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중학교 생물 실험 수행 능력 평가를 위한 도구의 개발과 적용

Title
중학교 생물 실험 수행 능력 평가를 위한 도구의 개발과 적용
Authors
김주희
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to develop assessment tools for biology experiments in middle school text books and to examine relationship between paper -test results and performative proficiency in experiment class. This study was performed as follows; 1. The inquiry model is developed for experiments in biology in middle schools , which constructed with Plan , Performing , Inference and Application stage. 2. The experimatal subjects were selected to apply developed inquiry model. The four selected subjects were that Evaporation action of leaves, Needs for photosynthesis, Respiration and photosynthesis of an orgarnism and Function of saliva. 3. The selected experimental subjects were modified to be more inquriry- oriented. 4. Assessment tools as well as Students report form are developed. Assessment tools include criteria for students individual experimental processing skills. 5. The developed science inquiry experiments and assessment tools were applied in three classes of middle shcool in Puchoen, Kyunggi-do. Some criteria which were not specific enough to classify students responses in the individual activity sheets have been modified during the grading. 6. In experimental scores , each score in Plan, Performing and Inference stage is not statistically relative with paper -test results. But the score in Application stage is meaningfully related with paper -test results. (P<. 05) The individual processing skill scores are not statistically relative with paper -test results. ; 과학교육의 대명사 처럼 말하여지는 탐구학습이 우리나라에서는 정착되지 못하고 강의 위주, 지식 중심의 과학교육이 이루어 지고 있는 것이 현교육의 상황이다. 그 원인에는 실험실습 기자재의 부족, 교사 수의 부족, 대단위 학급, 입시제도 등 많은 원인이 있겠으나 보다 더 중요한 요인으로는 실험실습 능력을 평가하는 도구와 방법의 부재 때문이라고 할 수 있다. 현재, 학교에서 실시하는 실험 평가는 실험보고서에 의하거나 교사의 주관적인 판단에 의존하는 경향이 강하다. 교사의 주관성에 의존하는 평가 방법은 객관성이 결여되어 있어서 그 결과에 대한 신뢰도나 타당도를 인정받을 수가 없다. 따라서 이러한 평가 방법을 통해서는 과학적 탐구 능력의 향상에 별로 도움을 주지 못한다. 따라서 본 연구에서는 교사들이 실제 수업에서 실험 수업을 실시할 때 객관적인 실험 평가를 하도록 도움을 줄 수 있는 실험 수행 능력 평가 도구를 개발하였다. 실험 수행 능력 평가도구의 개발을 위해서 먼저 문헌 조사를 통해서 여러 탐구모형을 알아보고 중학교 생물 단원의 실험에 적용할 계획, 수행, 추론, 적용의 단계로 이루어진 탐구모형을 개발하였다. 그리고 탐구모형의 각 단계에 포함되어 있는 탐구과정 요소를 선정하고 탐구과정 요소를 평가하는 목표를 기술하였다. 그 후 개발된 탐구모형을 적용할 실험주제를 선정하였다. 선정한 각 실험주제는 탐구모형에 맞게 탐구적으로 프로그램화하고 이에 맞게 개인별 실험 보고서 양식을 개발하였고, 실험보고서 양식에 수록되어 있는 각 단계의 문항을 평가하기 위한 채점기준을 개발하였다. 실험과정 중에 학생들이 실시하게 되는 실험 기능을 평가하기 위해서는 개인별 실험 기능 채점 기준을 개발하였다. 개발한 탐구실험을 현장에 적용한 후 실험보고서 채점기준과 실험 기능 채점 기준에 대한 수정 및 보완 작업을 거쳤다. 개발된 실험 수행 능력 평가 도구를 적용해 본 결과 실험 평가를 실시하여 얻은 점수와 지식평가 점수와의 관계는 실험평가의 점수 중 계획, 수행, 추론 및 실험 기능 점수는 지식평가 점수와 유의미한 상관관계가 없었으나, 적용의 점수는 지식평가 점수와 유의미한 상관이 있었다(R=0.75 ,p<.05). 그러나 실험평가 전체 점수가 지식 평가 점수와 완전한 상관을 이루지 못하므로 지식 평가와 상관이 적은 계획, 수행, 추론, 실험 기능은 실험 평가를 실시하여 평가하여야 하며 본 연구 결과 개발된 도구는 이러한 탐구 능력의 평가를 위해서 사용될 수 있을 것이다.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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