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협동학습이 중학생의 학업 성취와 과학 학습 태도에 미치는 영향

Title
협동학습이 중학생의 학업 성취와 과학 학습 태도에 미치는 영향
Authors
강계윤
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
과학 교과의 목표는 학생들이 자연 현상의 탐구에 흥미와 호기심을 가지고, 기본적인 탐구 방법과 과학 지식을 습득하여 창의적으로 문제를 해결할 수 있는 능력을 기르는 것이다. 이러한 목표를 달성하기 위하여 개방적이며 학생 활동 중심의 과학 수업이 강조되고 있다. 학생들의 능동적인 수업 참여, 활발한 토의 및 학생들의 상호 협력을 유도할 수 있는 학습 전략으로 협동학습의 필요성이 강조되었으며 협동학습이 인지적 측면과 정의적 측면에 효과적이라고 보고 되었다. 본 연구에서는 중학교 2학년의 과학 <Ⅱ. 생물체의 구조와 기능>단원 중에서 <식물의 구조와 기능>에 관한 내용에 대하여 협동학습을 실시하여 과학 학업 성취도와 과학 학습 태도에 대한 효과를 전통적 수업과 비교분석하였다. 연구 대상으로 경기도 부천시 소재의 중학교의 2학년 중에서 4개반을 선택하여 실험 집단 2개반에는 협동학습을 실시하고 통제 집단 2개반에는 교사의 강의 중심의 전통적 수업을 실시하였다. 4주 15차시의 수업 실시 후, 과학 학습 태도 차이와 과학 성취도 차이를 알아보기 위해 과학 학습 태도와 학업 성취도에 대한 사후 검사를 실시했다. 사전 학업 성취도는 대상 학생들의 전년도 학년말고사로 대치하였고 사후 학업성취도 검사지는 개발하여 사용하였다. 사전·사후 과학 학습 태도 검사지는 기존의 연구에서 사용된 검사지를 기초로 수정하고 보완하여 사용하였다. 연구 결과는 SAS프로그램을 이용하여 과학 성취도는 공변량분석을 하였고 과학 학습 태도는 t- 검증을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체 학업 성취도에 대한 효과면에서 볼 때 협동학습 집단과 전통적 학습집단의 차이는 없었다(p>.05). 둘째, 학생의 사전 학업 성취 수준에 따른 상위 수준의 학생, 중위 수준의 학생, 하위 수준의 학생에 미치는 협동학습의 효과는 없었다(p>.05). 그러나 동학습 집단과 전통적 학습 집단 사이에 통계적으로 유의미한 차이는 없지만 협동학습이 성취도에 가장 영향을 많이 준 집단은 중위집단이었다(상위 집단 p= 0.276, 중위 집단 p = 0.135, 하위 집단 p= 0.248). 소집단 협동학습에서 중위집단이 학습 과정에 적극적으로 참여하고 활발하게 활동했음을 간접적으로 보여 준다. 셋째, 협동학습집단과 전통적 학습 집단의 과학 학습 태도의 차이는 유의미하지 않았다(p>.05). 즉 두 집단간의 태도 차이는 없었다. 넷째, 과학 학습 태도의 감정적 영역, 행동의도적 영역, 인지적 영역에 대한 협동학습 집단과 전통적 학습집단의 차이는 유의미하지 않았다. 그러나 두 집단 사이에 통계적으로 유의미하지는 않지만 협동학습이 과학 학습 태도의 인지적 영역에는 긍정적인 영향을 미친 것으로 보인다(감정적 영역 p = 0.243, 행동의도적 영역 p= 1.00, 인지적 영역 p = 0.082). 이는 협동학습이 과학 학습 및 과학 교과에 대한 흥미, 가치에 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다. ; The cooperative learning movement began in junior high schools as part of desegregation process, aiming at facilitating positive ethnic relations and increasing academic achievement and social skills among diverse students. Cooperative learning methods generally involve heterogeneous groups working together on tasks that are deliberately structured to provide specific assignments and individual contributions from each group member. Cognitive as well as social benefits are expected, as students clarify their own understanding and share their insights and ideas with each other as they interact within the group. The purpose of this study was to examine the effects of cooperative learning on the academic achievement and affective outcomes of middle school biology students. The samples for this study consisted of four intact classes of eighth-grade biology science taught by one teacher. A total of 182 students, experimental group 91 and control 91 from one boys middle school in Puhun, Kyunggi-do was included. The chapter Struture and Function of Botany was reconstructed for cooperative learning. The classes using cooperative learning(STAD; Student Team Achievement Division) strategy were performed in the expermental group and the traditional ones were performed in the control group for 4 weeks 15 lessons. Two measurement instruments were developed for the study. The test of academic achievement was developed to measure the students achievement. The test was administered after treatment as a posttest. Science learning attitudes was measured through a questionare based on the Lee Kyung-Hoon. The test of Science learning attitudes were given to the students twice with the period of the study. The t-test and ANCOVA were performed by using the SAS computer program. The results of this study is as follows. 1. There was no significant difference in the academic achievement of students in the cooperative and traditional learning conditions(p>.05). 2. There was no significant difference in the academic achievement of high, average, low ability students in the cooperative and traditional learning conditions(p>.05). However average ability students of cooperative learning exhibited better than traditional learning conditions(high ability p=0.276, average ability p= 0.135, low ability p=0.248). 3. There was no significant difference in the science learning attitudes of students in the cooperative and traditional learning conditions(p>.05). 4. There was no significant difference in affective component , behavioral intention component and cognitive component of science learning attitudes of students in the cooperative and traditional learning conditions(p>.05). But students of Cooperative learning exhibited better than traditional learning conditions in the cognitive component( affective component: p=0.243, behavioral intention component: p=1.00, cognitive component: p 0.082).
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