View : 742 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이지영-
dc.creator이지영-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:45Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:45Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000002262-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192668-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002262-
dc.description.abstract본 연구는 유치원에서 안전사고가 발생하는 현황에 대한 인식을 알아보았다. 따라서 안전사고의 현황과 문제점을 파악하고, 유아 안전사고의 예방을 위해 원인을 제거하는 근거자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유치원에서 발생하는 안전사고의 시간과 장소는 어떠한가? 2. 유치원에서 발생하는 안전사고의 종류와 그 원인은 무엇인가? 3. 유치원에서 발생하는 안전사고의 구체적인 내용은 무엇인가? 4. 유치원의 안전사고는 학급당 유아의 수에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 유치원 교사 144명이었다. 연구도구는 본 연구자가 문헌연구를 토대로 직접 만들어서 유아교육을 전공한 전문가 2인과 유치원 교사 5인을 대상으로 안면 타당도를 거쳐 제작하였다. 연구도구의 문항구성은 전반적인 안전사고 현황이 4문항, 안전사고의 각 종류별 세부 내용에 대한 안전사고 현황이 58문항, 응답자의 배경을 묻는 문항이 4문항으로 구성되었다. 질문지의 신뢰도를 구한 결과 Cronbach s α계수가 0.96이 나왔다. 자료의 처리는 빈도와 백분율, x²이 사용되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원에서의 안전사고는 유아의 활동 시간 중 실외놀이시간에 가장 많이 발생하는 것으로 교사들은 인식하는 것으로 나타났다(74.3%). 따라서 안전사고가 가장 많이 일어난다고 인식하는 장소도 실외놀이터가 74.3%로 가장 높게 나타났다. 둘째, 유치원에서 발생하는 안전사고의 종류로는 넘어지는 사고가 76.4%로 가장 많은 것으로 교사들이 인식하는 것으로 나타났다. 안전사고가 발생하는 이유는 유아의 부주의 때문이라고 응답하는 교사가 82.6%로 가장 많았다. 셋째, 유치원에서의 안전사고 발생현황에 관한 세부내용을 살펴보면 사고는 대부분 거의 없거나 드물게 나타난다고 교사들이 인식하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 복도에서 뛰다가 넘어지는 사고, 모래를 던져 눈에 들어가는 사고, 놀이터에서 빨리 달리다가 넘어져 외상을 입는 사고, 걸어서 등하원시 친구와 장난을 하다가 넘어지는 사고는 비교적 자주 발생하는 것으로 나타났다. 넷째, 학급당 유아의 수에 따라 안전사고 발생시간에 차이가 있는 것으로 교사들이 인식하는 것으로 나타났다. 그러나 유아의 수에 상관없이 실외놀이시간에 가장 사고가 많이 일어난다고 대답하였다. 다음으로는 자유선택활동시간, 전이시간, 견학 및 소풍때에 사고가 많이 일어난다고 인식하는 것으로 나타났다. ; This study deals with the recognition about the present condition of accidents in kindergartens. Therefore, its purpose is to practically understand the present condition and the problems of accidents, and to provide research materials to remove the causes in preventing accidents. For the purposes above, this study set up the subjects as follows. 1. When and where do the accidents occur in kindergartens? 2. What kind of accidents occur in kindergartens and why do they occur? 3. What are the specific substances of the accidents that occur in kindergartens? 4. Does the number of children per class make any difference in the number of accidents that occur in kindergartens? The subjects of this study were 144 teachers of kindergartens in Seoul. The research tool was made by the said researcher not only on the basis of reference study but also on the basis of the validity tests by 2 experts specialized in preschool education and 5 kindergarten teachers. The questions of the research tool consist of 4 questions on the general condition of accidents, 58 questions on the condition of accidents as to the specific substances of each kind, and 4 questions on the background of respondents. In calculating the reliability of the questionnaire, the Cronbach coefficient was given 0.96. The materials were dealt with the tools of frequency, percentage and x². The result of this study is as follows. First, It is shown that teachers recognize the accidents in kindergartens seemed to be occurred mostly when children were playing outside, and as a result, 74.3% of them seemed to be occurred on playgrounds. Second, as for the kind of accidents, it is shown that teachers recognize falling down accidents seemed the most frequent ones as 76.4%. They were due to the children s carelessness, according to the biggest number of teachers, as 82.6%. Third, as for the specific substances of the accidental conditions, it is shown that teachers recognize most of them were "none" or "rare". However, it is shown that these accidents occurred relatively often, the falling down accidents that occur when running in the hallways, the external wound accidents that occur when running fast on playgrounds, and the falling down accidents that occur when causing mischief with friends while going home. Forth, it is shown that teachers recognize the number of children per class seemed to be made a difference in when accidents occur. But, they replied that regardless of the number, accidents seemed to be occurred mostly when children were playing outside. Next, it is shown that accidents seemed to be occurred frequently when free choice activity time, transition time, study tours, excursions.-
dc.description.tableofcontents논문 개요 = vii I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 3 II. 이론적 배경 = 4 A. 유아 안전사고의 원인 = 4 B. 유아기의 발달특성에 따른 안전사고 = 5 C. 유아 안전사고의 유형 = 10 D. 유아의 안전 환경 구성 = 11 III. 연구 방법 = 17 A. 연구 대상 = 17 B. 연구 도구 = 18 C. 연구 절차 및 자료 처리 = 19 IV. 연구 결과 및 해석 = 21 A. 안전사고 발생 시간과 장소 = 21 B. 안전사고의 종류와 원인 = 23 C. 안전사고의 구체적 내용 = 24 D. 학급당 유아 수에 따른 안전사고의 차이 = 33 V. 논의 및 결론 = 37 A. 논의 = 37 1. 안전사고 발생 시간과 장소 = 37 2. 안전사고의 종류와 원인 = 38 3. 안전사고의 구체적 내용과 발생정도 = 39 4. 학급당 유아 수에 따른 안전사고의 차이 = 39 B. 결론 및 제언 = 40 참고문헌 = 43 부록 = 47 ABSTRACT = 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1653201 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title유치원에서의 안전사고에 대한 교사의 인식 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2000. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE