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피혁 상품 디자인 개발에 관한 연구 : 구두 디자인을 중심으로

Title
피혁 상품 디자인 개발에 관한 연구 : 구두 디자인을 중심으로
Authors
한지수
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
21세기를 얼마 남겨놓지 않은 사회 전반의 산업은 매우 빠른 속도로 변화해 가고 있으며 그중 패션 산업은 기존의 관념을 벗어난 새로운 디자인으로 시장을 더욱 세분화하며 이러한 패션 시장의 변화와 함께 소푸은 계속해서 새로운 스타일로 창안되었다. 현 국내 피혁 상품 시장은 상품 기획 능력과 창조적인 디자인 개발 능력이 낙후된 실정이며, 부가가치를 높일 수 있는 고유의 브랜드가 없다. 본 연구에서는 국내의 체계화되어있지 않은 구두 산업에 대해 문헌과 자료, 그리고 전문가의 견해를 모아 구도와 구두골의 발달 과정을 알아보고, 구두골의 특성 및 제화 공정에 대해 실업무를 바탕으로 고찰하였으며, 현 우리나라의 구두 디자인의 현황 및 실태 등을 분석하였다. 또한 피혁 상품을 기획하기 위해서 패션 예측 정보 자료와 피혁 예측 정보 자료를 토대로 작품에서 반영된 트랜드를 설정 했으며, 실무 관련 자료와 국내 시장 조사 자료, 노하우를 토대로 상품 기획 방향을 설정하였다. 특히 가상 브랜드의 설정으로 국내 피혁 산업에 있어서 고부가가치의 고감도 상품 개발의 가능성을 제시하는 동시에, 나아가 대외적으로 디자인 및 브랜드 이미지의 국제 경쟁력을 높이고자 하였다. 설정된 방향에 따라 작품은 구두 9점, 핸드백 3점, 벨트 5점 등 총 17점을 디자인 개발, 제작, 제시하였다. 본연구의 이론적 고찰에 의해 분석된 국내 구두 산업의 실태는 다음과 같다. 첫째, 소재 기획 및 색상 기획의 중요성과 역할 기능에 대해 인식은 확대되어가고 있지만 트랜드 소재 개발에 대한 투자가 적어 거의 대부분을 수입에 의존하고 있다. 둘째, 소재에 있어서 피혁 염색의 경우 표준색 지침과 과학적 염색체계가 수립되지 않아 염색을 할때 마다 조금씩 색상이 다르게 나오며 칼라 리스트가 없기 때문에 여러 다양한 색상을 만들지 못한다. 셋째, 상품 기획을 1년에서 6개월 정도를 빠르게 기획하는 중소기업과 대기업은 트랜드 자료를 거의 이태리와 일본에 의존하며, 3개월 또는 거의 해당 시즌에 샘플을 개발하는 살롱의 경우엔 그 시즌 유행하는 디자인을 모방하는 경우가 많다. 넷째, 각 브랜드마다 자체내 정보나 자료들이 체계화 되어 있지 않아 매년 같은 실수를 반복하며 브랜드내에 고유의 컨셉을 지키기가 어렵다. 이와 같은 국내의 현황 조사 분석을 토대로 모색한 국내 구두 산업의 나아갈 방향은 다음과 같다. 첫째, 소재는 새로운 트랜드 상품의 개발로 수입피로만 의존하는 신소재를 국내 소재로 대체할 수 있도록 소재 개발 연구에 투자해야하며 여러 다양한 색상을 개발해 고부가치를 줄 수 있어야 한다. 그리고 적어도 1년 정도는 앞서서 소재가 제시되어야 기획에 차질이 없다. 둘째, 구두 산업은 체계적으로 이론을 배우고 실무 경력을 가진 전문 인력이 거의 없으므로 학교나 사설 교육기간을 통해 전문 인력을 양성해야만 한다. 또한 이들을 교육할 수 있는 이론과 실무에 유용한 교육 프로그램을 개발하여야 한다. 셋째, 새로운 디자인을 개발하는 프로모션과 디자인 스튜디오의 활성화로 다양한 소비자의 욕구를 만족시킬 수 있는 컨셉형 디자인 개발이 필요하다. 넷째, 비효율적으로 진행되는 생산 체제를 업무 구조 혁신을 통해 체계화된 시스템으로 운영해야 한다. 국내 구두산업이 선진국형으로 발전하기 위해선 많은 부분에서 구조조정이 이루어져야만한다. 본 논문에서는 현 국내 구두산업의 현황을 선진국과 비교하여 국내 구두산업의 문제점과 개선 방향을 제시하였다. 이에 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 상품 기획 차별화에 가장 직접적인 용인이 되는 고부가가치 디자인 개발을 시리즈화 하여 신규 브랜드의 창출과 기획의 의의를 높일 수 있었다. 둘째, 2000년도 트랜드를 디자인 기획 방향으로 설정하고 그 트랜드중 미래주의(FUTURISM) 트랜드를 통해 기존의 구두 라인에서 시도하지 않았던 조형적인 형태미와 미래적인 감각의 디자인을 제시할 수 있었다. 셋째, 체계화 되어 있지 않은 제화 산업의 생산 관리를 보완하고자 기획한 의도에 따라 기획, 개발, 생산, 판매에 이르는 년간 타임 스케쥴로 관리의 체계화 가능성을 제시하였다. 넷째, 국내뿐 아니라 해외 시장의 정보자료 및 디자인, 시장 동향을 파악하여 상품 기획에 반영함으로써 대외 경쟁력을 높일 수 있는 가능성을 제시하였다. 다섯째, 전문적인 상품 기획 프로세스(Process)를 통해 상품이 디자인, 개발되었고 고감도의 브랜드 이미지화를 의도해 실질적 상품을 제시함으로써, 피혁 상품 기획에 유효한 모델을 제시할 수 있었다. ; Industrial society s development has been remarkable for 21 century. There are rising designers in fashion industry. The fashion market is subdivided by new design. In recent years women who follow occupations have increased. Therefore, variety clothes and products were introduced and fashion products new style with clothes. Fashion product now becomes a item with independent trend. There are a lot of exhibition and trend resource. However, It is very weak for design development of leather market in Korea. For shoe designing, to make high quality, it is a necessary to know function of shoe, part of LAST and process of making. Also, We have material planning with high tech design touch. In this study, It is based on books, reports and opinion about industry to study character of LAST and shoe processing. Shoe is an independent and important genre as clothes. This study is to emphasize the importance of shoe s function and its processing and market situation in Korea. Also, this study analysis trend of 2000 years. based upon this study, following problems were derived; First, even though the recognition for the importance and role of planning and concept are being expanded, related business in domestic industry still lacks in investment and depends on imports. Second, especially in leather dyeing material, related business in domestic industry still lacks in color list, every time they dye and they get different results. Also, there is no various color at all. Third, major and minor companies, who are planning products from six months to one year term, almost depend on for trend data from Italy of Japan, however, salon companies, who are only planned in three months, practically make well in imitation of the famous brand style. Fourth, there was not enough data base for the information on material. Therefore, every year, there are same mistakes and there are no style at all. Based in the case studies and their problems mentioned above. I propose like the following for shoe industry. First of all, many companies depend on import for new materials, we need new domestic products and these products have to be various color. Many designers are satisfied by these. Also, there is at least one year advance materials required for planning. Second of all, In shoe industries, there is little reliability in the already existing manpower due to the lack of enough education system for specialist in planning and business practice, therefore, Education system for specialist in planning and business practice should be improved. A quick responding system which can analysis information and put together with development, product, sell and market. Third of all, Independent concept is needed with planning based on the customer. The customer s wants are various, but there is variety of concept in shoe industry. We need the development of design in concept for customer s needs. We need custom made article, not small quantity and many product because of the need of customer. Forth of all, organization should be specialized and its mixed by securing system. As well as the point mentioned above, there were no investment on technical support and lacks of standard of size and product. Therefore, there were no benefit from them. Also, there are lack of books and resources. It was very difficult to collect references. Shoe industry should be independent and should supply all the information and service at the same time it should be implement role in the apparel industry. Based in the case studied, following results were derived. First, we have to make a series of high quality in design sense which we never try before. Third, I have suggested education system for specialist in planning and business practice which can analysis information and put together with development, product, sell and market. Fourth, I have suggested a possibility that can analysis the trend of market in domestic and international, so it strengthen the competitiveness of our commodities on international markets. Fifth, thru the process of professional product planning, a product were designed was suggested. Finally, I have offered real product which are valid for shoe product planning.
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