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여대생의 유행선도력에 따른 자아이미지 및 의복구매행동에 관한 연구

Title
여대생의 유행선도력에 따른 자아이미지 및 의복구매행동에 관한 연구
Authors
정지아
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 여대생을 대상으로 각 학과별로 타인지칭방법을 통해 선정된 유행선도자의 유행선도력을 기준으로 유행선도집단과 유행추종집단을 분류하여, 각 집단에 따른 인구통계학적 특성, 이상적 자아이미지와 의복구매행동을 비교, 분석하여 궁극적으로 패션업체의 효과적인 마케팅 전략수립에 기여하고자 한다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 유행선도집단과 유행추종집단간 인구통계학적 특성과 이상적 자아이미지를 비교, 분석한다. 둘째, 유행선도집단과 유행추종집단간 의복구매행동을 비교, 분석한다. 셋째, 여대생의 유행선도력, 인구통계학적 특성, 이상적 자아이미지, 의복구매행동에 대한 일반적인 경향을 알아보고 계열간 차이를 비교, 분석한다. 연구대상은 이화여자대학교에 재학중인 3, 4학년 500명의 여대생이었으며, 표본추출은 타인지칭방법과 전공을 고려한 층화표집방법을 이용하여 선정하였다. 연구방법은 문헌과 선행연구를 토대로 연구자가 수정보완한 질문지를 사용하였고, 자료분석은 SAS Package를 이용하였으며, 빈도, 백분율, 산술평균, 표준편차, t-test, Student-Newman-Keuls test, χ2-test, 요인분석을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유행선도집단과 유행추종집단간 인구통계학적 특성은 가장의 직업, 한달 용돈, 월 의복 지출비, 가정의 월 수입에 따라서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이상적 자아이미지는 활동적 이미지, 화려한 이미지, 부드러운 이미지, 여성적 이미지, 현대적 이미지 등에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유행선도집단과 유행추종집단간 의복구매행동은 의복구매동기, 정보원, 의복선택기준, 점포선택기준, 구매처, 구매가격대, 선호 브랜드유형, 의복 불만족요인, 불평행동 등에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 여대생의 유행선도력의 평균은 2.74로 나타났다. 인구통계학적 특성으로 가장의 직업은 사무직이 가장 많은 것으로 나타났으며, 한달 용돈은 20~30만원 미만, 월 의복 지출비는 5~10만원 미만, 가정의 월 수입은 200~300만원 미만이 가장 많은 것으로 나타났다. 여대생은 부드러운 이미지를 가장 이상적으로 생각하는 것으로 나타났다. 여대생은 의복구매시 소유하고 있는 의복과의 조화를 위해서 의복을 가장 많이 구매하고, 본인의 구매경험을 가장 중요한 정보원으로 생각하며, 의복선택시 디자인을, 점포선택시 상품의 품질을 가장 중요시 하는 것으로 나타났다. 구매처로는 백화점을 가장 많이 이용하며 구매가격대는 티셔츠는 1~3만원대, 바지·스웨터·블라우스는 3~5만원대, 청바지 7~10만원대, 원피스·자켓 ·점퍼는 10~20만원대, 정장은 20~30만원대에서 가장 많이 구매하는 것으로 나타났다. 또한 보세 무명 브랜드를 가장 선호하며 국내 브랜드제품의 구매비율이 높은 것으로 나타났다. 의복 불만족요인으로는 판매원이 가장 높았으며, 불만족시 개인적으로 그 상점을 이용하지 않는다는 불평행동을 가장 많이 하는 것으로 나타났다. ; This study is aimed to understand the college women s tendency about fashion. Groups are classified according to fashion leadership of the fashion leaders by other-admitted method - fashion leaders and fashion followers - and their fashion leadership, demodraphic characteristics, ideal self-image, clothes purchase behavior are analyzed. With these results, this study intends to contribute to setting up an effective marketing strategy. The specific goals of this study are as follows: First, it is to compare and analyze demodraphic characteristics, ideal self-image between the fashion leaders and fashion followers. Second, it is to compare and analyze clothes purchase behavior between the fashion leaders and fashion followers. Third, the college women s general tendency of fashion leadership, demodraphic characteristics, ideal self-image, clothes purchase behavior is examined. The sample groups consists of 500 female students attending Ewha Womans University and other-admitted method and stratified sampling, based on major, is used sampling method. Modified survey based on reference and former studies is used, and using SAS Package, methods such as frequence, percentage arthmethic mean, t-test, ANOVA, Student-Newman-Keuls test, χ2-test, factor analysis are applied. The result data analysis are as follows : First, demodraphic characteristics between the fashion leaders and fashion followers show significant differences in job of household, monthly spending money, monthly payment for clothing, monthly income of the family. Ideal self-image between the fashion leaders and fashion followers are significant differences in active-image, splendid-image, soft-image, womanly-image, morden-image. Second, clothes purchase behavior between the fashion leaders and fashion followers show significant differences in purchasing motives, informants, clothing selection standards, store selection standards, place of purchase, price of purchase, brand preference, the reason for dissatisfaction, complaing behavior. Third, average fashion leadership of the college women s is 2.74. When demodraphic characteristics of the college women s is examined, it is mostly found that job of households is the office workers. It is mostly found that monthly spending money is below 200,000~300,000 won. It is mostly found that monthly payment for clothing is below 50,000~100,00 won. It is mostly found that monthly income of the family is below 2,000,000~3,000,000 won. When ideal self-image of the college women s is examined, they mostly consider soft-image as an ideal self-image. When purchasing clothes, the mostly strongest purchasing motives is harmony of possessed clothes, the most important informants is a self purchase experience, the most important clothing selection standards is a design, the most important store selection standards is a quality, the most common place of purchase is a department store. when price of purchase of the college women s is examined, T-shirt is mostly purchased in 10,000~30,000 won zone, pants·sweater·blouse is mostly purchased in 30,000~50,000 won zone, blue jeans is mostly purchased in 70,000~100,000 won zone, one-piece·jacket·jumper is mostly purchased in 100,000~200,000 won zone, full dress is mostly purchased in 200,000~300,000 won zone. The most preferred brand is nameless brand. The most common reason for dissatisfaction is salesperson. The most common complaing behavior is discontinuance of store use.
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