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사회적 극놀이에 나타나는 유아의 상호주관성과 역할 유형 및 또래간 유능성의 관계

Title
사회적 극놀이에 나타나는 유아의 상호주관성과 역할 유형 및 또래간 유능성의 관계
Authors
김현주
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 사회적 극놀이에 나타나는 유아의 상호주관성과 역할 유형의 관계 그리고 유아의 상호주관성과 또래간 유능성의 관계를 살펴보는 것을 그 목적으로 한다. 이와 같은 목적을 위해 다음의 연구 문제를 설정하였다. 1. 사회적 극놀이에 나타나는 유아의 상호주관성은 유아가 맡는 역할 유형과 어떠한 관계가 있는가? 1-1. 유아의 사회적 놀이구조(차례와 행동의 빈도)는 유아가 맡는 역할 유형과 어떠한 관계가 있는가? 1-2. 유아의 협상행동은 유아가 맡는 역할 유형과 어떠한 관계가 있는가? 2. 사회적 극놀이에 나타나는 유아의 상호주관성은 유아의 또래간 유능성과 어떠한 관계가 있는가? 2-1. 유아의 사회적 놀이구조(차례와 행동의 빈도)는 유아의 또래간 유능성과 어떠한 관계가 있는가? 2-2. 유아의 협상행동은 유아의 또래간 유능성과 어떠한 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재한 A유치원의 만 5세 학급 유아 29명 중 연구 기간 동안 사회적 극놀이에 참여한 17명을 선정하였다. 연구방법은 유아의 사회적 극놀이를 녹화하고 사본화한 뒤 분석하였다. 사용된 연구도구는 상호주관성을 측정하기 위해 Goncu(1993a)의 상호주관성 측정 척도를 사용했으며, 역할 유형을 분석하기 위해 Black(1992)의 연구를 기초로 한 신유림(1995)의 주도적 역할·추종적 역할 범주를 사용했다. 유아의 또래간 유능성을 측정하기 위해서는 Ladd와 Profilet(1996)이 제작한 유아 행동 척도(Child Behavior Scale: CBS)를 사용하였다. 수집된 자료는 신뢰도 분석, 상관관계 분석을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사회적 극놀이에 나타나는 유아의 상호주관성은 유아가 맡는 역할 유형과 상관관계를 나타냈다. 사회적 놀이 구조에서는 놀이 에피소드 당 행동빈도가 높은 유아일수록 주도적 역할을 많이 하는 경향이 있으며, 행동빈도가 낮은 유아일수록 추종적 역할을 많이 하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 유아의 협상행동에서는 도입, 추가, 거부 행동을 많이 하는 유아일수록 주도적 역할을 맡으며, 수용행동을 많이 하는 유아일수록 추종적 역할을 맡는 경향이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 사회적 극놀이에 나타나는 유아의 상호주관성은 또래간 유능성과 상관관계를 나타냈다. 사회적 놀이구조에서 놀이 에피소드 당 차례와 행동의 빈도가 낮은 유아일수록 비사교적이며 또래집단에 수용되지 않는 경향이 있는 것으로 나타났다. 유아의 협상행동과 또래간 유능성은 부분적으로 상관관계를 나타냈다. 이를 상호주관성의 수준에 따라 살펴보면, 확장과 추가행동을 많이 하는 상호주관성이 높은 유아일수록 또래간 유능성이 높은 것으로 평가되었다. 반면에 거부, 강조, 상관없는 행동을 많이 하는 상호주관성이 낮은 유아일수록 또래간 유능성이 낮은 것으로 평가되었다. ; This study investigated the relation between children s intersubjectivity in social dramatic play and play role types, the relation between children s intersubjectivity and peer competence. For the purpose above, the following research discussions have been established: 1. What kind of relation does children s intersubjectivity in social dramatic play have with play role types? 1-1. What kind of relation does children s structure of social play have with play role types? 1-2. What kind of relation does children s negotiation of play have with play role types? 2. What kind of relation does children s intersubjectivity in social dramatic play have with peer competence? 2-1. What kind of relation does children s structure of social play have with peer competence? 2-2. What kind of relation does children s negotiation of play have with peer competence? Seventeen five-year-old children were chosen out of the twenty-nine five-year-old children attending A kindergarten in Seoul for this study. As for the research method, children s social dramatic play sessions were videotaped and transcribed for analysis. The Intersubjectivity Scale developed by Goncu(1993a) was used to measure children s intersubjectivity and Shin(1995) s range for the leading role and the following role based on Black s Study was used to analyze play role types. In order to measure children s peer competence, the Child Behavior Scale(CBS) developed by Ladd and Profilet(1996) was used. The data was analyzed by using reliance anaylsis and correlation analysis. The following is a summary of the results: First of all, children s intersubjectivity in social dramatic play had a significant association with play role types. In the structure of social play, children with higher frequency of acts per episode tended to play the leading role. On the other hand, children with lower frequency of acts per episode tended to play the following role. In the negotiation of play, children who frequently showed acts of introduction, building-on, and rejection tended to be the leading role and children who showed acceptance tended to be the following role. Secondly, children s intersubjectivity in social dramatic play had a significant relationship with peer competence. In the structure of social play, children with lower frequency of turns and acts per episode were usually asocial and less accepted by peers. The relation between children negotiation of play and peer competence was partial. When we further look at this matter according to the level of intersubjectivity, we can judge that children with higher intersubjectivity who frequently show acts of extension and building-on, had higher peer competence. On the other hand, children with lower intersubjectivity who frequently displayed acts of rejection, emphasize, and doing irrelevant act, had lower peer competence.
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