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Nathaniel Hawthorne의 작품에 나타난 역사의식 연구

Title
Nathaniel Hawthorne의 작품에 나타난 역사의식 연구
Authors
민진영
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 논문은 Nathaniel Hawthorne의 작품들을 19세기 중엽 미국 사회·문화·역사와 연관지어 고찰하여 그의 역사의식을 규명해보는 데 목적을 둔다. 미국에서 19세기 중엽은 구세계와 차별화된 정체성의 정립과 애국적인 역사기술에 몰입했던 민족주의 시기였다. 그 결과 특권의식이 담긴 자아상과 진보사관이 국가적 합의를 이루어 낙관적 분위기가 팽배해 있던 시기이기도 했다. 그 합의의 내용은 타 인류와 달리 미국에는 자유민주주의의 새로운 역사만 있고 당대 미국은 부패한 경험과 과거에 의해 오염되지 않은 순수한 에덴이며 물리적 팽창과 발달이 선민국가와 유토피아로서의 미국을 입증해 준다는 것이었다. 따라서 필자가 미국 역사의 중심이라 할 수 있는 뉴잉글랜드를 다룬 Hawthorne의 소설 세 편을 고찰하면서 초점을 둔 것은, 당대의 합의였던 미국의 특권의식(American exceptionalism) 과 낙관적 진보사관에 대한 그의 입장이다. 미국 역사의 최초를 다루고 있는 The Scarlet Letter에서 Hawthorne은 17세기 초 뉴잉글랜드 청교도들의 이상과 현실은 무엇이었는가와, 그들이 과연 당대에 완성된 자유민주주의의 선구자였는가 라는 질문을 던진다. Hawthorne은 聖人공동체라는 공적 자아상을 상정한 뉴잉글랜드가 그 자아상을 와해시킬 수 있는 인간의 자연본성을 대변하는 Hester를 추방하고 소외시키는 모습과, 그 공동체의 정신적 지주이면서 열정의 죄를 지은 Dimmesdale 목사가 그로 인해 깊은 고뇌와 죄의식에 사로잡혀 비극적 갈등을 겪는 모습을 묘사한다. 이를 통해 Hawthorne은 17세기 초 선조들이 도덕적으로 우월하고 구성원 모두가 행복한 구원의 공동체를 건설하겠다는 고귀한 이상과 그를 실현하려는 진지한 열의와 강한 의지를 지니고 있었음을 보여준다. 또한 신정일치 하에서 엄격한 삶 방식과 인류의 경험으로부터 예외인 성인집단이라는 선민의식에 힘입어 그들이 건국 초기의 모든 위험과 어려움을 헤치고 험한 광야에서 삶을 성공적으로 일구어 낼 수 있었음을 제시한다. 그러나 그들을 낯선 땅에서 살아남게 해주었던 바로 그 요소들이, 그들이 처한 시작 이라는 긴장되고 절박한 특수상황과 맞물려 오히려 최초의 이상에서 멀어진 모순된 현실을 낳았음도 보여준다. 즉 건강한 자연본능을 억압하여 왜곡된 심리를 초래하였고 창조적 활력을 결여한 경직된 사회를 낳았으며 자아의 모습과 다른 다양성을 탄압하는 독선을 조장하였던 것이다. 나아가 Hawthorne은 Dimmesdale의 자아인식을 담은 설교와 고백 그리고 사회비판적 태도를 버리지 않은 채 성숙한 Hester의 자발적인 뉴잉글랜드 복귀를 묘사함으로써, 진정한 의미의 뉴잉글랜드는 그들이 타 인류와 똑같은 불완전한 인간존재임을 자각하여 배제되어온 타자(성)를 받아들일 때에 가능하고, 진정한 미래는 아픈 과거에서 도피하는 것이 아니라 그 과거를 수용하고 이상적으로 바꾸어 갈 때에 가능함을 제안한다. 17세기 초 선조들이 자유민주주의를 실천한 진보된 신인간은 아니었음을 보여주면서 동시에 인류를 위한 더 나은 사회로서의 뉴잉글랜드의 의미와 이상은 인정하는 것이다. 이렇게 볼 때 이 작품은 과거를 일면적이고 화려한 모습으로만 신화화한 당대의 낭만적인 공적 역사에 대하여 그 이면의 외면된 역사적 진실을 제시해 줌으로써 미국의 과거를 보다 완전하고 총체적인 모습으로 다시 쓴 교정적인 사적 역사라고도 할 수 있다. 미국 역사의 현재를 다루고 있는 The House of the Seven Gables에서 Hawthorne은 당대 미국적 아담 신화와 진보사관을 역시 구체적인 현실을 바탕으로 재검토해 본다. 이 작품에서 그는 민주주의 체제를 확립하고 경제적 풍요를 구가하며 산업기술문명 발달을 이루었다고 해서 그것이 곧 유토피아의 실현과 도덕적 진보를 입증하는가와, 과거의 영향에서 완전히 자유로운 현재와 자아가 가능한가 라는 질문을 던진다. Hawthorne은 물질욕 충족을 위해 주변인을 박해한 17세기 말 Pyncheon대령의 죄가 19세기 중엽에도 그 후손인 Jaffrey Pyncheon에 의해 불가시적이나 분명히 반복되고 있음을 보여준다. 그리고 Pyncheon거리의 묘사를 통해 물질적 탐욕과 이기주의, 위선과 소외 현상이 당대 미국을 지배하고 있음도 보여준다. 이를 통해 Hawthorne은 최초의 이상이 변질되어 세속적 발달이 도덕적 거듭남의 증거로 간주되게 된 결과 그리고 인간의 본래적 신성성과 역사의 불연속성을 강조하는 초절주의의 영향으로 내면과 과거를 성찰하지 않은 결과, 당대 미국은 물질추구 정신만이 팽배한 채 과거의 부패한 경험을 답습하는 도덕적 공허 상태에 처해 있음을 제시한다. 자율적인 아담이라는 당대 자아상의 허구성과 삶의 외적 조건 발달을 역사적 진보의 증거로 간주하는 지배사관의 한계를 지적하는 것이다. 그리고 미래 세대인 Holgrave와 Phoebe로 하여금 미국적 자아의 죄와 그 본질 그리고 역사적 연속성에 대해 일련의 교육과정을 거치게 한 후 역사교정의 가능성도 제시해 본다. 미국 역사의 미래를 염두에 둔 The Blithedale Romance에서 Hawthorne은 초절주의 사상에 입각한 당대 유토피아 공동체 실험운동을 통해 새로운 역사의 가능성을 타진해 본다. 이 작품에서 그는 인간성에 대한 낙관적이고 피상적인 이해를 바탕으로 지리적 결별과 제도개혁을 이루기만 하면 자동적으로 미국인은 신의 상태에 도달할 수 있는가와, 과거 역사를 바로 읽기가 선행되지 않은 새역사 쓰기 실험이 과연 성공할 수 있는가 라는 질문을 던진다. Hawthorne은 Blithedale 공동체가 시장자본주의와 산업기술문명의 병폐가 지배하는 기존 사회에 대하여 형제자매애와 육체와 정신의 조화라는 이상적인 이상을 설정하였음을 긍정한다. 동시에 이 실험 공동체가 과거를 망각하고 신화화함으로써 미국 역사의 진정한 본질에 무지한 결과 자신들이 표방한 이상대로 살지 못하고 부패한 기존 패턴을 반복하여 대안 사회의 모델이 되는데 실패함도 보여준다. Hollingsworth와 Coverdale은 각각 박애주의적 이상을 표방하고 관계를 통한 소외 극복의 삶을 갈망하면서도, 사회를 변화시킬 수 있는 Zenobia를 직접·간접으로 억압하고 Priscilla 역시 추상적 전유 대상과 경제적 도구로 환원시켜버림으로써 남성 자아의 권력의지와 이성 중심의 기존 가치관에서 해방되지 못하는 것이다. 이를 통해 Hawthorne은 미국의 새로운 미래는 역사의식을 바탕으로 할 경우에만 비로소 가능함을 강조한다. 그는 미국이 변화되기 위해서는 뉴잉글랜드 청교도 1세대가 지녔던 최초의 정신적 이상을 복구하되 배타적이고 초역사적인 자아상의 한계와 그로 인해 빚어졌던 현실적 모순은 극복해야 한다고 본다. 다시 말해 미국은 건설과 번영을 위해 치루어야 했던 비극적 대가를 정직하게 대면하고 미국인 역시 불완전하고 역사적 연속성에서 예외일 수 없음을 인정하며 자아 밖 타자를 존중하고 자아 속 타자성을 수용하여 최초의 이상에 충실하게 살아갈 때에만 인류를 위한 진정 더 나은 사회가 될 수 있다는 것이다. 이러한 논의를 통해 필자는 19세기 중엽 국가적 신화를 구성했던 미국의 특권의식 과 진보사관에 대한 회의와 비판이, 뉴잉글랜드를 배경으로 한 Hawthorne의 소설들을 고찰하는 중요한 척도라고 제안한다. 이 작품들에서 그가 미국의 특권의식 과 진보사관을 탈신비화해준 것은 어두운 역사적 진실을 단순히 폭로하고 비판하기 위한 것이 아니라 균형 맞추기 위한 시도라고 할 수 있으며, 미국이 나아가야 할 방향을 제시해주고 미국의 참 의미를 재정립해보려는 그의 노력의 일환이라고 하겠다. 이런 의미에서 그를 교정적인 미국 문화와 역사 비평가라고 말할 수 있을 것이다. 이러한 논의는, Hawthorne을 당대 사회 현실에는 무관심한 채 인간보편 상황 탐구에 몰입한 대표적인 미국 로만스 작가로 파악한 종래 일반적 평에 대한 재조명이 될 수 있다. 종래의 평은 인간 영혼에 대한 깊은 이해와 통찰을 보여주는 Hawthorne의 위대성을 심리적이고 도덕적인 차원에서 평가해주었다. 이에 더하여 본 논문은 과거와 인간본질에 대한 그의 관심이 당대 미국 사회와 2세기 동안의 미국 역사에 대한 그의 관심과 맞물려 있다는 점을 밝혀 줌으로써 그의 작품세계가 지니고 있는 현실성을 부각시키고자 한다. 그리고 본 논문이 살펴본 바에 의하면 그에게 있어 로만스는 단순히 기법상의 문제가 아니라, 팽배한 국가적 합의 속에서 독립된 목소리를 내기 어려운 작가가 상상은 곧 거짓이라는 관습적 시각을 역이용하여 자신이 포착한 진실을 전달하기 위해 의도적으로 택한 일종의 전략적 형식으로 보인다. 본 논문은 시간 밖의 존재이기를 희구했던 미국인을 인류 역사와의 관계 속에 Hawthorne이 되돌려 위치시킨 것처럼, Hawthorne과 그의 작품들을 19세기 중엽의 미국 속에 위치시켜 그 역사성을 되찾아주고자 하는 시도이다. 그 결과 필자는 그의 작품들이 20세기 후반에 이르기까지 많은 미국 작가들이 고뇌하고 있는 미국의 역사적 짐을 드러내고 그 해결방안을 모색해준 선구적 작품들이라는 사실을 확인할 수 있었고, 따라서 본 논문이 일부에서 Hawthorne을 초역사적 작가로 상정하는 한계를 극복하고 그의 작품세계와 작가적 역량을 보다 심층적으로 이해하는 데 일조할 수 있기를 기대한다. ; The general evaluation of Nathaniel Hawthorne has mainly concentrated on his being a romance writer, indifferent to the contemporary reality in his exploration of guilt consciousness pervasive in the human race and in their past. However, when considering the fact that the literary text produced by a writer cannot help containing the ideology of the contemporary culture, although perhaps only tacitly, such existing evaluation cannot provide a profound and comprehensive understanding of Hawthorne s literary world. Consequently, this dissertation examines and clarifies Hawthorne s historical consciousness through a detailed reading of his works in relation to the society, culture, and history of the mid-19th century America. The mid-19th century was the age of nationalism where establishment of American identity distinguished from the Old World and patriotic writing of history were at their peak. As a result, it was also the time of extreme optimism and confidence arising from consensus of exceptionalistic self-image of America and progressivism. Such a consensus substantiated the belief that America, unlike other races, has only the new democratic history without the experience of curruption; that America of the time is the innocent Eden unpolluted by impure past; that the material development of the time proves the fact that America is the land of the chosen, the utopia on earth. Consequently, by examining Hawthorne s three novels based in New England, his views and evaluation of the contemporary consensus of American exceptionalism and optimistic progressivism will be enlightened on. In The Scarlet Letter, which deals with the beginning of American history, Hawthorne throws the question whether the New England Puritans of the early 17th century were in fact the new men implanted with the seed of completed democraticism of the mid-19th century who had swept away the inequal power structure of the Old World. Here, Hawthorne portrays the New England community of spiritually perfect saints expelling and alienating Hester who pursues human being s natural instincts which can undermine such self-image, and, at the same time, the tragic conflict between agony and guilt-consciousness that Dimmesdale suffers as a consequence of the guilt he has committed despite his position as the spiritual leader of the said community. In this work, Hawthorne shows that the ancestors of early 17th century were morally superior: that each member had embraced the noble spiritual ideal of constructing the happiest ideal community and had endeavored to realize such an ideal through sincere enthusiasm and moral sensitivity that consistently checked on their conscience. At the same time, he also points out that as the results of having pursued theocracy to overcome the uncertain yet urgent situation of early foundation stage and of having obsessive adherence to the self-image of being the community of the elect, free from the evils and corruptions of the Old World, they had inevitably defined any difference or diversiveness from their stereotype to be the other that needed to be persecuted and had oppressed healthy and natural human instincts in the process, with the tragic consequence being unhealthy and deviated psychological condition and rigid life without creative energy and variety of color in its members. Through this, Hawthorne lights on the fact that the ancestors of the early 17th century were, in the end, neither the true saints free from corrupted experience that they were hoping to be nor the progressive men who valued each individual s freedom and characteristics. And the construction and freedom of New England community is shown to have the dark history of oppression of human nature and persecution of others on the other end of the line. Seen in this light, despite the fact that it is only a fictional novel, this work finds its significance as a sort of revisionary private history in having attempted to rewrite the American past in a more complete and whole form by suggesting the underside - that is, its hidden and ignored historical truth - of the romantic public history of the time that had mythified American past in a splendid but one-sided form. In The House of the Seven Gables that deals with the contemporary history of America, Hawthorne examines the myth of American Adam and progressivism of the time based on direct experience. In this work, he throws the question whether economic prosperity and technological developments from establishments of democratic system and capitalism prove realization of utopia and moral progress, and whether present reality and self can totally be free from past dominance and influence. Hawthorne shows that the guilt of colonel Pyncheon of the late 17th century who had persecuted the marginalized to satisfy his selfish materialistic needs, totally devoid of even the first generation s spiritual ideal, repeats itself in Jaffrey Pyncheon, although mysteriously but clearly, even in the present. And through the description of the life in the contemporary Pyncheon-street, materialistic greed and selfishness as well as hypocricy and alienation of the time are shown to be more spread and dominating than the morally wasted condition of the late 17th century. Through this, Hawthorne suggests that, on the one hand, as the result of secular progress, deteriorated from the original ideal, being considered as the outward evidence of spiritual rebirth, and on the other hand, as the result of not looking inward and at past from transcendental view that emphasizes on man s innate divinity and history s discontinuity, mid-19th century America had inherited the corrupted experience of the past that oppressed otherness and persecuted the other without a qualm and is in a morally empty state dominated by secular materialistic spirit. That is, he is pointing out the limitation of the dominating concept that views development of outward conditions of life to be the proof of historical progress, as well as the falsity of the contemporary self-image of being the autonomous Adam. And through Holgrave and Phoebe, the future generation who go through the educative initiations on the guilt and the nature of American self and on historical continuity, Hawthorne provides the possibility of correcting history. In The Blithedale Romance that has the future of American history in mind, Hawthorne taps on the possibility of new future history writing through the contemporary experimental movement of utopian community based on transcendentalism. In this work, he throws the question whether Americans can reach millennium by simply establishing a structural reformation through moving into the country from the city under the optimistic and superficial understanding of human nature, and whether new history writing experiment can succeed without first correctly reading the past history and completely rewriting it. Hawthorne acknowledges that the Blithedale community has established the idealistic ideal of brotherhood/sisterhood and harmony of body and spirit against the existing society dominated by the evils of industrial capitalism and technological civilization. However, he also points out that as the result of this experimental community s tendencies to forget the past and mythify it through its ignorance of the fact and the cause of the failure of American history, it inevitably repeats the pattern of the corrupted existing history and fails to become a model of alternative society. That is, although Hollingsworth and Coverdale each imitates philanthropic ideal and desires to overcome alienation through relationships, they directly or indirectly oppress Zenobia who represents the other that can change the society through passion and sense of reality, and transform Priscilla into the object of abstract appropriation and economical tool, thus, unable to overcome the existing values of male ego s selfish will to power and rationalize. Through this work, Hawthorne once again emphasizes that it is only through historical consciousness that new history of American can be written. He believes that in order to change America, the original spiritual ideal of the first generation of New England Puritans should be re-established but only after overcoming the limitations of exclusive and ahistorical self-image. In other words, America will be a truly better society only when she faces the hidden historical truths honestly, acknowledges the fact that Americans are also imperfect and cannot be exceptions to historical continuity, and accepts otherness in the self and the need to respect others as well as the self. Through such discussions, the present writer believes this sceptical and critical response to American exceptionalism and progressivism which had established the mid-19th century national myth to be an important index to examining Hawthorne s novels based in New England. He points out that the contemporary self-image is an abstract rhetoric, a false myth, that ignores history and reality, and that the contemporary progressivism embraces the limitation of having established the wrong index of materialistic improvement rather than that of morality, through demythification job based on physical experience. In addition, he suggests the direction and the model of alternative society for America. In this sense, he can be considered as the critic of American culture and history. Such a perspective brings new lights into the previous general evaluation of Hawthorne as the ahistorical romance writer alienated from contemporary reality and its issues. The previous criticism had concentrated on Hawthorne s greatness in understanding of and insight into the human psychology. In addition to this view, the present dissertation emphasizes on the fact that his interest in the past and in human nature goes hand in hand with his interest in contemporary American history and society. And for him, romance is not simply a technical issue, but rather a survival strategy for a writer who had endeavored to relate the truth that he had perceived at a time when independent and critical voice was not accepted under the pervading national consensus. This dissertation, as Hawthorne had replaced America/n, who had desired and proclaimed to be ahistorical existence, back into history, attempts to rediscover his historicity by situating Hawthorne and his works in history, for it is only through consideration of Hawthorne s historical consciousness that a complete and comprehensive understanding of his literary world and literary capacity could be made.
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