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점토의 물성을 응용한 도벽 연구

Title
점토의 물성을 응용한 도벽 연구
Authors
정유숙
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인간은 누구나 쾌적한 공간을 창조하고 그 안에서 생활하고자 하는 욕구를 가지고 있다. 이러한 욕구는 현대미술에 있어서 환경개선의 측면을 강조하여 환경예술을 대두시키는 계기를 마련하였다. 최근 환경예술에 대한 일반인의 관심도가 높아지면서 도예 분야에도 고정된 관념을 떠나 우리 환경의 미적 순화를 이루는 한 방편으로 도벽 제작을 활발하게 하고 있다. 도벽은 환경을 둘러싸고 시종 보여지기 때문에 우리들의 정신에 영향을 주고 있다. 그러므로 예술과 환경의 조화라는 기본 이념 아래 예술가의 개성적 표현이 예술작품 자체의 특성뿐만 아니라 주변 공간과 조화를 이루어야하고, 조형적 공간올 구성한다는 목적이 있어야 하며, 그것을 통해 예술적 감각을 체험하여 심리적인 안정감과 흥미를 유발시킬 수 있어야 한다. 이에 본 연구의 목적은 도자 조형 작업을 함에 있어 가장 기본적이며 근원적인 매체인 흙이 가진 성질을 응용하여 목공예, 금속공예, 섬유공예, 유리공예 등과는 다른 새로운 도자 조형 작업의 길을 찾으려고 하는데 있다. 이러한 연구의 고찰을 통해 도벽의 역사적 배경과 도벽이 가지는 일반적 특성을 알아보고, 점토(clay)라는 재료가 가지는 특수한 성질에 대해서 살펴보고자 한다. 또한 점토의 물성을 응용한 작품의 조형성을 알아봄으로 작품제작에 참고하였다. 작품 제작 방법은 대량생산이 가능한 석고 원형틀을 이용한 이장 주입 성형 방법과 가압 성형 방법, 그리고 판 성형 방법을 이용하였고 태토는 백색도가 높은 백점토와 석기질 점토와 청자토를 사용하였으며 유약은 주로 투명유를 시유하였다. 소성방법은 0.21㎥전기가마에서 최고온도 900 ℃로 8시간 1차소성한 후, 2차 소성은 산화염으로 최고온도 1250 ℃까지 9시간 소성하였다. 작품에 따라 소성방법에 약간의 차이가 있는 것들이 있다. 본 연구를 통하여 재료가 가지는 특성을 응용하여 그 재료만이 가지는 독특한 아름다움올 표현할 수 있음을 알 수 있었으며 이 연구를 바탕으로 새로운 시각의 도벽 제작 가능성이 모색되어지기를 바란다. ; Every man has a desire to create a comfortable life and live there. This desire in modern art has manifested aspect of environmental improvement managing a momentum to bring forward an environmental art. Also, this interest in environmental art has made some impact on the field of ceramic art, thus making it active to have `ceramic wall decoration created as an environmental industrial art to make our environment purified, escaped from the restricted concept about it till now. Because ceramic wall has always been seen surrounding environment, it affects human mind. So, under the basic idea of `harmony between art and environment , artist s characteristic expression must harmonize not only with the characteristic of the work itself, but also with the environment. And it should aim at the construction of formative space which make it possible to experience the artistic sense, and make feel satisfied and interested. Therefore, the purpose of this study is to find the different way of ceramic work from wood art, etal art, fabric art, glass art and so on, using the nature of the clay, the most basic material. In this study, I will look into the historic ground of the ceramic art, the general nature of the ceramic wall, and the specific character of the material, clay. I used slip casting which make the mass production possible, press moulding, and slab forming. White clay ,stoneware clay, and celadon clay were used. Transparent glaze was mainly used. Concerning most of firing, the first firing was done in a 0.21㎥ electronic kiln at a temperature of 900℃ for 8 hours. The second firing was also done in the same kiln at a temperature of 1250℃ for 9 hours. There are the different ways of firing according to the character of the work. Through this study, I know that I can express the characteristic beauty of the material itself using the nature of the material. I hope that new way of ceramic wok can be searched in my study.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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