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C. 프랑크의 <프렐류드, 코랄과 푸가>에 관한 연구

Title
C. 프랑크의 <프렐류드, 코랄과 푸가>에 관한 연구
Authors
김선아
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is written to study analytically the repertoire performed by the author at graduate recital required as a partial fulfillment for the Master s degree of music. The work is Cesar Franck s Prelude, Chorale and Fugue. It is composed in 1884. Franck made a great contribution to the French instrumental music of the late Romantic period in 19th century. One of his most characteristic musical features is Cyclic Form. He uses it to relate each sections and develops it with common elements. This form is based on that of J. S Bach s Prelude and Fugue. The Prelude consist of two contrasting themes which indicate descending chromatid melodies. Choral is an episode between Prelude & Fugue and made a expansion in musical form. It is composed with an impromptu style and shows an organ effect. The Fugue consist of three parts- an exposition, a development and a closing section. It is composed with four parts fugue with a free form which contains elements of Prelude & Fugue. Franck succeed to classical form frequent use of counterpoint, sequence. augmentation and diminution of rhythm, inversion of themes, chromatic scales, 7th 9th chores, enharmonic modulation, liberal modulation are utilized in this works. Through this study, I find that Franck succeeded to classical form, created his new musical features in the structure of counterpointal composition. ; 본 논문은 필자의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주 곡목 중 프랑크( Cesar Franck : 1822 - 1890 )의 프렐류드, 코랄과 푸가( Prelude, Choral and Fugue )에 대한 연구이다. 프랑크는 19세기 후기 낭만 시대에 있어 프랑스를 대표하는 작곡자이자 뛰어난 오르간 연주자로서 그의 음악 어법은 고전주의적 구조 안에서 낭만주의적 요소가 결합되어 있으며 순환 기법에 의한 주제 배치, 반음계적 선율 작법은 작품 전반에 걸쳐 음악적 특징으로 나타난다. 프렐류드, 코랄과 푸가는 1884년에 작곡된 그의 작곡 시기 중 후기에 속하는 작품으로 바로크적 음악 형식 ( 프렐류드, 코랄, 푸가 )을 채택, 주제 배치에 있어서는 순환 기법을 사용하여 악곡 전체에 통일성을 주고 있다. 프렐류드( Prelude )는 2개의 대조되는 주제로 시작되어 푸가의 순차 하행하는 반음계의 주제 선율을 암시, 유도하고, 코랄( Choral )은 프렐류드와 푸가 사이의 삽입구로서 음악 형식을 확장시키는 역할을 하며 오르간적인 음색 효과를 갖는다. 푸가( Fugue )는 제시부, 발전부, 종결부로 나뉘며, 전통 푸가 형식으로부터 벗어나 프렐류드와 코랄에서 사용된 음악적 요소를 기초로 푸가의 리듬과 선율을 변화, 발전시켜 나가는 자유로운 4성부 푸가이며, 그의 음악적 어법이 잘 나타나고 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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