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dc.contributor.author김용주-
dc.creator김용주-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:48Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:48Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000002082-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192707-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002082-
dc.description.abstract본 연구는 자아개념의 중요한 구성요소인 신체이미지 지각과 관련하여 그에 따른 의복 추구혜택을 알아봄으로써, 의복이 갖는 사회 심리적 기능을 강조하고 부정적 신체적 자아개념을 극복하는데 도움을 주는 의복의 보다 적극적인 기능을 강조하였다. 따라서 자신의 신체와 외모에 관심이 많고 패션산업에 큰 영향을 미치는 여대생 집단을 대상으로 그들의 욕구를 충족시킬 수 있는 의류 업계의 마케팅 전략에 도움을 주고자 한다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 여대생의 신체이미지와 관련한 의복추구혜택을 알아본다. 둘째, 여대생의 객관적 비만수준, 주관적 비만수준, 신체왜곡정도, 주관적 신체이미지와 이상적 신체이미지에 따른 의복추구혜택을 알아본다. 셋째, 신체만족도에 따른 의복추구혜택을 알아본다. 부가적으로 여대생의 신체이미지와 관련하여 의복디자인요소를 알아보고, 신체이미지 고양을 위한 행동과 이상적인 신체이미지의 모델을 알아본다. 연구대상은 서울의 4년제 대학교에 재학 중인 430명의 여대생을 대상으로 하였으며, 표본추출은 남녀공학 2개교, 여자대학 2개교의 4개교를 중심으로 여학생 수를 기준으로 선정, 실시하였다. 연구방법은 문헌과 선행연구를 바탕으로 연구자가 수정 보완한 질문지법을 사용하였으며, 자료의 분석은 SAS 통계 package를 이용하여 빈도, 백분율, 산술평균, 요인분석, 피어슨 적률 상관분석, 분산분석(ANOVA), 사후검증을 위한 Duncan s test, 회귀분석 등을 실시하였다. 자료 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신체이미지와 관련하여 의복추구혜택은 2차원으로 구성되었다. 신체관련 혜택은 하반신의 결점보완, 키가 크고 날씬함, 상반신의 결점보완, 볼륨감 등으로 4개 요인으로 구성되었다. 외모이미지관련 혜택은 대인 이미지, 유행적 이미지, 개성적 이미지, 발랄한 이미지 등의 4개 요인으로 구성되었다. 학년, 전공, 월평균 의복비, 가정의 월평균 소득에 따른 의복추구혜택에 있어서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 객관적 비만수준, 주관적 비만수준, 신체 왜곡정도, 이상적 신체이미지에 따른 집단간 의복추구혜택에서는 신체관련 혜택인 하반신의 결점보완, 키가 크고 날씬함, 상반신 결점보완, 볼륨감 혜택에 있어서 유의한 차이가 나타났고, 외모이미지관련 혜택에서는 개성적 이미지에 있어서만 부분적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 객관적 비만수준, 주관적 비만수준, 이상적 신체이미지는 신체만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 신체만족도에 따른 집단간 의복추구혜택에서는 신체관련 혜택인 하반신의 결점보완, 키가 크고 날씬함, 상반신의 결점보완, 볼륨감 혜택과 외모 이미지관련 혜택에서는 개성적 이미지에 있어서 유의한 차이가 나타났다. 또한 전신, 하반신, 상반신, 얼굴의 각 신체 부위별 만족도에 따른 의복추구 혜택에서는 특정 부위에 대한 특정 의복추구혜택과 관계가 있는 것으로 나타났다. 신체만족도와 의복추구혜택의 상관관계를 실시한 결과, 하반신의 결점보완, 키가 크고 날씬함과는 부적 상관관계가 나타났고, 볼륨감과 개성적 이미지에 있어서는 정적상관관계가 나타났다. 반면에 신체중요도를 고려한 경우에는 모든 의복추구혜택과 유의한 정적상관관계가 나타났다. ; This study purposes to establish a marketing strategy to address consumers’ needs by taking into consideration the positive function of clothing that could possibly decrease the negative self concepts of the body of college women, one of the largest consumer groups, by researching the effects of body images on clothing benefits sought. The specific goals of this study are as follows : First, it is to examine the clothing benefits sought in relation to body images. Second, it is to examine the clothing benefits sought according to Rohrer Index, perseption on weight conscious, body images on weight conscious, body images distortion, ideal body images. Third, it is to examine the clothing benefits sought according to body cathexis. Additionally, it is to examine the clothing design factor, the behavior to enhance the body image, and ideal body image model. The subjects of this study are 430 students of attending universities in Seoul, who are selected on the basis of the number of female students at four colleges, two universities and two woman’s universities. Modified survey based on references and former studies in used, and using SASpackages, methods such as frequency, percentage, arithmetic mean, Pearson’s correlation analysis, ANOVA, Duncan’s multiple range test, regression analysis are applied. The results of analysis are as follows : First, two factor structures of clothing benefits sought in relation to body images were extracted. Lower body flaw compensation, high stature and slenderness, upper body flaw compensation, a wholesome factor were extracted as low grade dimension for clothing benefits sought related to body. Personal image, fashion image, individuality image and vigor image were extracted as low grade dimension for clothing benefits sought related to appearance image. A significant difference was found in clothing benefits sought according to grade, major, monthly clothing allowance and monthly income in the family. Second, there were significant differences in lower body flaw compensation, high stature and slenderness, upper body flaw compensation, wholesome as clothing benefits sought related to body and individuality image as clothing benefits sought related to appearance image between groups according to Rohrer Index, perseption on weight conscious, body images distortion and ideal body images. Third, it was found that body cathexis was affected by Rohrer Index, perseption on weight conscious and ideal body images. Fourth, there were significant differences in lower body flaw compensation, high stature and slenderness, upper body flaw compensation, wholesome as clothing benefits sought related to body and individuality image as clothing benefits sought relating to appearance image between groups according to body cathexis. And it was found a specific clothing benefits soughts were related to body cathexis of specific part such as the whole body, lower body, upper body and face. There was negative correlation between body cathexis and clothing benefits soughts of lower body flaws compensation, high stature and slenderness, and positive correlation between body cathexis and clothing benefits soughts of wholesome, individuality image. On the other hand, there was a significant a positive correlation between body cathexis and clothing benefits sought in case of consideration of the importance of ideal body.-
dc.description.tableofcontents논문 개요 = vii Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 = 1 B. 연구의 목적 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 신체이미지 = 5 B. 의복 추구혜택 = 19 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 23 A. 연구문제 = 23 B. 연구대상 및 자료수집 = 23 C. 측정도구 및 절차 = 24 D. 분석방법 = 27 Ⅳ. 연구결과 = 28 A. 의복추구혜택 = 28 B. 신체이미지와 의복추구혜택 = 36 C. 신체만족도와 의복추구혜택 = 46 D. 여대생의 일반적인 의복경향 = 59 Ⅴ. 결론 및 제언 = 66 참고문헌 = 70 부록 = 76 ABSTRACT = 92-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4070077 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title여대생의 신체이미지에 따른 의복추구혜택-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded1999. 8-
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