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현토 악장의 성격과 위상에 관한 연구

Title
현토 악장의 성격과 위상에 관한 연구
Authors
성주연
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본고는 악장의 범주를 조선초기에 궁중 의식에서 악곡에 얹혀 불린 송도적 성격의 작품들로 한정하고, 그러한 악장 중에서 한시형에 우리말 코를 단 현토 악장을 주요 연구 대상으로 삼았다. 또한, 현토 악장의 성격을 규명하기 위해 한문 악장·국문 악장·고려가요를 비교 자료로 삼았다. 본고의 목적은 기존에 있는 악곡에 노랫말을 붙여 부르기 위해 한시형에 편의상 토를 단 것이라 하여 치밀한 고찰이 이루어지지 않았던 현토 악장을 다각도로 연구하여, 그 형성 원리와 성격을 밝혀내는 데 있다. 논의 과정은 다음과 같다. Ⅱ장에서는 현토 악장의 형식적 특성에 대해 논하였다. 형식적인 특성을 도출하기 위해 현토로 인한 변화와 후렴구 삽입의 의미, 언어의 리듬감 등을 살펴 보았다. 이에 따라 현토 악장은 한시형의 유형에 따라 현토의 양상이 비교적 규칙적으로 나타나고, 후렴구의 삽입은 우리말 시가의 전통을 수용한 것이라는 사실을 밝혀 내었다. 또한, 언어의 리듬감을 살피기 위한 율격 분석으로 현토 악장이 고려가요와 같은 민중문학적 성격과 시조와 같은 사대부 문학적 성격을 모두 가지고 있다는 것을 알았다. Ⅲ장에서는 현토 악장의 악곡적 특성에 대해 논하였다. 현토 악장은 향악곡적 성격을 강하게 가지고 있으면서 당악곡적 성격도 가지고 있는 독특한 악곡적 특성을 드러낸다. 이러한 악곡적 특성은 연행 상황과도 연관되어 현토 악장이 연례악을 비롯해 제례악, 회례악, 환궁악 등으로 다양하게 연행되고 있음을 설명해 준다. Ⅳ장에서는 현토 악장의 내용적 특성에 대해 논하였다. 먼저 찬양의 양상을 찬양 대상에 따라 살펴보면, 국문 악장에서와 같이 현토 악장도 조선과 관련된 대상만을 찬양하였고, 그 안에 당대 집권층의 현실 인식을 담고 있다는 점을 알 수 있었다. 또한, 현토 악장은 그 연행 상황이 연회에서의 공연 예술적 성격이 강함에 따라 내용적으로도 극적인 성격이 강하다. 진술 구조면에서 보면, 현토 악장은 서사적 내용이 서정화 되는 구조적 전환 양상을 보인다. 그리고 이러한 진술 구조의 전환을 마련하는 것이 감동법 어미나 감탄사로 나타나는 우리말 토에 의한 것이라는 데에 큰 의미를 부여할 수 있을 것이다. Ⅴ장에서는 현토 악장의 성격과 위상에 대해 논하였다. 현토 악장은 한문 악장과 국문 악장의 중간적 성격을 가지고 있다고 볼 수 있다. 한시형과 관련된 현토의 양상과 우리말 시가에 가까운 율격 양식, 우리말 시가의 전통 요소인 향악곡적 성격과 중국적 요소인 당악곡적 성격의 혼재 등이 그것이다. 이에 따라 현토 악장은 시가사적으로 한문 악장과 국문 악장의 중간적 위치에 차지하고 국문 시가화로의 흐름을 출발시킨 요소로서 그 위상이 정립된다. 또한 후대 시가 문학에서의 현토식 표현의 연원이 되었다는 면도 간과되어서는 안될 것이다. ; this study restricts the category of Ak-jang to works having a character for chanting, which were sung over a musical piece in the rites of the Royal court in early Chosun Dynasty, and considers Hun-to-Ak-jang which adds the korean words, to (for promoting the understanding of Chinese poems between phrases) to Chinese poems of such Ak-jang as a main subject matter. In addition, to define some characters of Hun-to-Ak-jang , there were used Chinese Ak-jang , Korean Ak-jang and Koryo-ga-yo as comparative references. The purpose of this study is to make clear the character and the phase of Hyun-to-Ak-jang , which has not been speculated in detail so far because it has been thought as adding to to Chinese poems simply for convenience, singing a conventional musical piece by giving some words, by studying Hyun-to-Ak-jang from many different angles. The process of discussion is as follow: In chapter Ⅱ, there are discussed the formal characters of Hyun-to-Ak-jang . In order to induce some formal character, I look up some changes result from Hyun-to . the meaning of inserting a musical refrain and rhythm of language. Therefore, it is reveal that in Hyun-to-Ak-jang the aspect of Hyun-to is comparatively regular in accordance with the type of Chinese poem, and that the insertion of musical refrain is cause by accepting the tradition of Korean Si-ga . Furthermore, it is found that Hyun-to-Ak-jang has both peple s literary characters like Koryo-ga-yo and the Sadaebu s literary characters like Si-jo due to rhyme analysis for reviewing rhythm of language. In chapter Ⅲ, there are discussed the characters of Hyun-to-Ak-jang as a musical piece. It has a specific and musical character in that it includes strong character of Hyang-ak(Korean traditional music) and also does that of Dang-ak(Chinese music) . The character of a musical piece of it shows that it is recited at the time of various ceremonies, such as a Royal party, a Royal memorial service and a Royal meeting. In chapter Ⅳ, there are discussed some characters of its contents. At first, if we review the aspect of chanting according to a subject, it can be seen that the subject related only to Chosen like Korea Ak-jang was chanted, and that high class with governmental power recognized the contemporary facts. And it has a very strongly dramatic character in view of contents as the ceremony represents the character of the artistic performance. In view of the structure of statement, it shows the aspect of converting descriptive contents to lyric contents. And it can be greatly implied to provide this conversion of the statement structure, because it is particularly by means of Korean words, to , which appears like the ending of impression mood and exclamation. In chapter Ⅴ, there are discussed the character and the phase of Hyun-to-Ak-jang . Hyun-to-Ak-jang can be seen to have an intermediate character between Chinese Ak-jang and Korean Ak-jang . That is as follows; The aspect of Hyun-to related to the type of the Chinese poem and the rhythm type close to Korean Si-ga , the mixed existence between the character Hyun-ak and that of Dang-ak . According to these facts, Hyun-to-Ak-jang accounts for the position between Chinese Ak-jang and Korean-Ak-jang in view of the history of Si-ga , and play a part as starting the flow to Korean Si-ga . And also, it must be considered to be an origin of the expression of the Hyun-to type.
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