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빈곤가구에 대한 교회사회사업 개입에 관한 연구

Title
빈곤가구에 대한 교회사회사업 개입에 관한 연구
Other Titles
A study on the approach of church social work for poor families
Authors
김명희
Issue Date
1999
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
강철희
Abstract
교회의 사회복지에 대한 관심이 최근에 이르러서 활발해지는 경향이다. 그러나 기존의 교회사회사업은 일회성의 단순구제나 전도목적의 영적서비스 제공에만 치중해 왔음을 보게된다. 교회사회사업의 핵심은 가난한 사람들을 위한 신앙적이며, 사회사업적 서비스 두 측면이 제공되야 하는 것이므로 본 연구는 이를 실증하기 위하여 14년 동안 빈곤가족을 중심으로 교회사회사업을 지속시켜온 연구자 본인의 교회를 통하여 영적서비스와 사회사업서비스를 받았던 사람에게 어떤 변화가 있었는지 그 효과를 보고자 했다. 이를 위해 빈곤가족에 대한 교회사회사업 개입으로서 영적인 영향과 임파워먼트를 살펴보았다. 이러한 결과로서 교회사회사업의 실천에 대한 함의를 끌어내고, 동시에 구체적인 사역의 한 모델로서 이에 대한 기초지식을 얻고자 했다. 이러한 연구목적 달성하기 위하여 다음의 연구문제를 설정하였다. 1) 영적서비스 개입은 빈곤가족 구성원의 영적인 부분에 영향을 미쳤는가? 2) 영적. 사회사업적 서비스 개입은 빈곤가족 구성원을 임파워시키는데 영향을 미치는가? 3) 빈민가족의 임파워먼트는 개입서비스의 종류에 따라 차이를 보이는가? 4) 영적서비스와 사회사업서비스의 개입순서는 빈민가족의 임파워먼트에 영향을 미 치는가? 영적개입에 따른 변화는 영성의 요소인 가치,신앙, 실천의 측면에서 영적영향을 영적사정도구를 통해 보았고, 빈곤가족 구성원의 임파워먼트는 개인적 특질 요소들로 조작화하여 임파워되어지는 것과 관련된 정서적 상태로서 자기효능감(self-efficiency), 자기존중감(self-esteem)과 문제해결력(problem solving)을 측정하였고, 가족에 대한 것으로서 가족 응집력( family adaptability and cohesion)으로 측정하였다. 본 연구는 1999년 7월-11월 까지 수행하였으나, 주된 자료수집방법은 심층면접조사방법 및 완전관찰자로서의 경험 및 참여관찰, 규준화된 척도를 사용한 설문조사였다. 수집자료의 분석으로서 자료수집에서 얻어진 모든 정보들을 포괄적으로 정리하고 해석하는 질적방법을 통하여 영적서비스의 개입 이전과 개입후의 영적인 변화를 임파워먼트측면에서 보았고, 빈곤가족 임파워먼트는 규준화된 척도를 이용하여, 서비스개입이전과 이후의 자신의 상태를 자기보고하게 한 자료를 T-test와 ANOVA를 사용하여 개량적분석을 통해 서비스개입이전 이후의 임파워먼트를 비교하였다. 교회사회사업으로서 서비스의 효과을 영적서비스만 받는 사례, , 사회사업서비스만 받는 사례,영적서비스와 사회사업서비스를 동시에 받는 사례로서 영적서비스가 우선한 사례 및 사회사업서비스가 우선한 사례를 집단별로 나누어 보았는데 영적이며 사회사업적서비스의 개입이전과 개입이후의 영적영향과 임파워먼트 결과는 다음과 같다. 1) 서비스개입이후 나타난 사례별 영적영향 및 임파워먼트 효과를 볼때 영적인 개입이 이루어진 사례7명 모두 가치와 신앙과 실천적인 부분에 영적인 영향이 미쳤고, 개입이전과 개입이후 나타난 임파워먼트정도를 비교해볼 때 조사대상 전원 자기효용성, 자존감,문제해결력, 가족응집력 부분에서 증가하였다. 2) 서비스 유형별 집단간 비교 결과로서 영적영향 및 임파워먼트 효과를 볼 때 영적서비스와 사회사업서비스가 병행하여 제공된 경우 개입이전과 비교하여 볼 때 영적인 영향이 모두 미쳤으며, 개량적분석 결과 일방적으로 서비스가 제공됐을 때보다 자존감, 자기효용성,문제해결력이 더 높게 나타났다. 가족응집력에서는 제공되는 서비스의 유형에 따른 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 임파워먼트에는 경제력과 영적서비스가 큰 영향을 미치고 있는데, 경제력은 임파워먼트에 영향을 미치고, 신앙적 영향은 경제력으로 인한 임파워먼트저하를 억제하는 것으로 나타났다. 또한 경제적 상황은 신앙을 통제하므로 영적서비스와 경제력 지원 서비스가 병행해서 이루어져야 임파워먼트 수준이 높아지고 유지되는 것으로 나타났다. 영적서비스와 사회사업서비스가 동시에 이루어졌으나 서비스 우선순위에 따른 효과를 볼 때 영적서비스가 먼저 개입됐을 경우 영적인 영향이 임파워에 영향을 미치고 있으나, 경제력으로 영적인 영향이 통제되고 있었고, 자존감부분에서 더 높은 향상치을 보여주었다. 사회사업서비스가 먼저 개입되었을 때 임파워되지 않았으나 , 문제해결력부분에서 향상치를 보였다. 그러나 자기효용성 과 가족응집력에서는 집단간 유의미한 차이가 없었다. 영적인 서비스만 제공되었을 경우 개입이전과 비교하여 영적인 영향을 받았으며, 개량적 분석결과 모두 임파워되었다. 단 경제적 어려움이 임파워먼트되도록 하는 영적인 영향을 통제하고 있으나 ,영적인 영향은 미래에 대한 희망을 주어 경제력을 회복할 수 있을 때까지 현 임파워먼트 상태를 유지시켜주는 힘이되는 것으로 나타났다. 사회사업서비스만 개입된 경우 영적인 개입은 없었으며, 임파워 먼트수준은 유지되거나 저하되는 것으로 나타났다. 경제적 어려움이 해결되지 않으면 임파워먼트 수준이 저하되고, 미래에의 전망을 상실케하며, 더욱 임파워가 낮아지는 것으로 나타났다. 연구의 결과가 주는 함의는 다음과 같다. 첫째 일방적인 서비스를 지양하여 교회의 영적서비스와 전문적인 사회사업서비스가 동시에 제공될 수 있을 때 바람직한 교회사회사업(church social work)이 이루어질 수 있을 것이다 둘째 영적서비스(sprituality service)와 사회사업서비스(social service)의 한계로서 지적된 경제력에 대하여 제도적이며 정책적인 보완을 위한 노력이 있어야 할 것이다. ; Christian Churches in Korea began to pay serious attentions on the issues of social welfare. However, previous social works done by churches were focused on one-time charity works, or evangelism-oriented spiritual services. The core of social works of the church should provide the poor with both spiritual services and social work services. In order to prove thesis, I attempted to find the results of the social works ministry for poor families done by a church which I served as the pastor for fourteen years. In particular, I tried to find whether those beneficiaries of the spiritual service and the social work service have any changes in their lives. In other words, I tried to find spiritual effects and empowerment by involvement of social work ministry. Also, I tried to draw some implications for the ministry of social works, and to obtain the basic knowledge about it as a model for a concrete ministry. To achieve this research goal, I set up the following three questions: (1) Did the spiritual service involvement influence spiritual aspect of the members of the poor families? (2) Does spiritual and social work service empower the members of the poor families? (3) Does the empowerment of the poor families differ from the kinds of involvement services? The changes by spiritual involvement was measured in terms of spirituality factors such as values, faith, practice, by using spiritual assessment tools. And on the issue of empowerments of the members of the poor families, individual characteristics operated and empowered in relation to emotional states, self-efficiency, self-esteem, and problem solving were measured, and family adaptability and cohesion in relation to a family was measured. This research was undertaken from July through November, 1999, and the main research methodology were interviews, full participant s experiences and observations, and questionaries research with approved standards. For the analysis of the data, quality analysis method was used to compare the pre-involvement state with the post-involvement spiritual empowerment, and also for the analysis of the empowerment of the members of the poor families, quantity analysis method using T-test and ANOVA was used to compare the pre-involvement state with the post-involvement states. To see the effects of social works of churches, the service types were categorized into three groups: only spiritual service, only social work service, and both spiritual and social work service. The results of post-involvement spiritual impact and empowerment compared with the pre-involvement state are: 1) On the effects of spiritual impact and empowerment, In all the seven cases of spiritual involvements, values and faith, and practice were influenced, and to compare the degree of empowerment of post-involvement with that of pre-involvement, all the cases revealed the improvement of self-efficiency, self-esteem, problem solving, and family cohesion. 2) On the effects of spiritual impact and empowerment as the result of comparison among the service types, In cases of both spiritual service and social work service were offered, spiritual influence was proved by quality analysis test, and self-efficiency, self-esteem, and problem solving were higher than those cases of an either service offered. On the issue of family cohesion, service types did not make any meaningful differences. Empowerment was influenced to a great extent by spiritual services, the influence of faith keeps them from discouragement of empowerment by economic factors. However, because economic circumstances control their faith, economic support service in addition to spiritual services proved to increase the level of empowerment and maintain the level. When spiritual services and social work services were undertaken simultaneously, to examine the effects according to the priority of services, if spiritual service was first involved, the results shows that the spiritual empowerment was increased by quality analysis, and by quantity analysis, self-esteem was increased higher. On the other hand, when social work service was first involved, the quantity analysis shows that all the aspects were not empowered except problem solving, and the quantity analysis also proves that problem solving was increased. But self-efficiency and family cohesion were not noticeably influenced. In cases of only spiritual services were offered, quality analysis shows empowerment by spiritual influence compared with that of pre-involvement, and quantity analysis also proves the same result. Even though economic difficulties control the spiritual influence toward empowerment, spiritual impact gives them future hopes and becomes a psychological force to maintain the present empowerment state. In cases of only social works services were offered, quality analysis shows that there were no spiritual involvement, and the level of spiritual empowerment was maintained or lowered, but quality analysis shows that all were empowered. Unless economic difficulties were solved, the level of empowerment was lowered, and the prospect for the future was lost, so that the level of empowerment became more lowered. The implications of the research are: First, desirable church social work can be undertaken when the one-sided services were replaced by simultaneous works of both spiritual service and professional social work service are offered. Second, economic factor, which was noted as the limiting factor of spirituality service and social service, must be supplemented by systematic efforts and policies.
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