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에드먼드 스펜서의 「선녀여왕」 제3권 연구 : 정숙의 개념을 통해 본 남성적 글쓰기

Title
에드먼드 스펜서의 「선녀여왕」 제3권 연구 : 정숙의 개념을 통해 본 남성적 글쓰기
Authors
백재명
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 16세기 프로테스탄트 시대 가부장적 함의를 지닌 정숙(chastity)의 개념이 에드먼드 스펜서(Edmund Spenser)의 「선녀여왕(The Faerie Queen)」제 3권에 반영· 재현되는 양상을 살펴보기로 한다. 카톨릭이 붕괴하고 프로테스탄티즘이 자리 잡은 16세기 영국사회에서는 인간의 육체적 욕구를 수용하고 자손의 생산을 통해 국가와 하느님 나라의 번영을 도모한다는 취지에서 결혼을 찬양하였다. 당대의 결혼관이라 할 수 있는 프로테스탄트 우애결혼(Protestant Companionate Marriage)에서는 부부간의 상호존중을 강조하면서도 남성의 지배와 여성의 종속을 당연한 가정으로 내세웠다. 여성의 정숙(chastity)은 프로테스탄트 시대 결혼이라는 가부장적 제도를 지탱함으로써 여성에 대한 남성의 우위를 공고히 하기 위해 부과되었던 덕목이었다. 이때 정숙은 단지 처녀성과 부인의 정절에 한정된 개념이 아니었다. 이것은 아버지의 순결한 딸, 남편의 순종적인 아내, 남성의 권위에 대한 영속성을 보장한다는 다산의 어머니로서의 역할과 함께 남성의 힘과 권위의 영역을 침범하지 않고 ‘여성다움’을 지키는 행동양식 등 여성의 삶의 모든 국면을 포괄하는 덕목이었으며 여성의 힘과 자율성에 대한 부정을 전제로 하고 있었다. 스펜서는 「선녀여왕」제 3권에서 여성영웅 브리토마트(Britomart)를 서사적 주인공으로 내세움으로써 여성을 문화의 변방으로 소외시켜온 가부장적 양태를 비판하고 수정하려는 듯이 보인다. 그러나 그의 시작(詩作)행위 내지 글쓰기(penning)는 역설적이게도 주인공 브리토마트를 비롯하여 벨피비(Belphoebe), 플로라멜(Florimell), 그리고 아모렛(Amoret)과 같은 여성인물들을 가부장적 정숙이라는 개념 안에 가두는 양상으로 나타난다. 스펜서는 우선 획기적인 여성상을 구현하는 듯이 보이는 브리토마트에게 순결한 처녀와 순종적인 아내, 다산의 어머니의 역할을 부여함으로써 그녀를 정숙함의 대변자로 형성해(fashion) 간다. 그는 한편 벨피비의 절대적인 처녀성을 남성의 권위밖에 머무르는 여성의 자율성 내지 자족성의 상징으로 보고 교묘히 비판한다. 스펜서는 다음으로 플로리멜을 ‘여성다움(femininity) 을 겸비한 확고부동한 정숙의 소유자로 그려내고 찬미하게 되는데 이는 그가 이상으로 생각하는 정숙의 개념이 가부장제 사회에서 요구하는 여성다운 행동거지의 수용에 있음을 보여준다. 브리토마트가 뷰서레인의 집(House of Busirane)에서 아모렛을 구출하고 아모렛이 스쿠다모어와 결합하게 되는 마지막 에피소드는 정숙이라는 덕목이 남성지배적 결혼의 체제에 편입되는 비전을 제시한다. 여기서 시인-마법사로 나타나는 뷰서레인의 아모렛에 대한 감금과 글쓰기(penning)는 실패로 돌아간다. 그러나 실제의 펜(pen)을 쥐고 있는 시인 스펜서는 “정숙의 전설”을 씀으로써 (penning) 결국 여성을 가부장적 이데올로기 안에 가두는(penning) 남권주의적 시학(masculinist poetics)의 실천자가 된다. ; This thesis is to examine how Edmun Spense s Faerie Queen, Book Ⅲ reflects and represents the patriarchal notions of chastity in the sixteenth-century Protestant England. Protestants placed high value upon marriage which could accommodate men s carnal desire and produce offspring for the state and the kingdom of God. While emphasizing mutuality between man and wife, the ideology of the Protestant Companionate Marriage overtly reinforced gender hierarchy as natural and good. Although the female virtue of chastity was associated with the absence of unsanctioned sexual activity, the cultural construction of chastity in the Protestant England had much more wide-ranging ramifications for representations of female roles and behavior. It assumed that a chaste woman acquiesced to the roles first of virginal daughter and then of an obedient wife and fertile mother, ensuring patrilineal sequence. It also encompassed femininity that could be characterized by natural beauty, sweetness and tenderness, avoiding all masculine tendencies in appearance, manners, and words. Chastity was a virtue that could be accomplished through total suppression of female power and autonomy. Female chastity was so central a term in describing mes s desire to control women s existence that by the end of the sixteenth century the patriarchal institution of marriage may be said to have rested on it. Chronicling the legend of the heroine Britomart in The Faerie Queen, Book Ⅲ, Spenser seems to criticize and revise the patriarchal practice of relegating the female to the margins of male-dominated culture. However, Spenser s writing(or penning ) paradoxically confines not only the titular heroine Britomart but also the minor figures like Belphoebe, Florimell and Amoret within the Protestant concept of female chastity. First of all, Spenser fashions Britomart as his chief personification of chastity, by imposing upon her the conventional female roles progressing from a virginal daughter to chase submissive wife and to procreative mother. Britomart s identity is evidently in his view more suited to the patriarchal notion of chastity than that of Belphoebe, whose absolute virginity symbolizes female autonomy and self-sufficiency outside of the ream of male authority. Secondly, Spenser s portrayal of Florimell as a superb exemplar of stedfast chastity combined with true femininity indicates that the virtue of chastity is to honor the constrictions that limit her place and behavior as female . The final episode depicting Britomart s rescue of Amoret from the House of Busirane and the reunion of Amoret and Scudamore presents culminating vision of female chastity incorporated into the mle-dominated structure of marriage. Even though the poet-magician Busirane s penning of Amoret, which signifies male authorship and captivity, ends in a failure, Spenser s penning the Legend of Chastity ultimately pens the female within the patriarchal ideology of chastity and also within the control of a masculinist poetics.
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