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고려속요의 문학교육적 지도방안 : 고려속요에 나타난 해석의 다양성을 중심으로

Title
고려속요의 문학교육적 지도방안 : 고려속요에 나타난 해석의 다양성을 중심으로
Authors
김은미
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논의는 高麗俗謠에 나타난 解釋의 多樣性을 중심으로, 고려속요의 文學 敎育的 指導 方案을 모색해 보려는 데 목적이 있다. 논의의 과정은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 기존의 연구사를 검토한 후, 연구의 필요성과 목적, 그리고 연구 방법을 제시하였다. Ⅱ장에서는 認知的 요소와 작품을 읽는 즐거움이 고전시가 문학의 감상과 수용에 필수적인 요소임을 밝히고, 수용자인 교사와 학습자의 역할은 각각 어떠해야 하는지에 대하여 살펴보았다. 그리고 고려속요의 문학교육적 位相와 교육적인 면에서 본 고려속요의 특수성을 主題 解釋의 問題, 性的 解釋의 問題, 合成歌謠的 性格 問題를 중심으로 살펴보았다. Ⅲ장에서는 고려속요 작품에 대한 학계의 다양한 견해를 ① 주제 해석의 문제, ② 성적 해석의 문제, 그리고 ③ 합성가요적 성격 문제 순으로 검토하였다. Ⅳ장에서는 현행 『문학』교과서에 실린 고려속요 작품에 대한 지도 내용과 문제점을 살펴보았다. 그리고 학계의 견해와 교과서의 지도내용을 비교·검토하여, 주제 해석의 문제와 합성가요적 성격 문제는 상상력 계발과, 그리고 性的 해석의 문제는 문학을 통하여 당면한 현실문제를 해결할 수 있다는 교육적 효과와 관련지어, 고려속요에 대한 지도 내용을 재구성하고 지도 방안을 모색해 보았다. 고려속요에 대한 교육론이 거의 없는 현실에서, 이러한 개별적인 연구물의 축적을 통하여 고려속요에 대한 효과적인 지도 방법을 정립할 수 있다면 나름대로 의의가 있으리라 본다. 나아가서 고려속요에 대한 문학교육적 지도 방안과 교육적 효과가 다른 문학 장르에도 적용될 가능성을 기대해 본다. ; This Study is a purpose to grope for a literary educational teaching plan of Goryeosokyo, focusing on the diversity of translation in Goryeosokyo. The process of discussion is as follows: In the first chapter, it reviewed the existing history of studies and suggested the necessity & object of this study and the research method of this study. In the second chapter, it manifested that perceptive factors and enjoyment of reading literary works are essential elements in appreciating and accepting classical poetic literature, and examined what are the roles of teachers and learners. It also examined the literary educational phase of Goryeosokyo and the peculiarity of Goryeosokyo in the aspect of education, focusing on the questions of subject translation, sexual translation and compound poetry character In the third chapter, it inspected various opinions of academic world on Goryeosokyo works in order of ① the question of translating subjects ② the question of sexual translation and ③ the question of composite song s character. In the fourth chapter, it was examined questions and the teaching contents in 『literature』 textbook on Goryeosokyo works. Also, Opinions of academic world were compared with the teaching contents in textbook. it was restructured the teaching contents of Goryeosokyo and groped for teaching devices, relating to the educational effect that the question of Sexual translation could solved our real problems through literature, and the questions of subject translation and composite song s character could developed imagination. In the present situation with few educational theories on Goryeosokyo, it will be meaningful that the accumulation of individual study like this can establish effective teaching method on Goryeosokyo. Furthermore, I except literary educational teaching plans on Goryeosokyo and their educational effect will be applied to other literary genres.
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