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숙련도별 강령탈춤 코차기 동작의 역학적 분석

Title
숙련도별 강령탈춤 코차기 동작의 역학적 분석
Other Titles
(A) kinematic and kinetic analysis of Kochagi motion of Kang-ryeong mask dance by skillfulness level
Authors
손소영
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 체육학부체육학전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구의 목적은 숙련도별 강령탈춤 코차기 동작의 운동학적, 운동역학적 분석을 통해 숙련도별 차이에 따른 역학적 특성을 비교함으로써 코차기 동작의 효율적인 뛰기 요령을 밝히고 강령탈춤의 지도 및 평가를 위한 기초자료를 제시하는 것이다. 강령탈춤 코차기 동작의 숙련도별 분석을 위해 피험자는 강령탈춤 경력을 기준으로 미숙련(집단 A), 중간숙련(집단 B), 최고숙련(집단 C)의 세 단계로 나누어 각 단계 3명씩 선정하였다. 3차원 영상분석을 위하여 6mm 고속 비디오카메라 2대를 사용하였으며, 오른발, 왼발의 힘을 모두 분석하기 위하여 지면반력기 2대를 사용하였다. 실험을 통하여 얻어진 운동학적, 운동역학적 변인들의 집단간 차이는 일원변량(One-way ANOVA) 분석을 통해 알아보았으며, SNK에 의한 사후검증을 실시하였다. 본 연구는 숙련도별 강령탈춤 코차기 동작의 운동학적, 운동역학적 분석을 통해 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 운동학적 분석에서 집단 A, B, C 간에는 모두 도약기의 발앞꿈치가 지면에 닿는 시점(TC1)에서 오른쪽 발목관절의 굴곡각에 차이가 있었고, 집단 B, C, A의 순으로 발목을 많이 구부리는 것으로 나타났다. 2. 운동학적 분석에서 집단 A는 집단 B, C와 다음과 같은 차이가 있었다. 집단 A는 구간별 소요시간에서 도약기가 가장 길었고 반면 체공기는 가장 짧았다. 또한 도약기에서 무게중심의 상승 최대 속도, 착지기에서 무게중심 하강 최대 속도가 가장 작게 나타났다. 관절각에서는 오른쪽 발목관절과 무릎관절의 굴곡이 도약기 발앞꿈치가 지면에서 떨어지는 시점(TT1)에서 가장 많이 일어났다. 오른쪽, 왼쪽의 고관절과 왼쪽 무릎관절은 도약기의 최대 굴곡각이 가장 작게 나타났다. 또한 발앞꿈치가 지면에 닿는 시점(TC1)에서 오른쪽 어깨관절의 신전각이 작게 나타났다. 각속도 변인에서는 오른쪽 고관절, 무릎관절, 발목관절과 왼쪽 고관절의 도약기 상승 최대 각속도가 가장 작게 나타났다. 집단 A가 집단 B하고만 차이가 있었던 변인은 오른쪽 어깨관절각으로 도약기 발앞꿈치가 지면에서 떨어지는 시점(TT1)에서 집단 A는 굴곡이면서 외전이 가장 작게 일어났다. 반면 집단 B는 신전된 상태면서 외전은 가장 많이 일어났다. 3. 운동학적 분석에서 집단 B는 집단 C와 왼쪽 고관절의 최대 외전각과 최대 내회전각에서 차이가 있었으며 집단 B가 C보다 모두 크게 나타났다. 또한 집단 B의 체공기의 어깨 상대각 최대 시점에서 어깨관절의 외전각은 집단 A, C와 차이가 있었으며 가장 많이 외전된 상태를 보여주었다. 4. 운동역학적 분석에서 집단 A, B, C 간에 모두 차이가 나타난 변인은 도약기 왼발의 최대 수동적 정점의 크기와 최대 능동적 정점의 크기, 그리고 역적이었다. 최대 수동적 정점의 크기는 집단 C, B, A의 순으로 크게 나타났으며 최대 능동적 정점의 크기와 역적은 집단 A, B, C의 순으로 크게 나타났다. 5. 운동역학적 분석에서 집단 A는 도약기 오른발의 최대 수동적 정점의 크기에서 집단 B, C와 차이가 있었고 집단 A가 가장 작게 나타났다. 6. 운동역학적 분석에서 집단 B는 착지기 왼발의 능동적 음의 부하율에서 집단 C와 차이가 있었고 집단 B가 집단 C보다 작게 나타났다. 7. 하지 분절의 운동량의 전이에서 집단 B, C는 도약기 발앞꿈치가 지면에서 떨어지는 시점(TT1) 전후와 체공기에서 근위 분절에서 원위 분절로 운동량이 전이되고 있었다. 반대로 착지기에는 원위 분절에서 근위 분절로 운동량이 전이되고 있었다. 집단 A도 근위 분절에서 원위 분절로 운동량이 전이되는 경향을 나타냈으나 집단 B, C와는 달리 체공기에서는 오른쪽 하지 분절이 원위에서 근위로 움직였으며, 착지기에서는 왼쪽 하지 분절이 동시에 최대 속도에 이르렀다. 8. 오른쪽 상지 분절은 집단 B, C 모두 원위에서 근위로 운동량이 전이되고 있었다. 특히 집단 C는 체공기에서 하지 분절에서 상지 분절로 운동량을 빨리 전이시키는 것으로 나타났다. 10. 도약기의 수직 지면반력 유형은 숙련의 단계가 높아질수록 두 발을 동시에 움직이며 두 발에 힘이 균등하게 실리는 것으로 나타났다. 착지기의 수직 지면반력 유형은 숙련의 단계가 높아질수록 착지기 마지막에 다시 도약하기 위해 구르는 구간에서 힘이 증가하는 경향을 보여주었다. 이상의 결과를 종합하면 숙련도에 따른 운동학적, 운동역학적 특성에 대해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 코차기 동작의 숙련은 다리 동작에서 먼저 이루어지고 그 다음 팔동작으로 이어지며 최고 숙련의 단계에 이르면 다리동작과 팔동작이 공간적, 시간적으로 조화를 이루어 최상의 수행을 하게 됨을 알 수 있다. 이런 측면에서 볼 때 코차기의 이상적인 운동학적, 운동역학적 특성은 양쪽 발의 동시적인 움직임과 균형된 힘을 각 관절의 움직임을 통해 효과적으로 전달하여 도약하고, 공중에서는 상지와 하지의 반동으로 역동적인 움직임이 일어나게 하며, 착지시에는 충격을 적게 하여 사뿐히 착지하는 것이라고 정리할 수 있다. 그러나 최고 숙련 집단이라고 해서 모든 움직임이 운동학적, 운동역학적으로 완벽하지는 않았으며 특히 착지시의 충격은 숙련의 단계와 크게 관계없이 나타나는 문제점이었다. 따라서 착지시의 충격을 줄이기 위해서는 앞꿈치부터 착지하고 하지 관절을 되 도록 천천히 많이 구부려야 한다. 또한 충격을 흡수할 수 있는 바닥과 신발을 사용해야 한다. 그러면 높은 도약으로 인한 충격을 줄이면서 더욱 안정된 착지를 할 수 있으리라 본다. 아울러 코차기 동작을 훈련할 때에는 숙련의 단계에 따른 운동학적, 운동역학적 특성을 고려하여 단계적으로 훈련시켜야 한다. 본 연구는 숙련도별 강령탈춤 코차기 동작의 운동학적, 운동역학적 분석을 통해 숙련도별 차이에 따른 역학적 특성을 비교하고 숙련에 이르는 과정을 파악하였다.본 연구 결과는 강령탈춤의 지도 및 평가를 위한 기초자료로 활용될 수 있으리라사료되며, 제시하지 못한 근력과 착지시 신발, 바닥 등의 다양한 조건에 따른 충격력 변화 등 다각적 접근의 보다 심층 있는 연구는 앞으로의 과제가 될 것이다. ; This study is to examine effective jumping techniques of Kochagi movement and to ultimately suggest basic information for teaching and evaluation of Kang-Ryeong Mask Dance by comparing kinematic and kinetic features of Kochagi movement of Kang-Ryeong Mask Dance through kinematic and kinetic analysis on it by skilled levels. To analyze Kochagi movement of Kang-Ryeong Mask Dance by skilled levels, the subjects of this study were divided into 3 levels: poor skilled(Group A), medium skilled(Group B), and fine skilled(Group C) on the basis of their career of Kang-Ryeong Mask Dance, and 3 subjects were selected in each level. Two 6mm high-speed video cameras were used in 3D image analysis, while 2 forceplat forms were used in analyzing force of right and left foot. Differences of kinematic and kinetic variables gained through experiments between groups were found by One-way ANOVA, and post-hoc comparison was performed by SNK method. Findings of this study are acquired by analyzing Kochagi movement of Kang-Ryeong Mask Dance by skilled levels kinematically and kinetically as follows; 1. In kinematic analysis, Group A, B, and C showed differences in flexion of right ankle joint in the event that toe touches down the ground in take-off phase(TC1). 2. In kinematic analysis, first, Group A showed a difference from Group B and C in the time required for take-off phase and flight phase, climbing maximum vertical velocity of COG(center of gravity) in the take-off phase, and downward maximum vertical velocity of COG in landing phase. Second, Group A showed a difference from Group B and C in flexion of right ankle joint and knee joint in the event that toe takes off the ground in the take-off phase(TT1), a maximum flexion of right and left hip joint and left knee joint in the take-off phase. Third, Group A also showed a difference from Group B and C in extension of right shoulder joint in the event that toe touches down the ground in the take-off phase(TC1), and maximum climbing angular velocity of right hip joint, knee joint, ankle joint and left hip joint in the take-off phase. Finally, Group A showed a difference from Group B in right shoulder joint angle in the event that toe takes off the ground in the take-off phase(TT1). 3. In kinematical analysis, Group B showed a difference from Group C in max. abduction and max. internal rotation of left hip joint. And, Group B showed a difference from Group A and C in abduction of shoulder joint in the event that a relative angle of shoulder is maximum in the flight phase. 4. In kinetic analysis, Group A, B, and C showed a difference in peak value of passive force, peak value of active force, and impulse of left foot in the take-off phase. 5. In kinetic analysis, Group A showed a difference from Group B and C in peak value of passive force of right foot in the take-off phase. 6. In kinetic analysis, Group B showed a difference from Group C in active decay rate of left foot in the landing phase. 7. For transfer of momentum of segments of lower extremities, Group B and C showed inclination for transfer of momentum from proximal segment to distal segment before and after the event that toe takes off the ground in the take-off phase(TT1) and in the flight phase. On the contrary, momentum was transferred from the distal segment to the proximal segment in the landing phase. Group A also showed inclination for transfer of momentum from the proximal segment to the distal segment, and showed a difference from Group B and C in transfer of momentum of segments of right lower extremity from the distal to the proximal segment in the flight phase while segments of left lower extremity reached max. velocity in the landing phase at the same time. 8. For segments of right upper extremity, Group B and C showed inclination for transfer of momentum from the distal to the proximal segment. Especially, Group C showed inclination for a sudden transfer of momentum from segments of lower extremity to segments of upper extremity in the flight phase. 9. For the vertical ground reaction force in the take-off phase, both feet were moved at the same time and the force was loaded on both feet evenly as the skillfulness level is high. In the landing phase, the higher was skillfulness level, the more tended to increase the force in the pushing period to jump again in the last period of the landing phase. In summary, as a result of analyzing kinematic and kinetic features of Kochagi of Kang-Ryeong Mask Dance by skillfulness level, findings of this study are as follows. Skillfulness of Kochagi was performed by order of legs motion and arms motion, and then ultimately harmony of legs and arms motion in view of space and time. In this view, it can be summarized that ideally kinematic and kinetic features of Kochagi are transfer of simultaneous motion of both feet and balanced force by motion of each joint effectively, jumping, dynamic motion by reaction of legs and arms in the air, and touching down softly with minimizing an impact in landing. But, the impact in landing was a common problem regardless of skillfulness level. Therefore, to reduce the impact in landing, landing motion should be started in the toe and joints of lower extremity should be bended slowly and largely as possible. In addition, impact-absorbable floor and shoes should be used. These skills will help reduction of the impact by high jumping and more stable landing. And, training of Kochagi motion should be performed successively concerning kinematic and kinetic features by stages of skillfulness. This study was to compare kinematic and kinetic features by difference in skillfulness level and to understand achievement process of skillfulness by analyzing Kochagi motion of Kang-Ryeong Mask Dance kinematically and kinetically by skillfulness. Findings of this study will be utilized as basic data to instruct and evaluate Kang-Ryeong Mask Dance. Furthermore, the future studies shall be include further in-depth studies on diversified approaches like change in impact by various conditions such as muscular strength, shoes and floor in landing, which are not excluded in this study.
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