View : 605 Download: 0

환경교육의 네트워크 구축을 위한 방안 연구 : 민간환경단체의 사회환경교육 중심으로

Title
환경교육의 네트워크 구축을 위한 방안 연구 : 민간환경단체의 사회환경교육 중심으로
Authors
장인영
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
학교환경교육은 시간과 공간상 제약이 있기 때문에, 급변하는 사회 현상, 급속히 파급되는 환경문제를 수용하는 데는 한계가 있다. 따라서 중·고등학생을 대상으로 실시하는 환경교육을 보다 효과적으로 실시하기 위해서 학교환경교육과 사회환경교육의 네트워크를 이룰 수 있는 방안을 모색하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 이를 위하여 설문조사를 통해 60개의 민간환경단체에서 실시 중인 사회환경교육의 실태를 파악하고 환경교육을 하면서 겪는 어려움과 문제점을 알아보았다. 특히, 중·고등학생을 대상으로 실시하는 사회환경교육의 현황을 조사하고, 이를 학교환경교육과 연계할 경우에 어떠한 형태의 네트워크 구축을 원하는지 조사하였다. 설문 조사 결과 민간환경단체는 일반적으로 사회환경교육의 교육내용으로는 ‘자연생태관찰’, 교육대상은 초등학생 , 참가인원은 ‘50명 이상’ , 교육목표로는 ‘가치·태도의 변화’, 교육방법으로 ‘현장탐사’가 가장 높게 나타났다. 정기적으로 교육프로그램이 진행되는지를 묻는 질문에는 48.7%만이 정기적으로 한다고 응답했다. 중·고등학생을 대상으로 실시했던 환경교육의 교육내용은 ‘자연생태관찰’, 교육방법은 ‘현장탐사’, 교육자료는 ‘강사의 지식’이 가장 높게 나타났다. 중·고등학생을 대상으로 환경교육을 실시할 경우에 교육방법은 바람직하다고 생각하는 이상과 실제가 상관관계가 있었으나, 교육내용과 교육자료는 이상과 실제가 상관관계가 없었다. 중·고등학생 대상으로 환경교육을 실시한 적이 없다고 응답한 단체가 무려 32.2%나 되었는데 그 이유로는 ‘마땅한 교육프로그램이 없다’가 가장 높았으며, ‘교육참가자를 모집하기가 힘들므로’, ‘상근 간사가 부족하다’, ‘재정이 부족하다’라는 응답이 비슷한 비율을 보였다. 80%이상의 민간환경단체가 환경교육 네트워크를 구축할 의향이 있다고 응답하였다. 네트워크의 구축에 있어서 중·고등학교, 민간환경단체, 정부, 대학의 환경관련학과가 모두 참여하는 형태를 가장 많이 선호했으며, 운영 주체로는 ‘민간환경단체’, 규모는 ‘지역적 시·도 단위’, 교류방식에 있어서는 ‘직접적인 인적 교류’를 가장 선호하였다. 네트워크를 구축할 경우에 ‘예산’, ‘환경교육전문가·교육진행인력’, ‘법·제도의 개선’이 필요하다고 응답하였으며 네트워크의 재원조달 방법에 있어서는 ‘정부예산 활용’이 가장 많았다. 연구 결과를 통해 다음과 같은 점을 시사 받았다. 민간환경단체의 교육 프로그램들이 일회적으로 끝나지 않기 위해 환경교육담당자를 위한 양성과정이 필요하다. 또한 민간환경단체에서 실시되는 사회환경교육과 환경교육 네트워크의 체계가 잡히도록 보다 많은 연구가 되어야 한다 환경문제는 지역에 따라 특성을 갖고 있으므로 지역적 규모로 환경교육 네트워크 센터를 구축하여 환경교육을 하여야 한다. 또한 지방자치단체는 행정적, 재정적으로 지원을 해야 한다. ; Restricted by time and space, formal environmental education has a limit in accommodating fast changing socal phenomena and quickly spreading environmental problems. Therefore, to carry out more efficiently the environmental education for middle and high school students, this study is intended to search for a way to establish a network of formal and nonformal environmental education. For this purpose, it examined the current situation of nonformal environmental educations executed by 60 civil environmental organizations through a survey to recognize the difficulties and problems in environmental educations. In particular, it studied the realities of nonformal environmental educations for middle and high school students, and tried to find out which pattern of network they want related to formal environmental education. The survey shows that the civil environmental organizations put a top rating on observation of natural ecology for an educational curriculum, elementary school students for a target, 50 and more for the number of participants, the change of perception and attitude for educational objective, field trip for educational method. For the question whether the educational programs has been proceeded regularly, only 46.7% of respondents said yes . As for the nonformal environmental education for middle and high school students, a top rating was placed on observation of natural ecology for educational curriculum, field trip for educational method, instructors knowledge for educational source. In case of environmental education for middle and high school students, there was a correlation between the realtity and the ideal that the educational method is desirable, but there was no correlation in the section of educational curriculum and educational documents. 32.2% of the studied organizations said that they never carried out environmental educations for middle and high school students for some reasons. The reason with a top rating was that there s no appropriate educational programs , followed by hard to find participants , full-time managers are not enough , financing is not enough with similar percentage. More than 80% of civil environmental organizations replied they agree to establish a network of environmental education. As for the establishment of a network, they preferred the establishment in which middle and high school, civil environmental organizations, government, the environment-related departments of the universities. They preferred civil environmental organizations for the operator, local municipal or provincial level for the scale, direct personal relations for the interchange method. To establish a network, they replied that funding , specialists in environmental education , staff to proceed educations , reform of law and systems are required. They also preferred funding from government budget for a way to fund a network. We can draw the following conclusions form the survey. We need a training program for environmental education staff not to make those educational programs by civil environmental organizations temporary. Also, more studies should be done to establish more organized network of environmental education and nonformal environmental education by civil environmental organizations. Environmental problem varies depending on the local characteristics, and thus environmental education should be carried out locally at the network center for environmental education. Besides, local self-governing bodies should support it administratively and financially.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 환경교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE