View : 653 Download: 0

ERIC검색을 통한 과학영재교육 프로그램 분석

Title
ERIC검색을 통한 과학영재교육 프로그램 분석
Authors
홍숙희
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
국제사회의 경쟁이 날로 치열해지고 세계속의 주도권을 차지하려는 각국의 노력이 점점 가속화되고 있는 현 시점에서, 국제사회에서 경쟁력을 가지고 살아남아 국가발전을 이루기 위한 한 방법으로 과학영재를 집중육성 하려고 하고 있어 그 어느때보다도 과학영재의 발굴과 교육이 중요시되고 있다. 우리나라에서는 교육의 수월성 문제가 제기된 이후로 과학영재교육에 대한 관심이 고조되기는 하였으나 그 연구노력과 성과는 미흡한 실정이다. 따라서 교육의 수월성 추구와 시대적·국가적 요청에 부응하기 위해 과학영재교육이 국가와 사회의 책임이라고 인식하는 이때에 오래 전부터 과학영재에 대한 활발하고 집중적인 연구가 진행되어 왔고 다양한 과학영재교육 프로그램이 운영되고 있는 교육선진국의 과학영재교육을 고찰하고 분석할 필요가 있다. 본 연구는 ERIC(Education Research Information Center)에 대한 검색을 실시하여 과학영재 관련문헌을 선정하고 내용별 분류를 실시한 후 과학영재교육프로그램 문헌을 분석하여, 연구동향을 파악하고 우리나라에서의 과학영재교육프로그램의 개발의 필요성을 인식하게 하며 이를 통하여 과학영재교육 활성화에 도움을 주고자 하였다. 본 연구에 따른 결과는 다음과 같다. 1. 1981년에서 1997년까지의 ERIC 검색 결과, 과학영재 관련문헌은 150개로 나타났고, 그 중 과학영재교육 프로그램 문헌은 63개로 42.0%를 차지했다. 2. 학술지논문(Journal Articles)의 출판형식이 과학영재 관련문헌의 42.0%, 과학영재교육 프로그램의 65.1%로 가장 많았다. 3. 과학영재 관련문헌의 60.0%, 과학영재교육 프로그램의 68.3%가 보고서(Reports)의 문헌유형이었다. 4. 과학영재교육 프로그램의 71.4%가 중·고등학교 과학영재에게 집중되어 있는 것으로 나타났다. 5. 과학영재교육 프로그램의 52.4%가 여름프로그램이나 단기 기숙프로그램 등의 정규수업 이외의 추가적인 심화 교육과정으로 진행되고 있었고, 정규수업으로 실시되는 과학영재교육 프로그램은 38.1%로 나타났다. 6. 대학과 전문기관과의 연계가 잘 이루어져 멘터제도(Mentorship System), 인턴제도(Internship System)등이 잘 활용되고 있으며, 과학 관련전공과 직업선택을 독려하는 프로그램이 많이 있었다. 7. 학습능력, 관심, 태도 등 여러 특성이 다른 과학영재들을 효과적으로 지도하기 위하여 개별학습이 잘 이루어지고 있었다. 본 연구의 결과에 따라 우리나라 과학영재교육의 발전을 위하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 1. 멘터제도(Mentorship System), 인턴제도(Internship System)의 적극적인 활용을 위하여 대학, 연구소 등의 전문기관과의 연계체제를 구축하여야 한다. 2. 주당 많은 수업과 교사의 과중한 업무, 불충분한 학교 시설 등으로 인하여 평소에 과학영재를 위한 특수프로그램을 운영하는데는 어려움이 따르므로 방학 중 과학학교 프로그램의 적극적인 개발이 필요하다. 3. 과거 우리나라의 과학영재교육은 속진 학습을 강조하는 경향이었으나, 학생들의 탐색의 폭과 기회를 넓혀주기 위하여 과학에 대한 지적욕구에 초점을 둔 보충·심화 학습 프로그램의 개발이 바람직하다. 4. 과학영재교육 프로그램이 중·고등학교 과학영재에게 집중되어 있는데 이와함께 초등 과학영재를 위한 프로그램도 활발히 개발되어야하며, 과학고등학교와 과학기술원의 연계는 있으나 초등학교와 중등학교의 연계성이 부족하므로 유아·초·중·고·대학까지의 과학영재 교육의 체계적인 연계체제가 필요하다. 5. 지금까지는 주로 특수목적학교인 과학고등학교에서의 과학영재교육에 대한연구가 진행되어 왔으나 일반학교에서의 과학영재를 위한 실천방안 연구도 마련되어야 할 것이다. ; We are now living in a world of intense hostile competition among countries to dominate the world and science is becoming more and more important as a mean to achieve such objective. In order for us to be competitive in such environment, the need for identification and education of our scientifically gifted/talented students is ever growing. In our country, after the problem of excellence was brought up, there has been growing interest in education of the gifted but, not much has been accomplished. So now in pursuit of excellence and in acknowledgement that education of the gifted/talented is a responsibility of the society in order to meet the social and nation s demands, we should study and analyze the education programs of the scientifically gifted in countries known for their long time devotion to and success in education of the scientifically gifted/talented. In this study, literatures concerning the scientifically gifted/talented was identified through exploration of ERIC(Education Research Information Center) and then categorized. Education programs for the scientifically gifted/talented were analyzed to aid in development and progress of education program of the scientifically gifted/talented. The followings are the results of this study 1. Exploration of ERIC from 1981 to 1997 showed 150 documents related to the scientifically gifted/talented and of those found there were 63 scientifically gifted/talented education program documents which accounts for 42.0%. 2. 42.0% of documents related to the scientifically gifted/talented and 65.1% of education program for the scientifically gifted/talented were in the publication type of journal articles. 3. 60.0% of documents related to the scientifically gifted/talented and 68.3% of education program for the scientifically gifted/talented were in the type of paper of reports. 4. 71.4% of education programs for the gifted/talented was centered around scientifically gifted/talented students in middle or high school. 5. 52.4% of education programs for the scientifically gifted/talented was being carried out as an supplementary enrichment education program such as summer programs or short term projects. Education programs for the scientifically gifted/talented carried out as a regular class accounted for 38.1%. 6. Systems like Mentorship System and Internship System is being well carried out due to good interrelationships between universities and institutions. There were many programs encouraging majors and careers in science related fields. 7. Individualized education, which is effective in teaching the scientifically gifted/talented whose abilities, interests, and attitude differ, is being well carried out. In light of this study s results, the following is proposed for improvements in our education of the scientifically gifted/talented. 1. Interrelationships among institutions such as universities and research centers need to be formed in order to utilize Mentorship System and Internship System. 2. Summer science school program needs to be widely developed since school based programs for the scientifically gifted/talented is limited by long school hours, excessive strain on teachers, inadequate school facilities. 3. Our education of the scientifically gifted/talented in the past emphasized accelerated study but, supplementary and enrichment study is needed in order to ensure a broad spectrum of our student s studies and opportunities. 4. There has been interrelationships between Science High Schools and KAIST but, there needs to be interrelationships in elementary and middle school levels also. Program for elementary school students gifted/talented in science is needed for those who excels in early ages. 5. Until now the study of the scientifically gifted/talented has evolved around Science High Schools, which are special purpose schools. But, studies needs to be done for the scientifically gifted/talented in regular schools.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE