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패션산업의 인터넷 전자상거래 활용방안에 관한 연구

Title
패션산업의 인터넷 전자상거래 활용방안에 관한 연구
Authors
정혜주
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 정보화, 세계화라는 커다란 시대 조류에 맞추어 새롭게 대두되고 있는 인터넷을 도구로 한 패션산업의 전자상거래 활용 현황과 문제점을 살펴보고, 새로운 세기에 걸맞는 정보화 마인드를 지닌 패션기업의 전략적 도구로서 인터넷 전자상거래의 활용방안을 모색해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 수행하기 위한 방법으로는 인터넷 전자상거래와 패션산업 관련 문헌고찰을 통하여 이론적 배경으로 인터넷 전자상거래의 개요와 패션산업의 인터넷 전자상거래를 통한 기대효과를 제시하였다. 그리고 패션관련 26개 인터넷 사이트 검색을 통하여 패션산업의 인터넷 전자상거래 활용 현황을 파악하고, 그 활용 사례를 분석하는 현황조사를 통하여 문제점을 도출해 이를 토대로 활용방안을 제시하였다. 패션산업의 인터넷 전자상거래 현황을 분석한 결과, 대(對) 고객 마케팅을 위한 사이트의 경우는 패션업체답게 웹 디자인이나 전반적인 구성은 양호하였으나, 제품정보에 대한 업데이트(update)가 적절히 이루어지지 않는 등의 운영상의 문제점이 나타나기도 하였다. 패션제품의 새로운 시장인 인터넷 쇼핑몰은 그 유형에 있어 의류제품판매 형태에 따라 인터넷 정보기술 전문업체가 주체가 되어 개설하여 입점 브랜드 위주로 운영중인 Mall of Malls 형태와 기존 백화점이 인터넷 상에 개설한 종합판매형태의 백화점 쇼핑몰과 패션전문업체가 개설한 전문점 형태의 3가지로 구분할 수 있었다. 인터넷 쇼핑몰에서 유통되고 있는 패션제품의 품목 구성을 보면, 주로 캐쥬얼 웨어나 스포츠 웨어, 이너 웨어에 편중되어 있는 경향을 보였다. 이들 제품군의 공통된 특징은 유행을 많이 타지 않아 디테일의 디자인 변화가 적고, 가격대가 비교적 낮다는 특징을 나타내었다. 이러한 이유는 패션제품의 특성상 입어 보지 않고 구매하기에는 현재의 인터넷 쇼핑 시스템이 소비자의 욕구를 충분히 만족시키지 못하고 있다는 데에서 기인한다고 볼 수 있다. 현황조사를 통해 밝혀진 문제점을 토대로 제시해 볼 수 있는 패션산업의 전자상거래 활용방안은 다음과 같다. 구축방안으로는 먼저 추진 기업의 주체적인 정보화 마인드의 선행이 요구되며, 그에 입각하여 전자상거래 실현을 위한 저비용의 정보·통신 인프라 구조의 구축이 필요하다. 운영·관리방안으로는 첫째, 소비자의 많은 접속을 유도할 수 있도록 여러 매체를 통한 홍보, 서치엔진에 등록 등 적극적인 사이트 홍보 전략이 필요하다. 둘째, 대 고객 마케팅 사이트에서는 정기적인 업데이트와 최신 패션정보 제공 등의 부가서비스를 강화하여야 한다. 셋째, 인터넷 쇼핑몰 운영에 있어서는 판매제품 확대를 위한 제품개발이나 소비자에게 편리한 경험을 제공할 수 있도록 업체간 전략적 제휴를 통한 연합 패션 쇼핑몰 구축 등의 방안이 필요하다. 기술보완 방안으로는 첫째, 소비자들이 안심하고 자신의 신상정보를 제공하고 대금결제를 할 수 있도록 SSL, SET 등의 보안관리 시스템을 도입하여야 한다. 둘째, 제품표현의 실제감 문제에 관한 보완을 위해 가상현실(Virtual Reality)을 이용한 최첨단 시뮬레이션이 가능한 프로그램의 개발로 착장상태를 본인이 직접 입어 보는 것과 유사한 상태로 제공하는 등의 서비스를 가능하게 할 기술개발이 필요하다. 또한 컬러, 텍스처(texture)의 표현 기술 개발이 필요하고 패션산업의 정보화를 위한 색채, 사이즈 스펙(size specification) 등의 표준화가 요구된다. 이러한 기술개발이 이루어질 때 감성제품인 패션제품의 전자상거래상에서 발생하는 제약을 극복하여 패셔너블한 제품에까지 취급품목의 확대가 이루어져 그 시장성을 넓힐 수 있을 것이다. 현재는 패션산업에서 인터넷 전자상거래의 활용이 제한된 분야에서만 이루어지고 있지만, 단사이클의 잦은 트렌드 변화를 수용하여야 하는 정보·지식집약적 산업인 패션산업과 실시간(real time) 서비스와 쌍방향 커뮤니케이션이 가능한 새로운 비즈니스 채널로서 인터넷의 특성이 부합하여 인터넷 전자상거래는 향후 패션산업 각 분야에서 다양한 활용이 기대되고 있다. ; Today, Internet newly come into the spotlight as the world s new technology and typically reflects the new trend of the world, i. e. the informatization and globalization. This thesis aims at checking the present conditions and problems of the Electronic Commerce, specially by the fashion companies that utilize the Internet and proposing using plans of Internet Electronic Commerce as a strategic method of fashion companies that have a information-oriented mind to adapt itself to modern century. As a method to accomplish this research, I have examined the established studies related to the Internet Electronic Commerce for the theoretical base and present the expected effects of Internet Electronic Commerce and the outline of Internet Electronic Commerce. Second, to check the present conditions of the Internet Electronic Commerce by the Korean fashion companies, I have searched the twenty six web sites related to the Korean fashion companies. Third, on the basis of the analysis of current using cases of Internet Electronic Commerce, I have find the some problems and presented new using plans of Internet Electronic Commerce. As a result of my analysis into the current using cases of Internet Electronic Commerce, some respects are found. In case of consumer marketing oriented web sites, the web designs and general structures are satisfactory. But some operation problems, such as delay of update on the product information are also found. According to the sales type of fashion products, the types of the Internet shopping malls as a new market of fashion products are divided into three. First, Mall of Malls types run by the Internet communication technology company, second Department Store Shopping Mall types run by the existing off-line department stores that construct the general sales type, third Specialty Stores types run by fashion companies. But the brand composition of fashion companies in the Internet shopping mall business is merely focused upon casual wear or sports wear or inner wear. The common features of these clothes are not to follow the fashion, so the details of design are remained unchanged and the price zone is relatively lower. The reasons result from the fact that in the Internet shopping system, consumers can t put clothes on, so they can t satisfy their desire. On the basis of my analysis, I propose some using plans of Internet Electronic Commerce by the fashion companies as follows. First of all, as a means of construction method, it is need for the pertinent companies to have an information-oriented mind and then to construct the low-expense but high-speed communication infra-structure. As an operation and management method, it is need for companies to procure the specialist who takes whole charge of the continuous update of web site. Second, positive web site advertisements plans, such as promotion, using various mass media, subscribing to the Internet search engines and dissemination of products information, etc., are need for companies to attract the consumers to connect to the web site. Third, to offer more satisfactory experiences, it is need for companies to frame the integrated shopping mall as a strategic alliance in the management of shopping mall. To frame the integrated shopping mall is also effective in solving financial problems of shopping mall management and introducing of security system. As a means of technology supplement, security management systems, such as SSL or SET, should be introduced for consumers to pay the price and furnish their personal informations. Second, new technology developments, such as the newest simulation programs using Virtual Reality to solve the problem of products actual feeling, should be need for consumers to feel as they really put clothes on. If these technological developments are realized, fashionable products will be dealt in the Internet shopping mall as well and the marketability of Internet shopping mall will be expanded. This present, Internet Electronic Commerce of the Korean fashion companies is limited to the restricted fields. The fashion industry is not only a high-sensitivity cultural industry that should accommodate to the frequent change of fashion trend due to the short term cycle, but an information and knowledge-intensive industry. If these characteristics of the fashion industry are join with the characteristics of Internet that make it possible for users to connect a lot of users and to communicate interactive as well as provide the Real Time service, the Internet Electronic Commerce will be used in various fields of fashion industry in the coming years.
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