View : 836 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author강혜련-
dc.creator강혜련-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:45Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:45Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000002265-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192671-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002265-
dc.description.abstract본 연구는 유아의 창의성과 언어 및 사고 능력이 성별에 따라 차이가 있는지 알아보고, 창의성과 언어 및 사고 능력은 어떤 관계에 있는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 한편 본 연구의 결과는 언어를 통한 사고능력의 신장이 궁극적으로 창의성을 높이기 위한 교육방법으로 활용될 수 있다는 이론적 근거를 마련하고 창의성을 발달시키기 위해 통합적 언어 활동이 어떤 방향으로 나아가야 하는 지에 대한 정보를 제공하는데 도움이 되고자 한다. 이상의 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아의 창의성은 성별에 따라 차이가 있는가? 2. 유아의 언어 및 사고 능력은 성별에 따라 차이가 있는가? 3. 유아의 창의성과 언어 및 사고 능력은 어떤 상관 관계가 있는가? 4. 유아의 언어 및 사고 능력의 하위요인이 창의성에 어느 정도 영향을 미치는가? 본 연구는 서울시 강동구, 강남구, 관악구, 강서구에 위치한 어린이집 6곳에 다니는 만 5세 학급의 유아 80명(남아 40명, 여아 40명)을 대상으로 2000년 3월 13일∼4월 4일까지 실시하였다. 연구 도구는 유아의 창의성을 측정하기 위해 Torrance(1974)의 「창의성 사고력 검사」를 사용하였고, 유아의 언어 및 사고 능력을 측정하기 위해 주영희(1982)의 「유아의 언어 및 사고 능력 검사」를 사용하였다. 수집된 자료는 창의성에서의 성차와 언어 및 사고 능력에서의 성차를 알아보기 위해 두 독립표본 t -검증을 하였고, 창의성과 언어 및 사고 능력간의 관계를 분석하기 위해 Pearson의 단순 적률 상관관계를 구하였다. 그리고 언어 및 사고 능력의 하위요인이 창의성에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째. 유아의 창의성은 성별에 따라 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째. 유아의 언어 및 사고 능력은 성별에 따라 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째. 유아의 창의성이 높을수록 유아의 언어 및 사고 능력도 높게 나타났다. 창의성 총점은 언어 및 사고 능력의 하위 요인인 분석기능, 추리기능에서 유의한 상관을 나타냈으며, 그 중에서도 추리기능이 창의성에 더 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 한편 언어 및 사고능력의 총점은 창의성의 하위요인인 유창성, 독창성, 제목의 추상성, 정교성, 개방성과 유의한 상관을 나타냈으나 그 중에서도 개방성이 언어 및 사고 능력에 가장 많은 영향을 주는 요인으로 나타났다. 넷째. 유아의 창의성에 대해 언어 및 사고 능력의 4가지 하위 요인 중 추리기능과 분석기능이 유의한 정적 상관의 수준에서 20% 정도의 설명력을 가지는 것으로 나타났다. ; The purpose of this study is to investigate the relationships between creativity and language-thinking ability of a five-year old child, and to verify the differences in a five-year old s creativity and language-thinking ability according to sex. For these purposes, three research questions were set up in this study as follows. 1. Are there any differences in creativity of a child according to sex? 2. Are there any differences in language-thinking ability of a child according to sex? 3. What are the relationship between creativity and language-thinking ability of a child? 4. How much does language-thinking ability have an effect on creativity of a child? The subjects of this study are eighty children(40 males, 40 females) enrolled in a classes made for five-year olds in six chid care centers located in Kangdonggu, Kangnamgu, Kwanacgu, Kangseugu, Seoul. For the research, TTCT-Figural Tests Form A was used to measure the creativity of a child, and a language-thinking ability test made by Young-Hee Ju(1982) was used to measure the language-thinking ability of a child. The collected data were analyzed by two independent samples t-test and Pearson s correlation analysis. The results of the study can be summarized as follows: First, there were no difference between a child s creativity according to sex. The sexual differences could not be observed in total score of the creativity and score of the subordinate factors of the creativity such as fluency, originality, abstractness of title, elaboration and resistance. Secondly, there were not any signifiant difference according to sex, The sexual differences could not be observed in total score of the language-thinking ability and score of the subordinate factors of the language-thinking ability such as the skill based on perceptive, analytic skill, synthetic skill and reasoning skill. Thirdly, there were significant statistical interrelations between creativity and language-thinking ability of a child. The total score of the creativity showed a significant static relationship with analytic skill and reasoning skill in the subordinate factors of the language-thinking ability. Especially, reasoning skill is the most effective subordinate factors of the language-thinking ability that influences children s creativity. By the way, the total score of language-thinking ability showed a significant static relationship with fluency, originality, abstractness of title, elaboration and resistance. And resistance is the most effective subordinate factors of the creativity that influences children s language-thinking ability. Fourthly, analytic skill and reasoning skill in the subordinate factors of the language-thinking ability can explain a significant static relationship about 20% of children s creativity.-
dc.description.tableofcontents논문 개요 = vi I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 및 문제 = 5 II. 이론적 배경 = 6 A. 창의성 = 6 B. 언어 및 사고 능력 = 14 C. 창의성과 언어 및 사고 능력의 관계 = 18 III. 연구 방법 = 20 A. 연구 대상 = 20 B. 연구 도구 = 20 C. 연구 절차 = 28 D. 자료 분석 = 32 IV. 연구결과 = 33 A. 유아의 창의성에서의 성차 = 33 B. 유아의 언어 및 사고능력에서의 성차 = 34 C. 유아의 창의성과 언어 및 사고 능력의 관계 = 35 D. 유아의 언어 및 사고 능력의 하위요인이 창의성에 미치는 영향 = 37 V. 논의 및 결론 = 38 A. 논의 = 38 B. 결론 및 제언 = 42 참고문헌 = 44 부록 = 50 ABSTRACT = 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2401015 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title유아의 창의성과 언어 및 사고 능력의 관계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2000. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE