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쇼트트랙 스피드 스케이팅 직선동작의 운동학적 특성

Title
쇼트트랙 스피드 스케이팅 직선동작의 운동학적 특성
Authors
박성희
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 우수선수의 쇼트트랙 스피드 스케이팅 직선동작에서 수준별 구간별 특성을 운동학적으로 분석하여 효율적 동작을 규명하고 기록 단축을 위한 자료로 제공하는데 있다. 분석구간은 오른발 밀기가 시작되는 왼발 지면착지, 오른발 밀기완료, 왼발 밀기가 시작되는 오른발 지면착지, 왼발 밀기완료, 두 번째 왼발 지면착지의 5개 이벤트와 오른발 밀기, 돌리기, 왼발 밀기 그리고 돌리기의 4개 구간으로 나눠 운동학적 변인(구간별 소요시간, 태우기시 진행각, 밀기각 상체전경각, 무릎각, 신체중심변위, 보폭 등)을 중심으로 분석하였다. 쇼트트랙 스케이팅 여자 국가대표 선수 4명을 대상으로 DLT를 이용하여 3차원 영상분석을 하였다. 그 결과 우수선수 내에서도 각 변인별, 구간별 차이가 있었다. 1. 구간별 소요시간에서 밀기동작은 오른발이 왼발 보다 빠르고 돌리기동작은 오른발이 느리게 나타나는 것이 좋은 자세로 생각된다. 2. 태우기시 진행각은 반대발이 돌리기를 할 때 감소하면서 진행방향과 일치해야 다음 밀기를 족저굴곡 없이 수행할 수 있다. 3. 상체전경각은 곡선주로에서 원심력을 줄이기 위해 오른발 스트로크시 증가시키고 왼발 스트로크 후에 감소시키는 것이 바람직 할 것이다. 4. 왼발 밀기구간에서 무릎각속도는 미는 발의 각속도가 최대로 증가할 때 반대발의 각속도도 서서히 증가하는 것이 빙면 누르는 힘을 최대로 할 수 있어서 유리하다. 5. 밀기완료시 X축 직선거리는 오른발이 왼발 보다 크게 나타났다. 이것은 곡선을 나오면서 주로 밖으로 벗어난 신체를 주로 안쪽으로 이동시키기 때문이다. 이 외에 신체중심변위, 발목각 등의 변인도 분석했으며 이상과 같은 결론을 얻었다. ; The purpose of this study was to examine the characteristics of skill levels and phases for players to enhance the performance of straight course in short track speed skating. For the analysis, the events were classified into left touch down, right push-off end, right touch down, left push-off end and second left touch down and the phases were right push-off, right recovery, left push-off and left recovery. The subjects were 4 Korean elite woman short track skaters. The motion were analysed using the DLT(Direct Linear Transformation) method of three dimensional cinematography. The primary findings of this study were included as follows; 1. Comparing the temporal valuables of the skaters, it is desirable that push-off of right leg should be faster than that of left leg and recovery of right leg should be slower than that of left leg. 2. In gliding phase, it is recomended that the skaters try to decrease the propulsion angle which the other leg is in recovery to avoid the plantar flexion. 3. It was founded that the trunk angle was increased for the right stroke and decreased gradually while the left stroke, which could reduce the centrifugal force in the curve. 4. The knee angular velocity of the left leg should be increased gradually after the maximum knee angular velocity of the right leg, which could a positive effect on the push-off force on the ice surface. 5. After the push-off motion, the distance between both legs was greater in right push-off end than in left push-off end because players sould move inner course in right push-off. In addition this study analysed positionof center of mass and ankle angle and so on.
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