View : 948 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김성이-
dc.contributor.author김정은-
dc.creator김정은-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:55Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:55Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001874-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192774-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001874-
dc.description.abstract청소년들의 지속적인 약물사용은 빠른 중독성과 건강에 미치는 영향으로 중요한 사회문제가 되고 있다. 약물사용을 중단하고 단약을 유지하여 약물사용에서 벗어나기 위해서는 재발의 위험요인에 대처할 접근방식이 요구되고 있으나 기존 프로그램들은 발표나 토론위주로 접근방식에 한계점을 나타내고 있다. 이에 본 연구에서는 약물남용청소년 재발 예방을 위한 접근의 방법으로 사회극을 집단발달단계에 따라 구조화시켜 적용하고 그 효과성을 검증하고자 하였다. 사회극은 정화, 통찰, 역할훈련을 목표로 행동으 실연을 통해 사고와 감정들을 표현하고 문제들을 해결하며 그들의 가치를 명료화하도록 돕는다. 이 방법은 정신보건분야와 교정기관 및 청소년 상담, 학교상황에 적용되었고 사회적 역할 훈련이 필요한 대인관계훈련과 개인적 자각 신장을 통한 자아정체감 변화에도 그 효과성이 증명된 바 있다. 따라서 본 연구에서는 약물남용청소년의 특성 중 재발의 원인이 될 수 있는 부적절한 대인관계와 낮은 자존감, 높은 충동성을 적당한 수준으로 변화시킬 수 있는 방법으로 감정표현과 역할훈련을 중시하는 사회극을 실시하여 프로그램의 효과성을 밝히고자 한다. 본 연구의 목적은 약물남용청소년들에게 구조화된 사회극을 실시하고 프로그램의 효과성을 검증하여 약물남용재발예방에 기여하고자 하였다. 위의 연구목적을 달성하기 위해 양적 조사와 질적 조사를 병행하였는데 양적인 조사방법으로는 사전-사후 설계를 통해 비교 연구하였다. 구체적으로는 대인관계 변화와 자존감 향상, 충동성 감소에 유의미한 변화가 있었는지를 검증하였고 질적인 연구방법으로는 집단과정분석과 개별사례분석을 하였다. 연구의 대상자는 약물남용 고위험군 점수가 평균 32점 이상으로 재발가능성이 높은 9명의 약물사범(유해화학물질관리법 위반)이다. 이 프로그램은 오리엔테이션 1회, 사회극을 위한 준비단계인 워밍업 4회, 본격적인 사회극 7회, 장기자랑 1회, 2회에 걸친 나누기로 구성되었다. 연구도구는 약물남용 고위험군 정도를 알기 위해 김 경빈(1996)이 개발한 청소년 약물남용 고위험군 선별표로 검사를 하였고 프로그램의 효과성을 알기 위해 대인관계변화, 자존감, 충동성 척도를 사용했다. 사전사후 검사를 통한 자료는 SPSS PC 통계프로그램으로 처리하여 프로그램의 효과성을 검증하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 1. 사회극 실시 후 집단 구성원들은 유의미한 차이를 보이며 대인관계와 자존감이 긍정적으로 변화하였으며 충동성은 감소되었다. 2. 사회극을 집단발달단계에 따라 구조화시킨 것이 프로그램의 효과성을 높이는데 도움이 되었다. 3. 워밍업에서 인지적 행위와 정서적 행위를 적절하게 구조화하여 적용한 것이 효과성에 도움이 되었다. 이상의 연구결과는 약물남용청소년의 재발의 요인인 대인관계변화, 자존감, 충동성의 긍정적인 변화를 위해 구조화된 사회극 프로그램의 적용이 효과가 있었음을 보여주었다. 약물남용청소년들의 재발예방을 위한 사회극 프로그램 적용을 위해 다음과 같은 몇 가지 제언을 하고자 한다. 1. 본 프로그램은 5일의 단기개입을 하였기 때문에 개입에 대한 장기변화를 확인 할 수 없다. 따라서 3개월, 6개월의 추후지도가 필요하다고 생각한다. 2. 프로그램 설계시 구체적 대안활동 즉 긍정적 중독이나 대체탐닉을 체험하는 시간을 확대하는 것이 바람직하다. 3. 청소년들의 약물남용중단을 위한 계속적인 사회극 프로그램의 적용과 개발이 필요하다. ; The adolescents consistent drug use has came out a serious social problem by the rapid toxicity and bad influence to their health. To get rid of drug use discontinuing and quitting the drug-use, the various approach which treat the dangerous factor of relapsing Substance-abuse has mostly required But the former Programs the limit in side of the approach. focused on Presentation or the discussion. Therefore, on this study Sociodrama was organized and applied with the group development stage, as the way of approach to keep the adolescent from rdlapsing drug-use. Also this study was to verify focused on the dffectiveness of Sociodrama. Sociodrama helps the patient to express their thoughts and emitions solve their problem and clarify their valus the demonstration of action with the goal of purification, discernment and role-play. This method has applied to the mental health field, the rehabilitation adolescent counsel and the school circumstances Besides, this method was demonstrated the effectiveness in the interpersonal relation training, needed to social role training and individual identity change through the strength of self awareness. So, on this study, the effectiveness of this program verified that the sociodrama, valued on emotion expression and role training, was the method of changing the cause to relapse out of thc characters of substance abuse adolescent : improper inter-personal relation, low individual identity and high impulse, into proper level. The purpose of this study was to implement, the well-organized sociodrama for substance abuse adolescent and contribute the prevention of drug use relapsing with verification of program effectiveness. To achieve above purpose, both qualitative and quantitative research were used. In quantitative research method was designed comparative research by before and after plan. Specifically, it is studied that the interpersonal relation change, the impulse reducation and self-esteem expansion have meaningful change. And on the quantitative research method was the group development and the particular cases analysis. The objedt of this study were 9 substance abuse adolescent(breach of noxious chemical control law) who are high the possibility of relapse and gets over thirty two points in the drug substance abuse high-risk factors test. This program was composed of one orientation, four times of the warming up for the sociodrama, seven times of implement sociodrama in earnest, two times of the favorite performances and two times of sharing. The scale of study was the adolescents substance abuse high risk factor selection table, invented by Kim Keong Bin in 1996, to measure the degree of substance abuse high risk factor, And the interpersonal relation change, the self-esteem and the impulse scale were used to check the program effectiveness. The data of before and after test are handled with the SPSS PC statistics program to verify the program effectiveness. The following are the main results of this research : 1. After the sociodrama, group members have showed the meaningful differences. Besides the interperson realtion and self esteem changed positively. Finally the impulse was reduced. 2. It was helpful to enhance the program effectiveness that the sociodrama was well organized by the stage of the group development. 3. It was helpful that the behaviors of the recognition and the emotion have organized properly and applied at the warming up level. These results show that the application of the organized sociodrama was good for the interpersonal change, self-esteem, and the positive change of the impulse which was the main factors of relapsing adolescents drug use. Several suggestion could be for the application of sociodrama program aimed at the substance abuse adolescents prevention of relapsing. 1. The five days short term intervention of this program could not to identified long term change on the intervention. So afterwards the three months or six months follow-up training is required. 2. At the designing the program, it is desirable that the time be extended for the specific alternative activity such as the positive addict or the alternative one. 3. It is needed that sociodrama be application and developed for the quitting of the adolescents substance abuse.-
dc.description.tableofcontents목 차 논문개요 = v I. 서론 1. 문제제기 = 1 2. 연구 목적 = 3 3. 연구의 제한점 = 4 II. 이론적 배경 1. 약물남용 청소년과 사회극 = 5 1)약물남용의 요인 = 5 2)약물남용 개발요인과 사회극 = 6 2. 사회극(Sociodram)의 내용 = 8 1)사회극의 개요 = 8 2)사회극의 과정 = 10 3)사회극의 특성 = 13 4)사회극의 효과 = 14 III. 연구 설계외 분석 1. 연구대상 = 16 2. 연구계획 = 16 3. 프로그램의 설계 = 17 4. 프로그램의 구성 = 18 1)프로그램의 내용 = 19 2)프로그램의 일정 = 24 5. 분석방법 = 25 1)측정도구 = 25 2)조사분석의 방법 = 26 IV. 프로그램의 결과 분석 1. 집단구성원의 특징 = 27 1)집단구성원의 일반적 사항 = 27 2)집단구성원의 약물 사용력 = 28 2. 집단프로그램 진행과정 분석 = 30 3. 개별사례의 변화과정 분석 = 43 4. 프로그램의 효과 측정 = 48 V. 결론 및 제언 = 50 참고문헌 = 53 부록 = 57 ABSTRACT = 67-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2823512 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 사회복지대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title약물남용 청소년의 재발예방을 위한 사회극 중심의 단기집단프로그램 효과 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page77 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major사회복지대학원 사회복지학과-
dc.date.awarded1999. 8-
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE