded that the kayagum piece has more varied rhythmic forms and is executed diversely. 3. The Third Movement: “Charul Masinae(Tea Drinking)” The third movement of a total of 25 phrases contains a prelude of 4 different rhythms played on the kayagum, a song of 17 phrases, and an brilliant interlude of 4 rhythms also played on the kayagum. The tempo is ♩. =ca. 56 played at the 12/8 time taryung rhythm. The scale. The scale is an A kyemyeonjo melody of E, G, A, C, D scale. The major interval of 2 degrees and minor interval of 3 degrees are the most frequently used melodical intervals for both the kayagum and the song, and the descending of scales can also be notes. The melodic composition. The song and kayagum share the same melody. But thekayagum adds rhythmic changes to the melody and connects it with the next melody. The ending harmony is composed of the E note and the A note. Rhythm. The basic rhythm form of ♩♪♩♪ is used with 15 different variations. The rhythmic form of ♪♩♩♪ is used most frequently: 16 times for the kayagum, 5 times by the song. The kayagum and the song share 6 rhythmic forms. The number of rhythmic forms exclusively used by the song is 2, while the kayagum has 8, giving evidence to the diverse rhythmic forms of the kayagum.
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