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현행 우조 삼수대엽과 소용의 선율 관계 분석

Title
현행 우조 삼수대엽과 소용의 선율 관계 분석
Authors
정지희
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
According of “Study on Kagok” by Jang Sa Hoon, Soyong is a variated song from Samsudaeyop. There has not been a thesis written specifically analysing the Samsoo and Soyong melodies. Thus, I researched the process of variation of the two songs by comparing and analyzing the Voice, Sepiri, Kayakum accompaniment music of the presently used U-jo Samsoo and Soyong. First, I researched Samsoo and Soyong’s , 24.7% of the entire piece is the same melody-chapter 1 of Voice, Sepiri, chapter 1·2·3·4·5 of Sepiri and chapter 1·4·5 of Kayakum, chapter 5 of the melody is completely the same as the Sepiri and almost the same as the Kayakum. Then, I researched the process of variation of the Samsoo melody and divied it into 4 different methods: First, is a term of a way of variation that variates by changing the notes and adding or omitting notes. This method is found in chapter 1 of the chapter 3 of Chungyoum, and makes up 12.9% of the piece. Secondly, is a term of variation that variates Samsoo’s melody by using melodies on a variated octave such as by changing the length of note and adding or omitting notes. This method was widely used especially in voice melodies in chapter 5 and Sepiri and Kayakum’s melodies of Daeyoum. It is found in 12.6% of the piece. Thirdly, is a term of variation that variates Samsoo’s melodies, changing the melody up to fourth or fifth degrees and changing in various variation methods from it. This method is used in chapter 2·3 of the voice melody and in chapter 2 of the Chungyoum in Sepiri, chapter 2·3·4 of the Kayakum’s Chungyoum melodies. This is found in 19.2% of this piece. Fourthly, is a method that is used especially when Samsoo’s voice and Sepiri’s melody do ‘changin(長引)’ and when the Kayakum melody of Samsoo is played by sulkidung and bass octave utilization accompaniment. In this method. Soyong’s melody starts with a note fifth degrees higher than Samsoo’s melody, move to another note third degrees higher, then finishes with the same note. This method is used in chapter 2·3 of the voice, chapter 3 of Sepiri, chapter 3 of Kayakum melodies - a total of 6.3% of the piece. Thus, from the entire piece, is used 24.7%, is used 12.9%, and is used 12.6%. When we add up the results 50.2%(which is move than 1/2) of the Soyong melody is the same as the Samsoo melody. is used 19.2% and is used 6.3% and when we add up the results 75.7% of the melody’s variation method is found to be variated from the same melody as the Samsoo’s melody. ; 일반적으로 소용은 삼수대엽에서 변화된 곡이라고 한다.¹) 그러나, 삼수와 소용의 선율 관계를 구체적으로 분석한 논문이 없어서 본 논문에서는 현행 우조 삼수와 소용의 노래 및 세피리, 가야금 반주 선율을 비교 분석하여 두 악곡의 관계를 알아보았다. 우선, 삼수와 소용의 <동일 선율>을 조사하였다. 두 곡의 <동일 선율>은 곡 전체의 24.7%를 이룬다. 노래의 제1장, 세피리의 제1·2·3·4·5장, 가야금의 제1·4·5장에서 쓰인다. 특히, 제5장의 선율은 세피리에서 완전 동일하며 가야금에서 거의 동일하다. 다음은 삼수가 소용으로 변화되는 과정을 다음과 같은 4가지 유형으로 분류하였다. 첫째, 소용이 삼수 선율의 일부음을 생략·첨가하거나 변화시킨 선율을 <유사선율>이라 명하였다. 이 유형은 노래 선율의 제1장, 세피리 선율의 제1장, 가야금 선율의 제1장·제3장·중여음에서 주로 사용되며, 곡 전체의 12.9%를 이룬다. 둘째, 소용이 삼수의 옥타브 선율의 일부음을 생략·첨가하거나 변화시킨 선율 <옥타브 관계의 선율>이라 명하였다. 이 유형은 노래 선율의 제5장, 세피리와 가야금 선율의 대여음에서 주로 사용되며, 곡 전체의 12.6%를 이룬다. 셋째, 소용이 삼수 선율을 4도 또는 5도 위로 올린 선율을 <4도나 5도 관계의 선율>이라 명하였다. 이 유현은 노래의 제2·3장, 세피리의 제2장과 중여음, 가야금의 제2·3·4장과 중여음에서 주로 사용되며, 곡 전체의 19.2%를 이룬다. 넷째, 삼수에서 노래 및 세피리가 장인음을 연주하고, 가야금이 슬기둥과 옥타브 저음을 연주하는 선율을 소용에서는 5도 위의 음으로 시작해 3도 위의 음을 거쳐 동일음으로 연주하는 선율을 <‘5도 위→3도 위→동일음’ 선율>이라 명하였다. 이 유형은 노래의 제2·3장, 세피리의 제3장, 가야금의 제3장에서 주로 사용되며, 곡 전체의 6.3%를 이룬다. 이와같이, 곡 전체에서 <동일 선율>의 24.7%와 <유사 선율>의 12.9%, <옥타브 관계의 선율>의 12.6%를 종합하여 볼 때, 소용 선율의 50.2%(1/2 이상)가 삼수 선율과 동일한 선율에서 변화되었다는 사실을 알 수 있으며, 아울러 <4도나 5도 관계의 선율>의 19.2%, <‘5도 위→3도 위→동일음’선율>의 6.3%를 종합하여 볼 때, 소용 선율의 75.7%가 삼수 선율에서 변화되었다는 사실을 알 수 있다. 주: ¹) 장사훈(1975). 가곡의 연구. 『국악사론』. (서울:대광문화사), pp. 242-54.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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