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<하림성>의 음악구조에 대한 고찰

Title
<하림성>의 음악구조에 대한 고찰
Authors
이윤희
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 황병기의 작품 대금독주곡 <河臨城(1982)>의 음악적 구조를 고찰하고, 그 작품에 내재된 연주법과 선율구조을 밝히고자 함을 목적으로 한다. <河臨城>의 출현음과 음계, 리듬, 연주기법을 악장별로 고찰하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 제 1악장 제 1악장은 마디가 없고 상영산 속도(♩. = 30)이며 모두 점4분음표 46박으로 구성되어 있다. 가. 제 1악장은 남-黃-太-姑-仲-林 등 6개의 음이 출현하고 그 중 가장 맏이 출현하는 음은 南 이고, 姑 는 경과음으로 쓰였다. 따라서 제1악장의 음계를 정리하면 남을 기음으로 하는 남-黃-太-仲-林 의 5음 음계로 미선법이라 할 수 있다. 나. 제 1악장의 리듬은 숨표를 기준으로 단락을 나누었을때 점4분음표를 한 박으로하여 단락별 박을 정리하면 두 박, 세 박, 네 박, 다섯 박, 여섯 박으로 다양하게 나타나지만 네 박 리듬형이 전체의 63.2%를 차지하는 것으로 보아 네 박 리듬형이 주를 이룬다. 다. 제 1악장의 장식음은 홑 장식음, 장식음표가 있는 겹 장식음, 그리고 본 음표로 된 겹 장식음이 사용되었으며 전통음악에서 나타나는 장식음이 많이 사용되었다. 가장 많이 퇴성하는 음은 仲 이고 가장 많이 요성하는 음은 南 이며 주로 정악적 요성법을 사용하였다. 2. 제 2악장 제 2악장은 8분음표(♪) 12박자 총 42마디로 이루어져 있으며 중중모리 속도(♪=180∼195)인데 제 38마디부터 제 42마터의 종지선율은 상영산 속도로 되돌아가는 것이 특징이다. 가. 제 2악장은 黃-太-夾-仲-林-無 등 6개의 음이 출현하고 가장 많이 출현한 음은 林 이며, 太 는 경과음처럼 쓰였다. 따라서 제 2악장의 음계를 정리하면 黃-夾-仲-林-無 의 5음 음계이며 라선법이라 할 수 있다. 나. 제 2악장의 리듬은 3회 사용된 리듬 또는 같은 선율의 반복에 의해 2회씩 출현한 리듬 그리고 각각 1회씩 사용된 27가지의 다양한 리듬으로 구성되어 있음을 알 수 있다. 그리고 제 2악장의 제 4마디∼제 8마디의 선율은 제 30마디∼제 34마디에서 같은 선율로 반복되어 나타나는 것이 특징이다. 다. 제 2악장의 장식음은 홑 장식음과 겹 장식음이 사용되었으며 전통음악에서 사용되는 장식음이 많이 나타났다. 가장 많이 퇴성하는 음은 夾 이고 가장 많이 요성하는 음은 林 이며 주로 정악적인 요성을 사용하였다. 이상에서 살펴 본 바와 같이 <河臨城>은 대금이 갖는 음역과 풍부한 음량을 바탕으로 전통적인 요소를 다양하게 변화시켜 수용하여 현대적인 감각으로 쓰여진 작품으로 볼 수 있다. ; The purpose of this study is to examine the musical structure of , a Daegum solo, and to clarify the inherent technique and melodies appeared in . The method of this study is an analytical investigation of notes, scale, rhythm and technique in each movement, which lead to the following results. 1. The 1st movement. The 1st movement is composed of dotted quarter-note 46 beat in Sangyoungsan tempo, and it has no measure. 1) The five tone names used in the 1st movement are ‘Nam(c)-Hwang(e^♭)-Tae(f)-Jung(a^♭)-Lim(b^♭)’ in a traditional Mi-mode in c. Keynote is Nam(c) and Go(g) is used as passing-note. 2) The rhythm is composed of 2, 3, 4, 5 and 6 mixed beat. However, it is mainly composed of 4 beat(63.2%). The notes are divided in temporary sections which are marked on the basis of breathing mark. 3) Acciaccatura and double-ornaments which are composed of one or more ornaments and double-ornaments which are composed of one or more ornaments and double-ornaments in a musical note, are used in the 1st movement; it is generally appeared in the traditional Korean music. The most sliding-note is Jung(g), and the most variation-note is Nam(c) in techniques of the traditional Korean classics. 2. The 2nd movement The 2nd movement is composed of a eighth-note 12 beat and it has 42 measures in Jungjungmori tempo. The tempo of 38 measure through cadence of the last 42 measure has a characteristic of returning to Sangyoungsan tempo which is same as (the tempo of) the 1st movement. 1) The five tone names used in the 2nd movement are ‘Hwang(e^♭)-Hyup(g^♭)-Jung(a^♭)-Lim(b^♭)-Moo(d^♭)’ in a traditional La-mode in e^♭. Keynote is Hwang(e^♭) and Tae(f) is used as passing-note. 2) While the rhythm of the 2nd movement is composed of 27 various rhythms, the melody is so distinctive that the rhythms of 4 through 8 measures are repeated in 30 through 34 measure. 3) Acciaccatura and double-ornaments which are composed of two or more ornaments and double-ornaments in a musical note, are used in the 2nd movement; it is generally appeared in the traditional Korean music. The most sliding-note is Hyup(g^♭), and the most variation-note is Lim(b^♭) in techniques of the traditional Korean classics. As considered above, it is possible to estimate as a modernized composition with traditional perception based upon abundant volume and the octave of Daegum.
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