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한국 전통미를 응용한 복식 디자인 연구 : 민화를 중심으로

Title
한국 전통미를 응용한 복식 디자인 연구 : 민화를 중심으로
Authors
김지연
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
복식은 문화를 직접적으로 표현하는 상징적 양식으로 문화가 다양한 만큼 그 시대의 사상과 정신, 미의식을 반영하며 다양하게 나타난다. 다가오는 21세기를 앞두고 여러 분야에서 우리의 전통에 대한 관심이 그 어느 때보다도 커지고 전통을 찾고자 하는 움직임이 활발해지고 있다. 그러므로 우리가 가진 과거의 유산을 지혜의 공급원으로 하여 우리 민족 고유의 전통미를 되찾아 전통의 재현이 아닌 계승을 통해 전통적인 미를 가진 현대적인 디자인을 창조하고자 한다. 본 연구에서는 전통의 현대화와 한국 패션의 국제화를 목적으로 우리 서민들의 믿음과 희망이 그대로 녹아 있는 민화에서 모티브를 얻어 현대복에 응용한다. 이를 위해 문헌조사를 통해 민화의 기원과 개념, 종류와 특징, 역할, 민화에 반영된 미의식 등을 알아보고, 민화에 대한 보다 정확한 접근을 위해 민화 연구실에서 실제 실습을 통해 민화의 구도와 색채, 채색 방법의 특징 등을 알아보았고, 전통미가 표현된 현대 복식 디자인을 1990년대 중, 후반의 SFAA, 파리 컬렉션과 예술 의상전, 비엔날레에 제시된 작품들을 자료로 하여 형태, 색채, 소재, 문양으로 나누어 분석해 보았다. 이를 토대로 하여 민화를 응용한 총 8점의 작품을 제작하였는데, 작품 전체적으로 복식의 시각적 특성인 형태, 색채, 소재, 문양 중에서 ‘민화’라는 문양을 중심으로 디자인을 전개해 나가지만, 전통미를 응용한 현대 복식 디자인이므로 작품의 실루엣에 있어서 전통 한복의 형태나 곡선을 응용하고, 색채도 화려하고 원색적인 것과 은은한 중간색으로 나누어 사용하고, 소재도 본견 노방과 수직 실크를 사용하였고 아플리케와 컷-아웃, 기계자수, 비딩 기법을 사용하여 현대화를 시도하고자 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 우리 전통 민화의 문양을 단순화하여 재구성하고 자수, 아플리케, 컷-아웃기법을 사용하여 복식에 도입함으로써 우리 민족의 미의식을 현대적인 감각으로 표현할 수 있었다. 둘째, 미화의 단순화되고 도식화된 구도와 형태는 복식에 문양화하기에 적합하였다. 셋째, 비치는 소재를 여러 겹 겹치거나, 겹쳐진 것을 컷-아웃하여 의도하지 않은 다양하고 아름다운 색감을 낼 수 있었다. 이상의 연구 결과를 통해 현대 복식에서 전통적인 미를 표현하기 위해서는 과거 오랜 세월 동안의 우리의 문화와 종교, 예술, 사상 등에 대한 올바른 이해를 바탕으로 단순히 전통의 한 형식적 요소의 재현이 아닌 우리의 전통을 근원적으로 이해하고 현재 우리의 감정과 정서, 시대상에 맞는 미의식을 바탕으로 시대와 세계 속에 공감할 수 있는 보편성과 함께 독자적 가치를 구현해야 할 것이다. ; Dress and its ornaments are a symbolic mode which directly represents culture, and they variously expressed reflecting the thoughts, spirit and aesthetic value of the times. Preparing for the upcoming 21st century, interest in our tradition and movements to find it are being activated in various fields. Therefore, I d like to create a modern design having traditional beauty through succession rather than the reappearance of tradition by taking our heritage as a source supply of wisdom. Having a purpose of internationalizing Korean fashion and the modernization of tradition, this study applies modif of our folk paintings which involves our ordinary people s faith and hope to modern clothes to link tradition to modern times. For this purpose, I examined the origin, concept, kinds, characteristics, roles and aesthetic ideas of folk paintings through literature study, and also looked at the composition, color, and the characteristic coloring skill of folk paintings for more exact approach to folk paintings through actual practice in a lab. There are 8 works for this study, including shipjangsaengdo, Haehakbandodo, Morando, and whajodo which symbolize longevity, happiness, wealth, health and concord. With these motives, I tried to express various and beautiful colors through aplique, molar skills, using Bogyunnobang material which is thin and transparent and aptterning the whole or part of works. Also, I attached flowers or leaves, separately produced, to give embossing effect to vertical silk material, partly using embroideries. The following are the results of this study. First, by introducing restructured folk painting to dress and its ornaments, our people s aesthetic thoughts are expressed with modern sense. Second, the simple and structured composition and form of folk paintings are suitable for patterning for dress and its ornaments. Third, various and beautiful colors are made unexpectedly by overlapping transparent materials or cutting out the overlapped materials. Fourth, utilizing our tradition with modern sense has a creative competitive power. unique and differentiated in the world stage. Through the results written above, I ve found that to express traditional beauty in modern dress and its ornaments, we should realize universality and unique value which can be shared by the whole world based on correct understanding of our culture religion, art and thoughts and aesthetic ideas suitable for out times not just merely with the restructuring of traditional formal elements.
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