View : 11 Download: 0

유치원 교사의 성격특성과 역할수행능력 인식과의 관계

Title
유치원 교사의 성격특성과 역할수행능력 인식과의 관계
Authors
김순혜
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원 교사 성격특성의 전반적 경향 및 역할수행능력 인식 정도를 알아보고, 또한 유치원 교사의 성격특성과 역할수행능력 인식과는 어떤 관계가 있는지, 이들과 교사의 개인적 변인(경력, 근무기관, 교육수준)과는 어떤 관련성이 있는지를 살펴보는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사의 성격특성은 전반적으로 어떠한가? 1-1. 유치원 교사의 지표별 성격특성 경향은 어떠한가? 1-2. 유치원 교사의 기능별 성격특성 경향은 어떠한가? 1-3. 유치원 교사의 기질별 성격특성 경향은 어떠한가? 1-4. 유치원 교사의 변인(경력, 근무기관, 교육수준)에 따른 지표별, 기능별, 기질별 성격특성의 차이는 어떠한가? 2. 유치원 교사의 역할수행능력에 대한 전반적 인식 정도는 어떠한가? 2-1. 유치원 교사의 역할수행능력 인식의 경향은 어떠한가? 2-2. 유치원 교사의 변인(경력, 근무기관, 교육수준)에 따른 역할수행능력 인식은 어떠한가? 3. 유치원 교사의 성격특성과 역할수행능력 인식과는 어떤 관계가 있는가? 3-1. 유치원 교사의 지표별 성격특성과 역할수행능력 인식은 어떤 관계가 있는가? 3-2. 유치원 교사의 변인(경력, 근무기관, 교육수준)에 따른 지표별 성격특성과 역할수행능력 인식은 어떤 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시내에 소재한 유치원에 재직 중인 교사 282명이었다. 본 연구에서는 유치원 교사의 성격특성과 역할수행능력 인식과의 관계를 알아보기 위하여 교사용 질문지를 사용하였다. 성격특성에 관한 도구로는 김정택, 심혜숙(1990)이 제작한 표준화된 MBTI를 사용하였다. 교사의 역할수행능력 인식 정도를 측정하기 위한 도구로는 조부경과 Saracho(1997)의 Early Childhood Teacher s Role Rating Scale (ECTRRS)를 유아교육 전문가 2인과 연구자가 수정하여 사용하였다. MBTI 설문지는 95문항, ECTRRS 설문지는 72문항의 5점 척도로 구성되어 있다. 수집된 자료는 빈도, 신뢰도, χ²검증, t 검증, 상관관계 분석을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 유치원 교사들의 지표별 성격특성 경향은 외향성, 감각형, 사고형, 판단형이 높게 나타났다. 기능별 성격특성은 감각사고형이 가장 높게 나타났으며, 기질별 성격특성은 감각판단형이 가장 높게 나타났다. 이러한 결과는 활동 지향적이고 흥미가 다양하며 타인과의 상호작용을 즐기는 성향의 교사가 높게 분포되었음을 의미한다. 또한 감각을 통한 사실에 관심을 두고 논리적 분석에 의한 의사결정을 하며 의무를 중시하고 책임을 완수하는 기질을 가진 교사가 높게 분포되었음을 의미한다. 유치원 교사의 변인(경력, 근무기관, 교육수준)에 따른 성격특성의 차이는 경력, 근무기관에 따라 유의미한 분포 차이가 나타나지 않았으나 교육수준에 따라 유의미한 분포차이가 나타났다. 즉, 전문대졸 교사가 4년제 대졸이상의 교사보다 지표별 성격특성은 사고형이 감정형보다 유의미하게 높게 분포되었으며, 기능별, 기질별 성격특성은 직관사고형이 유의미하게 낮은 분포 경향을 나타냈다. 이는 인간의 감정보다 사실에 의한 의사결정을 하는 유형이 높게 분포되었으나 논리적, 창의적인 유형은 낮게 분포되었음을 의미한다. 2. 유치원 교사의 역할수행능력 인식은 전반적으로 높게 나타났다. 역할하위 요인에서는 일과계획 및 수행자로서의 역할수행능력에 대한 인식이 가장 높게 나타났으며, 연구자로서의 역할수행능력에 대한 인식이 가장 낮게 나타났다. 교사의 개인 변인에 따른 역할수행능력 인식의 차이를 알아본 결과, 교사의 경력과 교육수준에 따라 의미 있는 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 경력이 높을수록, 교육수준이 높을수록 역할수행능력을 높게 인식하였다. 반면 근무 기관에 따른 역할수행능력 인식은 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 하위요인중 행정업무관리자로서의 역할수행능력에 대한 인식은 공립유치원이 사립유치원보다 더 높게 나타났다. 3. 유치원 교사의 지표별 성격특성과 역할수행능력 인식간에는 외향성과 사고형이 유의미한 상관을 나타냈다. 또한, 교사의 경력, 근무기관, 교육수준에 따른 지표별 성격특성과 역할수행능력 인식간에도 상관이 있는 것으로 나타났 다. 즉, 경력이 3년 미만인 교사는 외향성과 사고형이 역할수행능력을 높게 인식하였고, 3년 이상인 교사는 외향성과 직관형이 역할수행능력을 높게 인식하였다. 근무기관에 따라서는 사립 유치원 교사는 외향성이, 공립 유치원 교사는 사고형이 역할수행능력을 높게 인식하였으며, 교육수준에 따라서는 4년제 대졸 이상의 교사는 외향성과 사고형이 전반적인 역할수행능력을 높게 인식하였으나 전문대졸 교사의 경우 유의미한 상관을 보이지 않았다. 연구결과, 유치원 교사의 성격특성과 역할수행능력 인식간에 유의미한 관련이 있었으며, 교사의 개인적 변인에 따라서도 상관이 있음을 밝히고 있다. 이상의 연구결과가 유아교육 현장에 주는 실천적 시사점은 교사는 자아실현을 위한 한 개인으로서, 또한 사회가 요구하고 기대하는 교사로서의 역할을 잘 수행하기 위하여 끊임없는 자신의 성향개발을 이루어야 함을 알 수 있다. ; This study will examine the general pattern of characteristic of kindergarten teachers personality as well as their role performance. It also analyzes how they are related with personal difference such as role experience, institution, and educational attainment. The specific questions of this research are as follows. 1. What is the pattern of kindergarten teachers personality characteristic in general? 1-1. How is the tendency for the characteristic of kindergarten teachers personality that was based on index? 1-2. How is the tendency for the characteristic of kindergarten teachers personality on the basis of function? 1-3. How is the tendency for the characteristic of kindergarten teachers personality in their nature? 1-4 What s the difference of index, functional and natural personality according to the variational factors such as role experience, institution and educational attainment of kindergarten teacher? 2. How is the general recognition for the role performance ability of kindergarten teacher? 2-1. What is the tendency of recognition of role performance ability of kindergarten teacher? 2-2. What is the recognition of role performance ability in terms of the variational factors such as role experience, institution and educational attainment of kindergarten teacher? 3 How are the characteristic of kindergarten teachers personality and role performance ability related each other? 3-1. What is a correlation between the characteristic of personality and role experience ability for the kindergarten teachers? 3-2. What is a correlation between the characteristic of personality and role performance ability in terms of preschool teachers personal difference such as role experience, institution, and educational attainment? The subject of this research are two hundred and eighty two teachers who are currently teaching at kindergarten in Seoul. Also, the survey was carried out to examine the correlation between characteristic of personality and recognition of their role performance. MBTI was used as theoretical method, created by Chung Teak Kim and Hae Sook Sim in 1990 to analyze the characteristics of personality. Early Childhood Teachers Role Rating Scale(ECTRRS) of Boo Kyung Cho and Saracho was revised by two of experts on this and researchers to use an alternative to measure the recognition of teachers role performance ability. MBTI has 95 questions and ECTRRS consists of 72 questions. The collected information was evaluated by the frequency analysis, reliability analysis, correlation analysis, χ²test and t-test. This study can be summarized as follows. 1. The tendency of characteristic of personality for kindergarten teachers, based on index, show high interests in extraversion, introversion, sensing, thinking, judgement. It is sensing and thinking that has the highest point in the functional part, on the other hand, sensing judgement gets the highest point in index. These results indicate that the kindergarten teachers are enthusiastic so that they can have an active interaction with people. They decide their duties on the basis of logical analysis and emphasize on their responsibilities through sense and facts as well. Generally, the recognition of kindergarten teachers role performance comes from their nature. The difference of personality according to the variational factor such as role experience, institution and educational attainment of kindergarten teacher doesn t show the meaningful distribution in terms of role experience and institution but show meaningful one in term of educational attainment. Namely, comparing with the 4-year college graduated teacher, 2-yeat college graduated teacher shows higher distribution of thinking type than the one of emotional type in the personality based on index, while in the functional and natural personality, Intuitional-thinking type was shown to the tendency of lower level distribution and these lead to lower distribution of logical and original type. 2. The teachers are highly valued and recognized in terms of making daily schedule as well as role performance ability, by contrast, the recognition as researchers is not motivated. As a result of evaluating their role performance in terms of different background, there is a difference in accordance with their educational attainment and role experience. The difference of role performance ability in reference to institution is similar, however, the recognition of working performance ability as administrators favors more at public kindergarten. 3. There is a meaningful correlation between the characteristics of personality of kindergarten teachers on the basis o f index and recognition of their role performance. The extraversion and thinking make the performance ability of teachers recognize more importantly. Also, the teachers role experience, institution where they taught or teach, and educational level are all related one another. It should be noted that the teachers who have less than 3 years working experience emphasize more on extraversion and thinking while those who work longer than 3 years consider extraversion and intuition as more important elements. Depend on institution, the teachers at the private kindergarten recognize more about the extraversion, on the other hand, the teachers at public school value the recognition of role performance ability highly. Those who graduate from 4 years college emphasize more on the recognition of role performance ability in terms of extraversion and thinking and 2 year college graduate do not show much difference. The teachers who have the suitable characteristic to fulfill the expected role recognize working performance ability with high value, therefore, it confirms again that there is a correlation between the characteristic of personality and role performance ability for kindergarten teachers. This research shows us a practical and urgent issue that the preschool teacher should invest himself through self-realization so that he will be able to meet the demand as the society expects.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE