View : 1073 Download: 0

바르톡(Bela Bartok)의 Improvisations on hungarian peasant songs op.20에 관한 연구

Title
바르톡(Bela Bartok)의 Improvisations on hungarian peasant songs op.20에 관한 연구
Authors
황지수
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회 곡목 중 하나인 바르톡(Bela Bartok 1881-1945)의 Improvisations on Hungarian Peasant Songs Op.20에 관하여 연구한 것이다. 20세기 초반은 새로운 실험적인 음악 양식이 다양하게 탄생되었던 시기이다. 이러한 20세기의 대표적 작곡가의 한 사람인 바르톡은 뛰어난 피아니스트이자 작곡가이며 민속음악학자이기도 했다. 바르톡의 음악에 큰 영향을 끼친 헝가리 민속음악의 특징을 헝가리 민요의 초기 형태에서 이어져 온 옛 양식과 19세기 이후에 대중 예술곡으로 유형화된 새 양식의 두 가지로 나누어 설명할 수 있다. 바르톡은 이 중에서 옛 양식이 토착화한 것이므로 선호하였다. 이러한 민속적 요소를 기본으로 한 바르톡의 일반적인 음악 특징을 여러 다른 작품의 예를 가지고 음계, 선율, 리듬, 화성의 요소를 통하여 알아보았다. 주로 5음음계와 선법을 비롯, 반음계와 온음음계를 사용하였고 선율 역시 이러한 음계에 기초한 유형이다. 리듬은 바르톡 음악의 중요한 부분이며 새로운 음악 자원을 개발한 것이라 하겠다. 화성은 부분적으로 대위법적 진행의 우연한 결과이며 그가 주로 사용한 음계와 관련이 있다. Improvisations on Hungarian Peasant Songs Op.20은 8개의 헝가리 민요를 바탕으로 작곡된 것이다. 원래의 민요 선율에 민속적 소재를 새로운 음악 어법에 맞게 구성해 나간 곡이다. 8개의 민속 선율은 모두 선율과 화성, 리듬 등에 서로 공통점을 지니며 곡 전체의 통일성을 만든다. 또 곡의 구성은 8개로 되어 있지만 바르톡 자신이 붙인 아타카(attaca)에 의해 제 1-2곡, 제 3-4-5곡, 제 6곡, 제 7-8곡의 네 그룹으로 나누어 생각할수도 있다. 곡이 전개됨에 따라 주제 선율은 자유로운 템포와 박자, 다이나믹 등을 통해 즉흥적이고 자유로운 흐름을 보여 준다. 바르톡은 민속적 음악 요소를 연구하여 참된 의미에서의 농민 음악을 발견하였으며, 이를 20세기의 새로운 음악 어법을 통하여 훌륭히 표출하였다. 또 바르톡의 음악은 고유의 민속적 어법에서 얻을 수 있는 것이 무엇인가를 보여 주고 있다. ; This thesis is a study on Bela Bartok‘s "Improvisations on Hungarian Peasant Songs op.20". Bartok is Hungary’s most renounced composer as well as an ethnomusicologist of the twentieth century. He defined the meaning of Hungarian folk song classified it. The character of Hungarian folk music which influenced Bartok‘s music is divided into two styles. One is an old style which has been maintained since early times. The other is a new style which materialized as a popular art song after the nineteenth century. Bartok considered the former the more valuable owing to its aboriginal sources. Bartok’s folk musical features such as scale, melody, rhythm and harmony were studied through various other works. Bartok used mainly the pentatonic scale, modes, chromaticism, and the whole-tone scales. Rhythm is the most important part of Bartok s music, and it developed as one of the new musical resources. Harmony is partially the incidental result of contrapuntal melodic motion as well as being related to the scales used by him. This work, the "Improvisations on Hungarian Peasant Songs op. 20" is composed on the basis of eight Hungarian folk songs. To each melody, Bartok added other ethnic his materials and presented this work according to his new musical language. These eight folk melodies have much in common as to melodic structure, harmony and rhythm, and together make a unified whole. But this work may be divided into four groups, Ⅰ-Ⅱ, Ⅲ-Ⅳ-Ⅴ, Ⅵ, and Ⅶ-Ⅷ, according to Bartok s own indication by use of the word "attaca". This work is made up of free tempo, beat, and dynamics by improvisation of thematic melody. Bartok discovered peasant music in its real sense through scientific research. The peasant music of Hungary with the use of the new music phraseology of twentieth century, led to a completely new style instituted by Bartok.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE