View : 670 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김수영-
dc.creator김수영-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:34Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001237-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192557-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001237-
dc.description.abstract본 연구는 설명적인 텍스트의 구조 학습에 관한 연구이다. 본 논문은 텍스트 구조 학습을 위한 읽기 전략으로 중심내용파악 전략과 도해조직자이용 전략을 사용하여 지도했을 때, 읽기 능력과 회상 능력의 향상 효과와 학습자의 읽기 능력에 따른 학습 효과를 살펴보는데 그 목적이 있다. Ⅰ장에서는 연구의 필요성과 목적, 선행연구 고찰과 연구의 방법을 살펴보았다. Ⅱ장에서는 설문지 조사를 통하여 읽기 교육의 현황을 살펴보고, 여기에서 제기된 문제점을 분석하였다. Ⅲ장에서는 문헌 연구를 통하여 이론적 배경을 고찰하였다. 이론적 배경으로는 읽기의 개념과 읽기의 과정에 영향을 주는 요인을 살펴보았다. 읽기 과정에 영향을 주는 요인으로는 독자 요인, 텍스트 요인, 교사 요인으로 나누어 살펴보았다. 독자 요인에서는 스키마의 개념, 기능, 특성 및 교육적 의의에 대해 알아보았고, 텍스트 요인에서는 텍스트의 정의, 구조, 읽기와 텍스트 구조의 관계에 대해 살펴보았다. Ⅳ장에서는 설명적인 글의 효과적인 읽기 지도 방안으로 텍스트 구조 학습을 제시하였으며, 텍스트 구조 학습을 위한 읽기 전략으로는 중심내용파악 전략과 도해조직자이용 전략을 제시하였다. 지도 방법으로는 직접교수모형과 협동교수모형을 통합하여 읽기 교수-학습 모형을 설정하고, 텍스트 구조 학습을 위한 읽기 전략을 실제 읽기 수업에 적용하였다. Ⅴ장에서는 중학교 1학년을 대상으로 한 읽기 학습 전략의 실제 적용 양상을 실험집단과 통제집단으로 나누어 살펴보았다. 그런 후에 사전·사후 검사를 통하여 연구 결과를 분석함으로써 텍스트 구조 학습의 교육적 의미를 살펴보았다. Ⅵ장에서는 연구 내용을 요약·정리하였다. 본 연구의 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 설명적인 글의 지도에서 텍스트 구조 학습을 위한 읽기 전략 프로그램을 투입한 실험집단이 통제집단에 비해 읽기(독해) 능력에 있어 의미 있는 향상을 보였다. 이것으로 읽기 전략 훈련은 학생들의 읽기(독해) 능력을 향상시키는데 효과적인 훈련이라고 할 수 있다. 둘째, 설명적인 글의 지도에서 텍스트 구조 학습을 위한 읽기 전략 프로그램을 투입한 실험집단이 통제집단에 비해 회상 능력에 있어 의미 있는 향상을 보였다. 그러므로 텍스트 구조 학습을 위한 읽기 전략 훈련은 회상 능력에도 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 텍스트 구조 학습을 위한 읽기 전략 훈련 후, 읽기 능력과 회상 능력에 있어서 상위 집단보다 중, 하위 집단에서 향상 폭이 더 크게 나타났다. 이는 중, 하위 집단의 학생들이 읽기 학습 방법에 대한 적절한 지식을 갖지 못했다가 읽기 학습 전략을 터득함으로써 향상된 결과로 볼 수 있다. 넷째, 본 연구에서 개발한 학습 프로그램은 학교 현장의 수업 절차 속에서 적용할 수 있으며, 교사나 연구자들이 학습자들의 학습 전략에 관심을 가져 학습 프로그램을 개발할 수 있는 계기가 될 수 있다는 데에 의의가 있다. 이러한 연구 결과를 통해 읽기 전략 훈련의 중요성과 타당성을 찾을 수 있으며, 텍스트 구조 학습 프로그램에 관한 다양한 종류의 개발이 필요함을 시사받을 수 있다. ; This research focuses on instruction of the structure of explanatory texts. This thesis, reading strategy for learning text structure, has its objective of observing instructive effect resulted from reading capacity as well as reflection capability while instructed by using understanding strategy of finding the main idea and graphic organizer methodology. The first chapter is composed of necessity and objective of research, and method of precedent research and consideration. The second chapter, based upon poll research, sees most of all to current status of reading instruction and analyzed proposed problems. The third chapter takes a conspicuous consideration of theoretical environment through research on books. I have observed the causes which affect concept of reading and circulation of reading as theoretical background. The major causes resulting in effect on reading circulation are split into individual component, text component, and teacher component. As for individual component, the concept, function, features, and meaning of schemer were considered in the meantime the definition of a text, structure, reading, and a relation between reading and text structure were taken into account as for text component. The fourth chapter proposes instruction in a text structure as an effective reading instruction method of an explanatory writings. The strategy of identifying fine name idea and strategy for graph organizers are provided in respect of strategic method for text structure instruction. The reading instruction-learning model integrated from direct instruction model and co-operative instruction-learning model is supplied as a way of instruction type, moreover the reading strategy for learning text structure has been adapted to an actual reading class. The fifth chapter pays close attention to both test group and control group related to actual adaptation status of reading instruction strategy with 7th grade students centered. After a while, the educational meaning of text structure instruction has been observed by analyzing the results of research through before and after investigation. The sixth chapter makes a brief summary of research materials. The research has its results as following. First, test group with reading strategy program for text structure instruction from explanatory writings instruction become improved as a meaningful way than reading capability of control group. This is to prove that reading strategy training is outstandingly effective on students reading capability. Second, test group with reading strategy program for text structure instruction from explanatory writings instruction become improved as a meaningful way than reflection capability of control group. This is to prove that reading strategy training is outstandingly effective on students reflection capability. Third, after conducting reading strategy training for text structure instruction, middle and below-middle classes have their betterment as in reading and reflection improvement width than high classes. This is to prove that middle and below-middle classes hardly find their proper way of reading instruction method or they have been improved in process of understanding reading instruction strategy. Fourth, the instruction programs developed through this research can be adapted to school classes, and it has its importance that teachers and researchers come to be inspired of instructive programs development through the interest in learners instruction strategy. It is easy to find that reading strategy training is considered to be very important and reasonable and various types of text structure instruction programs are needed.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 선행 연구 고찰 = 5 C. 연구의 내용 및 방법 = 8 Ⅱ. 읽기 교육의 현황과 문제점 = 14 A. 읽기 교육의 현황 = 14 B. 읽기 교육의 문제점 분석 = 19 Ⅲ. 이론적 배경 = 21 A. 읽기의 개념 = 21 B. 읽기 과정에 영향을 주는 요인 = 24 Ⅳ. 효과적인 읽기 지도 방안 연구 = 39 A. 텍스트 구조 학습을 위한 읽기 전략 = 39 B. 교수-학습 모형 = 52 C. 텍스트 구조 학습을 위한 읽기 지도의 실제 = 63 Ⅴ. 텍스트 구조 학습 지도의 결과 분석 및 해석 = 74 A. 읽기(독해) 능력의 분석 = 74 B. 회상 능력의 분석 = 76 C. 상, 중, 하 집단의 읽기 능력 및 회상 능력의 분석 = 77 Ⅵ. 결론 및 제언 = 82 참 고 문 헌 = 85 부록 1. 설문지(교사용) = 89 부록 2. 읽기(독해) 능력 검사지(사전, 사후 검사용) = 92 부록 3. 회상 능력 검사지(사전, 사후 검사용) = 101 부록 4. 중심내용파악 전략 학습지 = 102 부록 5. 도해조직자이용 전략 학습지 = 124 영문초록 = 146-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6822177 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title텍스트 구조 학습을 위한 읽기 전략 지도 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 국어교육전공-
dc.date.awarded1999. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE