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비선형적 관점에 의한 환경디자인 적용에 관한 연구

Title
비선형적 관점에 의한 환경디자인 적용에 관한 연구
Authors
황지연
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 환경디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 우리는 혼란스럽고, 예측이 불가능하여 결국 그 실체를 알 수 없는 혼돈의 사회에 살고 있다. 즉, 현대는 하나의 사회적 양식으로 예측불가능의 비선형적 현상을 드러내고 있는 것이다. 또한 디자인이 이룩해 놓은 물리적 환경이 시대의 변환, 의식의 전환과 함께 그 한계를 드러내고 있으며, 그에 따라 새로운 환경과 개념의 필요성이 절실히 요구되고 있다. 이러한 가치관의 혼란, 미래의 불확실성 등 다차원적인 변화와 위기 속에서 디자이너는 인간이 창조적인 유기체적 삶을 살 수 있는 환경 조성, 쾌적성이 보장된 환경을 이룩해 내야하며 종래의 디자인 사고, 태도에서 탈피하여 새로운 가치관, 세계관을 지향하는 자세가 요구된다. 현대 디자이너들은 새로운 디자인 사고와 방법으로 결정적 이거나 선형적 시스템 보다는 확률적, 비선형 시스템을 지향하려는 경향을 나타내고 있다. 비선형적 패러다임 변환으로 인해 획일적인 사회는 소멸하고 다양성을 갖는 자연과 인간의 생활세계를 총체적으로 이해하기 위해서는 이런 비선형적 현상을 해석해야 하며, 환경 디자인과정에 적용시킬 수 있어야 한다. 본 연구는 디자인의 이론적 개념으로서 비선형적 패러다임에 기초하여 디자인 방법을 연구하여 이를 디자인 과정에 적용시키고자 한다. 이를 통해 그 방법이 갖는 창조적 가능성을 실행하고자 한다. 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 제한된 결정적 세계관을 반성하고 유기적 불안전성과 우연성의 시대를 준비함에 있어 비선형 연구의 필요성을 인식하고, 연구의 목적과 방법을 제시한다. 둘째, 새로운 접근 방법을 위한 연구로서 상호연관성을 중심으로한 철학, 과학, 미학등의 학제간(interdisciplinary) 접근을 통하여 비선형성의 사상적 연속성과 주요한 변화를 인정하여 보다 적합한 사고전환의 필요성을 인식한다. 셋째, 자연과학에 있어 비선형적인 카오스 이론과 프랙탈 기하학을 연구하여 자연현상에서 나타나는 복잡하고 불규칙한 모양에서 크게 비가역성, 자기조직화, 자기유사성, 프렉탈 기하학으로 나누어 디자인 특징을 제시하고 공간조형의 기본 원리로서 제안한다. 또한 예술과 현대건축에 적용된 비선형적 디자인 원리를 고찰한다. 넷째, 공공환경의 문화공간과 인간과의 관계성을 비선형적 관점에 의한 초학문적인 시스템적 사고기준으로 조사, 분석한다. 다섯째, 연구 조사된 자료를 분석 종합하여 다양한 모델을 제시하고 새로운 비선형적 공간을 창조하여 환경디자인의 적용 가능성을 증명한다. 여섯째, 이렇게 구축된 비선형적 공간이 객관적, 합리적 평가기준을 설정하여 적합성을 평가한다. 위와 같은, 선형화된 과거의 이론적 틀을 벗어나 불규칙한 현상을 이해하고, 혼돈 속의 질서를 찾아내는 비선형의 원리를 연구하여 얻은 통찰력들을 종합하면 소위 본격적인 과학과 삶의 유사과학들 또는 사회적 과정들까지도 연결지을수 있는 전반적인 새로운 접근방식이 열리게 된다. 본 연구는 비선형적 관점에 의해서 디자인 된 것은 자연과 인간행태 그리고 인간을 둘러싼 비유기적 환경사이에 적용됨으로써 보다 나은 자연/인간/환경/을 위한 전일적인 공간을 형성하며 인간의 삶의 질을 향상시키는 중요한 요소가 되리가 기대한다. ; Today we live in an era of chaos which is confused, unprecictable and unidentifiable. It means that modern times dispose unpredictable non-linear phenomena as a type of social modality. Accordingly it is unable to devise generally accepted common values. Principles are deeply disturbed by the mass media and political and economic systems. It refers to limitations of physicl contests of conventional design as time go by and consciousness transforms, consequently requiring new environments and concepts. Within the crixis of multi-dimensional changes, including the mission to guarantee a pleasant environment that enables human to lead creative and organic lives. Also, they should break from conventional desihn attitudes, heading for a new sense of value and outlook on the world. Modern designers tend to direct for non-sectorial system which statistically improve concrete and anslytic objects, as a new media of design. By non-linear analytic system, we means that even a small, seemingly nehligible amount of chaos can transform the dynamics of entire system. So in order to understand the whole world of nature and humans, interpreting of non-linear phenomena should precede early, and it should be applied to the course of design of the environment. Non-linear criteria in this study, as part of the theoretical concept of design, and tried to apply it to the overall process, from the means of desingn through to the final design, realizing its possibilities. This study proceeds as follws with the above-mentioned aspect. First, the study reflects a limited outlook on the world, keenly recognizing the necessity for non-linear reserch, and represents the objects and methods or study, Second, as a new approach, it centers on an interdisciplinary approach through the interconnection of philosophy, science and aesthetics, recognizing the continuity of thoughts and major changes of the non-linear form, enabling appropriate change to the ways of thought. Third, the study classifies irregular and complicated forms in nature into irreversibility, self-oranization, self-similarity, and practil geometry, presenting features of design and fundamental principles of spatial modeling. In addition, the study researches into principles of non-linear design which have been applied to modern architecture. Fourth, the study makes surveys and analyzes the relations between the public environment and cultural spaces and humans by both organic and non-organic criteria, and super-academic systematic thougts according to non-linear aspect. Fifth, the study presints a variety of models by analyzing and integrating materials and information accrued through research, and creates new-linear spaces, verifying the feasibility of environmental design. Sixth, such non-linear spaces set objective and reasonable standards for assessment, and evaluates their appropriateness. Through researching and integrating non-linear principles, which finds orders even in irregular chaos, departing from previous conventional sectorial theoretical frameworks, a new approach that helps to totally connect the sciences, similar to scientific studies and social procedures, will appear. This study expects that designs made by non-linear aspect can apply to the organic environment surrounding nature, human beings, and their interconnections, and thus form a unified space for nature, human beings and the environment, promoting the quality of life.
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