View : 629 Download: 0

중학교 1학년 수학과에서 심화반을 대상으로 한 수행평가의 실시와 그 효과 분석

Title
중학교 1학년 수학과에서 심화반을 대상으로 한 수행평가의 실시와 그 효과 분석
Authors
황숙균
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 수학과 수행평가를 정의하고, 중학교 1학년 심화반 학생을 대상으로 하는 수학과 수행과제를 개발하고, 개발한 수행과제의 내용타당도를 검증하며, 이를 현장에 적용하여 그 효과를 분석하고자 한다. 이를 위해 다음의 문제들을 설정하였다. 1. 중학교 1학년 수학교과에서 사용 가능한 수행과제는 어떤 조건을 만족해야 하는가? 2. 개발된 수행과제는 어느 정도의 내용타당도를 갖는가? 3. 수행평가를 실시한 실험집단과 전통적 평가만을 실시한 통제집단 사이에 일반적인 학업성취도 면에서 차이가 있는가? 4. 수행평가의 실시가 학생들의 수학적 태도에 어떤 변화를 가져오는가? 이를 위하여 서울시 소재 공립중학교 1학년 심화반 학생을 대상으로 수행평가를 실시하였다. 실험집단에는 본 연구에서 개발한 9개의 수행과제를 사용하여 수행평가를 실시하였고, 통제집단에는 기존의 지필식 평가만을 실시하였다. 개발된 수행과제의 내용타당도는 교과전문가에게 의뢰하여 검증하였고, 실험집단과 통제집단의 학업성취도의 차이는 1학기 중간고사와 2학기 기말고사 성적으로 확인하였다. 그리고 4월과 12월에는 수학적 태도 검사를 통하여 수행평가의 실시가 수학적 태도에 어떤 영향을 미치는지 검증하였다. 또한 2월에는 실험집단에 수행평가에 대하여 학생들이 어떻게 받아들이는지에 대한 설문조사를 실시하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 개발된 과제의 내용타당도는 과제와 평가 목표간의 일치성, 수학적 고등 사고 능력의 평가, 과제의 실생활 반영도, 통합 교과적 접근, 평가 과제의 공정성, 교과 내용과의 관련성, 학생들의 참여 유도 정도, 과제의 실행 가능성의 8개 항목으로 나누어 교과전문가에게 의뢰하여 분석하였다. 본 연구에서 사용한 9개의 과제 모두는 대부분 내용타당도가 높았다. 결국, 본 연구에서 제작·사용된 수행 과제들은 수행 과제가 갖추어야 할 기본 조건들을 만족한다고 볼 수 있다. 둘째, 수행평가 실시 후의 통제집단과 실험집단의 학업성취도는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 드러났다. 본 연구는 중학교 1학년 수학과 수행과제의 개발과 그 효과를 검증하기 위하여 실험 연구로 이루어졌다. 수행평가는 중학교 1학년 심화반 학생을 대상으로 이루어졌고, 다음과 같은 결론을 얻었다. 셋째, 수행평가를 실시한 실험집단과 전통적 평가 방법을 실시한 통제집단의 수학적 태도 변화를 검증하였다. 그 결과, 실험집단과 통제집단 모두 수학적 태도에 있어 사전·사후검사의 차이 검증에서 부정적인 변화를 나타냈고, 실험집단과 통제집단의 수학적 태도의 변화는 유의수준 .05에서 통계적으로 유의한 정도의 차이를 나타냈다. 즉, 실험집단의 수학적 태도의 변화에 비해 통제집단의 수학적 태도는 통계적으로 유의한 정도로 부정적으로 변화했음을 알 수 있다. 수학 교과의 경우, 학년이 올라감에 따라 수학적 태도가 부정적으로 변화한다는 경향에 비추어 볼 때, 수행평가의 실시가 학습 내용이 어려워짐에 따라 나타날 수 있는 수학에 대한 부정적 태도를 방지하는 의미 있는 일이라고 할 수 있다. 넷째, 수행평가에 대한 설문 결과, 학생들은 수행평가에 대해서 대체로 긍정적인 반응을 보였고, 전체적으로 수행평가가 수학학습에 도움이 된다고 받아들이고 있었다. 또한 수행평가를 경험하고 난 후의 학생들은 수학을 유용성을 지닌 흥미로운 과목으로 이해하는 경향이 많아졌다. ; The purpose of this study is to define performance assessment of mathematics, to make a model of performance task of mathematics for the first grade middle school students in higher group, to examine validity of performance task, and to investigate the effect of performance assessment in learning of mathematics. The following research problem are instituted: 1. What are condition of the performance tasks for the first grade middle school students in higher group? 2. What are the validity of performance tasks in this study? 3. How much significant differences of mathematics achievement between groups of traditional measure of mathematics achievement and groups of the performance assessment? 4. Does performance assessment cause change in attitude of mathematics learning between groups of traditional measure of mathematics achievement and groups of performance assessment? To investigate the above research problems, performance assessment was carried out for the first grade middle school students in higher group. The experimental group was assigned to performance assessment of mathematics, and the control group was assigned to the traditional measure of mathematics. The validity of performance tasks were examined by experts. The learning achievement and mathematical attitude test between two groups were performed as pre and post test. The thinking of students about performance assessment was investigated by attitude survey. The results of this study are as follows: First, the validity of performance tasks were examined by experts in accordance of purpose and performance task, assessing higher-oder thinking of mathematics, reflection of performance tasks in real life, integrate curriculum approach, equity of performance task, relation of contents of context, motivation in mathematics, possibility of realization of performance task. The validity of the majority of performance tasks is very high. After all, mathematics performance tasks satisfied the conditions needed for performance task. Second, there is little difference in learning achievement between experimental and control group. Third, there is a difference in student s attitude about mathematics between experimental and control group in 5% meaningful levels. That is, student s of both groups attitude about mathematics comes negatives, but the width of change of negative attitude in experimental group is less than control group in 5% meaningful levels. In the trend of negative attitude of mathematics as grade comes higher, this results showed that performance assessment of mathematics had positive influence on attitude of mathematics. The result of survey about mathematical performance assessment experience showed that students have positive attitude to performance assessment and recognized effectiveness of the performance assessment of mathematics. So students have right understanding of real mathematics after experiencing performance assessment of mathematics.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE