View : 1165 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정은영-
dc.creator정은영-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:32Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:32Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000002140-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192542-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002140-
dc.description.abstract사회 전반에 걸쳐 계몽주의가 널리 대두되었던 18세기는 음악에 있어서 다양한 양식이 공존하였다. 후기 바로크 다성음악이 절정에 이르렀던 18세기 초반, 새로운 양식이 등장하였다. 새로운 양식들로는 독일의 다감양식(Empfindsamer Stil)과 프랑스의 갈랑양식(style galant)을 언급할 수 있으며 1720년부터 1780년에 이르기까지 후기 바로크 양식과 함께 널리 유행하였다. 이러한 새로운 양식들은 고전주의 양식의 근원이 되었으며 고전주의 음악은 바로크 음악과는 다른 변화된 모습을 보여주었다. 이렇게 다양한 양식들이 공존하던 시기에 활동하였던 하이든은 고전 시대의 대표적인 작곡가로써 고전 시대의 가장 중심이 된 형식인 소나타 형식을 완성하는데 선도적인 역할을 하였다. 그는 자신의 52곡의 소나타에서 후기 작품으로 갈수록 점점 발전되는 작곡기법을 보여주었으며 따라서 그의 마지막 소나타 Hob.ⅩⅥ : 50, 51, 52에서는 최고점에 다다른 하이든의 음악어법을 찾아볼 수 있다. 초기의 작품들에서 나타나는 바겐자일(G. C. Wagenseil : 1715-1777)의 디베르티멘토의 영향과 C. P. E. 바흐(C. P. E. Bach : 1714-1788)의 영향은 후기로 가면서 다양하게 발전되었다. Hob.ⅩⅥ : 50은 open pedal 과 댐퍼페달(damper pedal)의 효과를 내는 베이스의 2가지 특이한 작곡기법을 찾아볼 수 있다. 3악장 구성으로 1악장은 C 장조, 2악장은 F 장조, 3악장은 C 장조이다. 1, 3악장에서 쉼표와 강약의 적절한 사용을 통하여 유쾌한 분위기를 표현하였으며 1악장에서는 제 1주제와 제 2주제가 유사한 형태로 등장하는 단일주제적(monothematic)인 경향을 보인다. 2악장은 노래하는 듯한 선율이 사용되었다. Hob.ⅩⅥ : 51은 2악장으로 구성되었으며 1악장과 2악장이 모두 D 장조이다. 1악장이 안단테(Andante)악장인 것이 특이하다. 제 1주제에서 강약과 리듬의 대비를 보여 주고 있으며 제 2주제는 옥타브를 사용하였고 곡 전반에 걸쳐 셋잇단 음표 음형이 사용되었다. 2악장은 악센트의 효과적인 사용으로 다양한 리듬을 구사하였다. Hob.ⅩⅥ : 52는 하이든의 대표적인 작품으로 3악장으로 구성되었으며 1악장은 E♭장조, 2악장은 E 장조, 3악장은 E♭장조이다. 1악장에서는 화성에 있어서 급격한 전조를 사용하였다. 제 1주제와 제 2주제는 리듬과 분위기 등에서 대조를 이루었다. 2악장은 조성이 1악장과 네아폴리탄 관계인 E 장조로 넓은 음역을 사용하였고 카덴자적 음형이 자주 등장한다. 3악장은 악장 전반에 8분음표의 리듬동기가 사용되었으며 쉼표와 늘임표, 스포르잔도(sforzando)를 통하여 곡에 긴장감을 조성하고 있다. 하이든은 그의 소나타에서 바겐자일과 C. P. E. 바흐에게서 영향 받은작곡기법 뿐만 아니라 다양한 음악어법을 사용하고 이를 발전시켜 나갔다.바로크 양식과 1720년대에 등장한 다감양식(Empfindsamer Stil), 갈랑양식(style galant)등으로 대표되는 새로운 양식, 고전주의 양식이 공존하던 시기에 활동하였던 하이든은 고전 소나타의 위치를 확고히 하는데 큰 몫을 담당하였다. ; The eighteenth century, when the Enlightment spread throughout European society, led to a variety of musical styles coexisting with each other. In the early eighteenth century, when polyphony of the late Baroque style attained its climax, new style appeared. The French style galant, German Empfindsamer Stil are commonly used to describe the new style. They prevailed in 1720-1780. The new style allied with the late Baroque style prevailed widely. This new style was became the source of Classical style. The true Classical style had new features, different from Baroque style. F. J. Haydn perfected the classical sonata style during a period of varied styles. He is one of the representative composers of Classical style, with W. A. Mozart and L. von. Beethoven. He composed much instrumental music, for example, symphonies, quartets, keyboard sonatas and so on. The fact that he composed fifty-two piano sonatas is very interesting, because he was not a pianist. These sonatas of Haydn are seen as a change in his composing style. His early keyboard sonatas received influence from G. C. Wagenseil and C. P. E. Bach. Haydn developed his musical language gradually. Among his last three sonatas, Hob.ⅩⅥ : 50, 51, 52, especially Hob.ⅩⅥ : 52, we can see the culmination of his composing mode. Two sonatas composed of two movements, nine sonatas composed of four movements, and many three-movement sonatas were composed. Usually, the first movement used sonata form. In his early works the second or final movement was a minuet, but in the later works he usually replaced the minuet with other forms. Hob.ⅩⅥ : 50 is employs a peculiar composing style : use of open pedal and bass for the effect of a sustaining pedal. Hob.ⅩⅥ : 50 composed of three movements. The first movement is C Major, the second movement is F Major and the third movement is C Major. The first and third movements have an effervescent mood through use of a rest, followed by a fermata, and then broken chord. The second movement uses cantabile melody with scale-like cadenza. Hob.ⅩⅥ : 51 is a lyrical piece. It s structure is smaller than Hob.ⅩⅥ : 50, 52. Hob.ⅩⅥ : 51 composed of two movements. The first and second movements are D Major. The first movement is an andante. Melody in octaves and triplets are used. Accents are used in diverse style in the second movement. Hob.ⅩⅥ : 52 is a famous, frequently performed work. Hob.ⅩⅥ : 52 composed of three movements. The first movement is E_♭Major, the second movement is E Major, and the third movement is E_♭Major. The first movement is in traditional sonata form and the primary theme is contrasted with the subordinate theme in rhythm and mood. Rapid modulation appears in the development. The second movement is in E Major. E Major is the Neapolitan key of E♭Major of the first movement. The second movement has many elements of the cadenza. The third movement use a rhythmic motive of eighth-notes and rests, fermatas, sforzandos, etc. provide a tension. Haydn used and developed a various composing style with the influence of C. P. E. Bach and G. C. Wagenseil s style. Early Haydn keyboard sonatas play a transitional role between the Preclassical sonata and Classical sonata. Features of the mature Classical sonata are seen in his later works.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서 론 = 1 Ⅱ. 18세기 음악의 시대적, 양식적 특성 = 2 Ⅲ. 하이든 피아노 소나타의 양식적 특징 = 6 Ⅳ. 하이든의 소나타 Hob.ⅩⅥ : 50, 51, 52의 음악어법 = 23 Ⅴ. 결 론 = 41 참고 문헌 = 43 ABSTRACT = 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2367411 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleF. J. 하이든의 소나타, Hob. Ⅹ Ⅵ : 50, 51, 52에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1999. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE