View : 639 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김정미-
dc.creator김정미-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:27Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:27Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000002290-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192480-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002290-
dc.description.abstract본 연구는 현재 초등학교 아동들이 선호하는 민속놀이 유형에 대해 질문지법에 의해 조사, 분석하여 아동들이 선호하는 민속놀이의 특징을 살펴보고, 이를 교육적으로 보완해 줄 수 있는 놀이를 제시함으로써 민속놀이를 교육현장에서 활성화하기 위한 기초자료를 제시하는데 있다. 초등학교 아동들이 선호하는 민속놀이 유형에 대한 이 연구의 구체적인 내용은 다음과 같다. 1. 아동들이 알고있는 민속놀이는 무엇인가? 2. 아동들이 선호하는 민속놀이에는 어떤 것이 있나? 3. 민속놀이를 선호하는 이유는 무엇인가? 위 연구 문제를 조사하기 위해 서울의 S 초등학교 1-6학년 아동 230명을 대상으로 하여 본 연구자가 직접 작성한 설문지를 사용하였으며 각 문항에 대해 빈도수로 산출하여 결과를 제시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 본 연구는 현재 초등학교 아동들이 선호하는 민속놀이 유형에 대해 질문지법에 의해 조사, 분석하여 아동들이 선호하는 민속놀이를 살펴보고, 민속놀이를 교육현장에서 활성화하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 이러한 목적으로 실시한 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 전체 아동들 중 55.5%가 20가지 이상의 민속놀이를 알고 있었다. 학년이 올라감에 따라 많지는 않지만 교육과정에 민속놀이가 포함되어 아동들이 민속놀이를 경험할 기회가 많아져 저학년에 비해 고학년의 아동들이 더 많은 민속놀이를 알고 있는 것으로 나타났다. 교과서에 나타난 놀이는 도구를 사용하지 않는 놀이보다 도구놀이가, 1인 놀이보다 집단놀이가, 실내놀이보다 실외놀이가, 경쟁있는 놀이보다는 경쟁이 없는 놀이가 더 많음을 알 수 있다. 이는 교과서에 나오는 민속놀이가 체육교과에 주로 많기 때문으로 생각된다. 2. 아동들이 선호하는 놀이는 연날리기(73명), 윷놀이(69명), 숨바꼭질(53명), 닭싸움(43명), 실뜨기(40명), 무궁화꽃이 피었습니다(39명) 순으로 연날리기를 가장 선호했고, 도구사용놀이, 1인놀이, 실외놀이, 경쟁하지 않는 놀이인 연날리기를 가장 선호했다. 학년마다 차이는 있지만, 윷놀이, 연날리기, 숨바꼭질, 닭싸움, 실뜨기는 전학년에서 골고루 아동들이 좋아하는 민속놀이로 꼽혔다. 도구 유·무별로 나누어본 아동들이 선호하는 민속놀이는 도구를 사용하는 놀이에서는 연날리기를, 도구를 사용하지 않는 놀이에서는 숨바꼭질을 선호하는 것으로 나타났다. 단독놀이는 연날리기를, 2인 이상의 집단놀이에서는 윷놀이를 가장 선호했다. 실내놀이 중에서는 윷놀이를, 실외놀이 중에서는 연날리 기를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 경쟁이 있는 놀이 중에서는 윷놀이, 경쟁이 없는 놀이 중에서는 연날리기를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 이처럼 대부분의 아동들은 2인 이상의 집단으로 도구를 사용하며, 바깥에서 하는 놀이를 좋아하는 것을 알 수 있다. 3. 아동들이 민속놀이를 선호하는 이유를 살펴보면, 친구나 가족과 함께 할 수 있어서, 긴장감을 느껴서, 경쟁을 할 수 있어서, 여러 번 해 본 놀이 등 다양하였다. 아동들은 긴장감을 느끼고, 경쟁을 할 수 있고, 여럿이 함께 하는 것에서 놀이의 재미를 느낀다고 할 수 있다. ; This study has a purpose to examine the characteristics of folk play children like by conducting a survey on types of folk play preferred by elementary school children with questionnaires, and to suggest basic material for activating folk play in the field of education by providing a play that can supplement educationally. The followings are the details of this study on the types of folk play preferred by elementary school children. 1. What kinds of folk play do children know? 2. What kinds of folk play do children prefer? 3. Why do children prefer folk play? To examine the issues stated above, I conducted survey to 230 children (1-6th grade) in S elementary school in seoul, and suggested its results by yielding frequency for each questionnaire. The results of this study are as follows. This study first examines the characteristics of folk play children like by conducting a survey on types of folk play preferred by elementary school children, and it has a purpose to provide basic material for activating folk play in the field of education. The results of this study conducted for this purpose are as follows. 1. 55.5% of the subject of this study know more than 20 kinds of folk play. Though not much, folk play is included in the curriculum and the children have more chance to experience folk play as their grade goes higher, and the children in the upper grades know more about folk play. Looking at play in the textbook there are more plays using tools than others, more group play than 1-person play, more out-door play than indoor play, and more non-competition game than competition play. This is probably because folk play shows up most often in physical education. 2. The play children prefer to include kite flying(73), yut play(69), hide-and-seek(53), chicken fight(43), yarn play(40) followed by Mugunghwa bloms(39), and they prefer tool play, 1-person play, outdoor play and kite-flying, which is non-competition play. There are differences depending on grades, but it is yut play, kite-flying, hide-and-seek, chicken fight and yarn play that most children like regardless of their grades. In terms of folk play preferred by children depending on the use of tools, they prefer kite-flying in folk play using tool, and hide-and-seek using no tool. In 1-person play, they like kite-flying most, and yut play in group play. They also like yut play among competition plays, kite-flying among non-competition plays. As written above, most children like group play with more than 2 persons, using tools in the outdoor. 3. The reason children like folk play is they can play with friends or family, they feel tensed, they can compete, and folk play is familiar to them. In other words, children enjoy tension, competition and group play.-
dc.description.tableofcontents논문 개요 = vi I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 2 II. 이론적 배경 = 3 A. 놀이에 대한 생물학적, 심리학적 측면의 접근 = 3 B. 놀이의 유형 = 26 C. 학교 교육과정과 교과서에 나타난 민속놀이 = 45 III. 연구 방법 = 69 A. 연구 대상 = 69 B. 연구 도구 = 70 C. 자료 처리 = 70 IV. 연구 결과 및 해석 = 71 A. 아동들이 알고있는 민속놀이 = 71 B. 아동들이 선호하는 민속놀이 = 73 C. 민속놀이를 선호하는 이유 = 82 V. 결론 및 제언 = 89 참고 문헌 = 92 부록 = 97 ABSTRACT = 99-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3367218 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title초등학교 아동이 선호하는 민속놀이의 유형-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 초등교육전공-
dc.date.awarded2000. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE