View : 731 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author송윤정-
dc.creator송윤정-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:24Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001456-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192452-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001456-
dc.description.abstract산업혁명 이후 기계적 양식의 출현은 이전의 수공예적 전통에 바탕을 둔 가치들을 변화시켰다. 즉 세계를 인식하는 방법을 바꾸었고 삶의 모습들을 변화시켰다. 특히 변화된 생활양식의 출현은 근대적 의미의 산업디자인의 출현을 가져왔다. 1970년대 까지의 전자시대(electronic age)는 현대 주거공간과 기능주의 제품들을 낳았고, 정보화시대의 미디어의 발달로 이어지는, 오늘날의 컴퓨터 시대(Computer age)는 인간의 생활양식을 균질화된 삶(homogenized life), 모의된 가상의 삶(simulated life)으로 대치시켜 가고 있다. 최근까지 근대적 사고를 바탕으로 하는 물질과 기능주의의 디자인에 대한 내용은 디자인 행위 뿐 아니라 담론에까지 계속되어왔다. 기계적 사고는 디자인을 오브제적 물리적 형상을 대상으로 하는 기능중심적 구분을 통해 각 부분으로 전문화 시켜왔고, 앞으로 다가올‘사이버’라는 새로운 흐름을 또 하나의 다른 전문분양의 출현으로 받아들이게 한다. 그러나 비물질적이고 가상적인 사이버의 흐름은 우리의 삶에 새로운 디자인사고, 즉 베타적 차원의 디자인을 요구하고 있다. 이제 디자인은 기능적 특성을 바탕으로 하는 물적체제에서 해체되어 가상까지를 포괄하는 새로운 모습으로 재구성되어야 한다. 본 연구는 새로운 재구성을 위한 하나의 기준점으로 다음과 같은 디자인 지향점을 제시하고 이를 실현화 하는 과정을 그 내용으로 한다. 첫째, 소통방식의 제안에서 찾아야 한다. 디자인은 실재에서 뿐만 아니라 사이버공간, 그리고 실재와 가상 사이의 연결을 제안하는 존재로써 자리해야 한다. 시작중심적 사고에서 벗어나 주어진 모든 매체를 넘나들면서 다양한 의사 소통을 제안하는 것, 이것이 사이버 시대의 하나의 가치로 자리잡은 것이다. 둘째, 사회내에서 인간의 존재방식을 제안하는데서 찾을 수 있다. 인간을 인간으로써 존재하게 하는 중요한 요소중의 하나는 욕망이다. 이를 채우는 과정을 통해 인간은 인간으로 사회내에서 인간으로서 존재한다. 여러 개의 정체성의 존재를 인정해야 하는 사이버 시대의 주체들이 변화한 사회에서 어떻게 존재하는가에 대한 물음은 디자이너들이 지향해야 할 또 하나의 길이다. 셋째, 물질과 정보가 어떻게 존재할 수 있는가에 대한 존재 양식을 제안하는 것이다. 이것이 가상과 실재가 만나서 어떻게 함께 공존할 수 있는지에 대한 문제로부터 도출된다. 또한 이것은 하나의 삶의 환경에 대한 제안으로 미적차원을 넘어서는 것이다.‘어떻게’라는 방법적 차원보다는 ‘왜’라는 철학적 문제가 보다 중요하게 자리잡을 수 있다. 그것들은 독립적으로 존재하는 것이 아니라 인간의 삶이라는 문화적 차원의 바탕아래 존재하는 것이기 때문이다. 그렇다면 위의 디자인 사고를 바탕으로 사이버세계에서 건축환경은 역시 커뮤니케이션 체제로써, 실재와 비 실재, 현실과 가상사이에서 어떠한 방식으로 존재해야 하며, 이미 비실재를 통한 인식을 시작한 인간들에게 실재로써 건축이 어떻게 작용할 것인가? 이와 같은 의문들을 본 연구의 첫 출발점으로, 새로운 시대의 보다 창조적인 환경 디자인 이론을 제시하고자 한다. 즉 사이버스페이스의 현실과 가상사이에서 인간과 환경간의 관계성 연구를 통해, 미래를 향한 발전적 모형 사례를 제시하는 디자인 방법연구로써 다음의 방법과 과정으로 진행한다. - 미래의 새로운 세계, 사이버스페이스에서의 사회적 현상들과 인간의 가치, 의식의 변화와 그에 따라 변화가 수반되는 건축환경의 문제점들을 인식하고 연구의 필요성에 따른 연구목적과 방법을 서술한다. - 사이버 스페이스의 주제, 즉 실재와 비실재에 대한 철학,과학,예술의 다학문적 분야에서의 인식과정과 내용을 파악함으로써 주제에 대한 진의를 학문적 배경하에 파악하여 비실재에 대한 사상적 흐름을 통해 사고전환의 필요성을 인식한다. -‘정보화’, ‘사이버스페이스’를 이해하기 위해 그 어원적 배경이 되고 있는 정보이론으로서 사이버 네틱스가 가지는 의의를 고찰한다. - 공간의 은유로서의 사이버스페이스에서 현실-가상, 실재-비실재의 관계와 인간, 환경간의 관계를 연구함으로써 비실재성을 통한 커뮤니케이션 과정을 체계화하고 디자인 개념들을 도출한다. - 정보화 시대의 도시환경을 연구하고 그속에서의 정보, 문화, 인간의 관계를 살펴봄으로서 환경디자인의 지향점을 모색한다. - 사례연구-작품을 통한 디자인 과정에서 연구내용 분석을 종합하여 정보의 흐름과 함께하는 비실재로서 건축환경에 대한 새로운 건축환경에 대한 새로운 시각을 제시한다. - 디자인 평가 프로그램을 작성하여 본 연구가 정보화 시대에 부합되는 디자인 사고에 입각하여 적용되었는지 종합, 평가 한다. ; The advent of mechanical mode had changed the values based on traditional manual arts and craft after the lndustrial Revolution. That is it had varied the recognition method of the world and had altered the styles of life. Especially, the altered life styles had brought the emergence of industrial design as modern sense. The electronic age in 1970‘s had given birth to the modern residence space and functional goods. Today’s computer age induced by the development of media in an information age has led human life style to homogenized life or simulated life. Modern materialism and functionalism have influenced not only on the act of design specialized in each part by function-focused classification of which objective is requires our life new design thinking, (-dimensional design. Now, design should be diverted from material system of functional property and be reconstructed to include the virtual. This study is consisted of the following points that ought to be intended as the standard for the new reconstruction in the world of design and the description of its procedure to make those actuality. First, we should look for that in diversified communication methods. Design is to be placed in a cyber space as well as a reality , playing a role as the connection between reality and the virtual. Its value can be acknowledged when it is free from the visual-centralized thinking and suggests varied communication methods, going and coming freely all the media given, Second, it can be searched in proposing the methods of human existence in a society. One of the factors is the desire that makes human exist as a human. Human is existent as a social human through the process of fulfilling it. It is another way for designers to pursue how the subjects of cyber age who already recognize various identity modes should be extent. Third is to propose the existence modes of material and information. It comes from the problem of how the virtual and reality meet each other and coexist together. It is also a problem beyond the art-dimension as a suggestion about living environment. Philosophical question like “why” may be considered more importantly than methodological one, “how”, not because those are existed independently but because those are under the cultural dimension, human life. Then, what kind of style should architecture environment seek after as a communication system in a cyber world, between being and non-being, reality and the virtual, considering above thoughts? In addition, how will architecture work to men who already took their first steps into cognition through unreality, as a reality. The objectives of this study are to propose more creative environmental design theory to meet the demands of new times, beginning in searching for solutions of the above mentioned problems. It is built up according to the following procedures as a design method, proposing come promising models for the better future in order to investigate the relationship with human and environment the reality and virtual in cyber space. - To recognize social situations, human valve, changes of consciousness and problems of architecture environment required to be altered in a new world of future, cyberspace and then delineate the study objectives and methods. - To understand the cognizance procedure and content of the various scientific field such as philosophy, science and art regarding being and non-being, which makes us grasp the meaning of what the authors want to describe, under the academic background. Then, to cognize the need for conversion of thinking by the wave of being the non-being idea through the above process. - To investigate the meaning of cybernetics as a theory that is etymological foundation of ‘information-oriented’ and ‘cyberspace’ so that we can have a right understanding of those. - Studies on the relationship of reality and the virtual, being and non-being and design concept built up. - To make researches on city circumstance in an information age and look into the relationship of information, culture and human within that society so as to grope for what to purse in environment design. - To summarize the analyses of the result in the design procedure through model study project and propose new views on architecture environment as non-being existence together with the wave of information. - To evaluate if this study has been worked under the design thought that is coincidence with an information age through drawing up of design evaluation program.-
dc.description.tableofcontents논문개요 1. 서론 = 1 1.1 연구배경 = 1 1.2 연구방법 = 2 1.3 연구범위 = 2 2. 실재(實在)와 비실재(非實在)의 이론적 배경 = 4 2.1 현대물리학과 뉴패러다임 = 5 2.2 변증법적 접근 = 8 2.3 현대 조형예술에 있어서의 비실재성(非實在性) = 14 3. 사이버스페이스의 형성과 특성 = 20 3.1 정보이론으로써 사이버네틱스 = 20 3.2 사이버스페이스의 체계적 해석: 공간의 은유로서 사이버스페이스 = 27 4. 정보도시속의 비실재적 건축을 위한 디자인 방법모색 = 32 4.1 현상적 공간 = 33 4.2 장소성 = 35 4.3 감정이입 = 39 4.4 사이버스페이스에서의 존재방식 = 42 4.5 다중정체성의 존재 = 50 5. 환경디자인 사례연구 = 52 5.1 디자인 전제 = 52 5.2 디자인 연구단계 = 54 5.3 디자인 계획단계 = 58 5.4 디자인 도출 및 적용단계 = 81 5.5 디자인 종합 및 평가 = 98 6. 결론 = 102 참고문헌 = 104 영문초록 = 106-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent15520882 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.titleCyber Space의 비실재성 개념에 의한 환경디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 환경디자인전공-
dc.date.awarded1999. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 환경디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE