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꽃의 이미지를 이용한 화기 조형 연구

Title
꽃의 이미지를 이용한 화기 조형 연구
Authors
김정아
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인간은 자연에서 태어나서 자연으로 돌아간다. 즉, 자연의 환경 속에서 인간은 자신의 존재와 생명을 확인하고 또 자연에 대한 관심과 애정은 예술적 활동의 모태가 된다. 예술 창작의 목적은 자연의 모방 그 자체에 있는 것이 아니라 예술가의 내적 심상을 통해 자연의 이미지를 새롭게 변형, 창조하는 데 있다. 자연의 수많은 표현 대상 중 아름다움과 화려함으로 상징되는 것은 꽃일 것이다. 꽃은 그 자체가 아름다움과 생명력을 갖고 있으며 바라보는 이의 마음에 아름다운 감정을 일으키게 한다. 때문에 꽃이라는 소재는 그 미적 요소와 상징적 요소로서 자신의 심상을 대변하여 표현하고자 하는 동기를 유발시킨다. 이러한 꽃이라는 소재를 가지고 조형화 시키는 과정에서 본 연구자는 조형물들을 우리의 생활 환경 속에서 좀 더 가깝게 접하고 사용할 수 있도록 하기 위하여 화기를 생각하게 되었다. 도자기가 실용적 기(器)로서의 의미에서 예술의 대상물로 의미가 확대되어 가는 현실에서 본 연구자는 장식적이면서 용도를 가진 화기를 연구함으로서 기로서의 기능과 예술적 의도를 지닌 조형성 있는 화기를 만들어 보고자 한다. 따라서 꽃이라는 소재를 통하여 진정한 감정과 의미를 찾아내고 흙을 조형화 시킴으로서 새로운 미를 표현하고 기의 기능을 갖춘 화기를 연구하는 데 그 목적을 두고 있다. 이러한 연구를 위하여 우선 이론적 배경으로 꽃의 생태적인 구조를 살피고 꽃이라는 이미지를 형상화시키기 위한 이론들과 그 예를 살펴보았다. 또한 화기의 일반적 고찰을 통하여 역사적인 배경과 화기의 종류, 특성들을 살펴보고 현대 화기의 변화하는 개념들을 살펴봄으로서 현대가 요구하는 감각과 개성을 지닌 조형성 있는 화기를 연구하는 데 참조하였다. 조형화 과정에 있어서는 꽃이 주는 여러 이미지들을 좀 더 새로운 시각으로 바라보고자 하였으며 특히 부드러운 곡선을 통하여 항상 우리에게 위안과 편안함을 주는 꽃의 포용성을 이미지화 하였다. 또한 화기의 좀 더 다양한 디자인 연구를 통하여 기존의 화기가 가지고 있던 단지 꽃을 꽂기 위한 그릇의 개념에서 벗어나 꽃을 꽂는 사람의 의지에 따라서 공간을 다양하게 연출할 수 있는 새로운 형태의 화기를 만들어 보고자 하였다. 작품의 제작에 있어서는 꽃의 부드러운 곡선의 이미지와 앓고 가벼운 느낌의 표현을 위하여 석고틀을 이용한 이장 주입 성형방법으로 제작하였다. 태토는 성형과 백색도가 뛰어난 자기질 점토를 사용하였고 다양한 색의 표현을 위하여 이장에 안료를 혼합하여 사용하기도 하였다. 시유는 조형적 형태에 따라 음영을 주어 스프레이로 시유하거나 소지 본색을 강조하기 위하여 곁을 시유하지 않은 작품은 화기의 기능성을 고려하여 물이 담기는 안쪽만 투명유로 시유하였다. 소성은 0.7㎥ 직염식 가스가마에서 8시간동안 최고온도 850℃에 1차 소성 한 후 시유하여 최고온도 1260℃에 산화염 소성을 하였다. 본 연구를 통하여 꽃은 풍부한 아름다움과 생명력을 지닌 소재로서 무한한 표현의 가능성을 담고 있음을 확인하였고 그 안에 내재된 조형미를 이해하고 작가의 심상을 거쳐 주관적 언어로 표현될 때 진정한 예술로서의 형상화가 이루어진다는 것을 알 수 있었다. 또한 생활에서 사용할 수 있는 용도가 있는 화기를 제작함에 있어서 꽃을 꽂아 조형적 공감을 이룰 수 있는 화기가 진정한 예술적 의도가 담긴 화기임을 인지하고 조형성과 기능성을 살린 도자예술에 있어 얼마나 많은 연구와 노력이 필요한지 깨달을 수 있었다.; Human being are born and bred from nature. They return to its womb when they end their lives. Therefore, only in the natural environment, humans are able to find their indentity and their life. Furthermore, human interest in its origin is its sole inspiration and basis to the human will to create - art. The human urge to create something artistic is not simply an action which tries to copy nature but it is a way of expressing one s inner emotions. Nature is only a way of showing this. Of all the many wonderous forms found in nature, perhaps the flower is considered as being the most beautiful and elaborate natural form. Simply looking at a flower makes someone happy because of its beauty. It has the ability to arouse a happy thought within us. Therefore, through its aesthetics and symbolism, the flower can express the emotions of an artist. As a means to keep nature close to our living environment, this study concentrates on the vase form. Today, the functional aspects of ceramics is developing along with the importance of decoration. The study has researched to create vase forms which incorporates the two aspects of ceramics. Research was done on the different flower forms. The structure and the image of flowers have been examined to be incorporated in the vase. The history and the varying vase forms have also been researched for the clay work. The curves and the organic shapes of the flower were carefully observed to be transformed onto the vases, emphasing the importance of the purpose of holding flowers in it. The porcelain clay body was used to create the delicate shapes using the slip-casting technique. Coloured slips were mixed into the porcelain clay body for some of the pieces. Only the inside walls were glazed in some pieces and the outer walls were left unglazed. The work was first fired to a temperature of 850 degrees celsius in a 0.7 m electric kiln, for 8 hours. The second firing continued for 10 hours reaching a temperature of 1260 degrees celsius. The work was oxidized in the second firing. The emotions of the person creating the work is very important. It changes the whole perception of the subject that they are portraying. Everyone has their own language of expression and it is exciting to experiment with this. Furthermore, function ans aesthetics are very important in ceramics. This study emphasizes this aspect through the vase form. Like all forms in nature, the flower provides us with endless creative possibilities.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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