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소설의 거리를 통해 본 Herman Melville의 Moby Dick 연구

Title
소설의 거리를 통해 본 Herman Melville의 Moby Dick 연구
Authors
김옥례
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 논문의 연구방향은 주로 해양소설을 스는 통속작가의 일원으로 평가 받았던 Herman Melville이 20세기 후반에 이르러 많은 학자들의 연구대상이 되는 이유를 살펴보는데 있다. 이는 예술가의 진리 탐구 작업이라는 보편적인 주제를 저자와 화자의 거리라는 고도의 미학적 기법으로 제시하고 있음에서 볼 수 있다. 19세기 미국사회는 급격한 사회변동으로 인하여 기존 가치관들이 붕괴되고 있었다. 따라서 사회전반에 걸쳐서 이를 은폐하기 위한 허위 위식이 그 어느 때보다도 짙어지게 된다. 그러나 사회구조에 대한 객관적인 통찰력을 지닌 Melville은 19세기 중엽 강화되고 있던 American Ideology는 자국의 이익을 위한 인위적인 개념일 뿐 보편적인 진리와는 거리가 있음을 직시한다. 당시 미국사회는 이러한 이데올로기의 전면적인 통제하에 있던 사회였다, 이러한 상황 속에서 대부분의 예술가들은 진리를 구현해내고자 하는 진지한 의도에도 불구하고 기존현실을 옹호하는 작업으로 수렴해 들어가고 만다. 이를 벗어나기 위해서 창작작업에 또다시 뛰어들게 된다. Melville은 이러한 작가들의 면모를 화자, Ishmael의 여정을 통해서 그려내고 있다. 더 나아가서 Moby Dick에서는 이를 비판, 극복해 낼 수 있는 이상적인 예술가상을 구체적으로 제시한다. 그의 대표작 Moby Dick에는 두가지 유형의 인물이 등장한다. 하나는 기존사회가 규정해 주는 가치기준을 진실이라고 받아들이는 결론에 도달하게 됨으로써 고뇌하게 되는 Ishmael이다. 그는 이작품의 화자로서 당대의 전형적인 예술가 유형이다. 반면에 Ahab은 저자가 바라는 바 이상적인 예술가 유형이다. 그는 사회가 개인에게 가하는 부당한 구속의 실태를 파악하게 된다. 기존의 틀에서 벗어나 진실한 길에 이르려는 개인에게 사회가 가하는 구속을 깨닫는 것이다. 그는 고래잡이 여정을 통해서 진실을 구현하고자 하는 예술가의 소명감에 끝까지 전념해 나간다. 저자는 삶의 현장 속에서 이러한 깨달음을 실현하려는 예술가들의 시도가 모아질 때 모순적인 사회문제도 해결이 가능하다고 보았다. Ishmael은 현실의 문제를 해결하기위한 시도로 Pequod호 일행의 고래잡이 항해에 참여하였다. 그는 작품중반에서 고래와의 대결전에 도피하는 Pip의 경험을 묘사하면서 이를 자신의 행적이기도 하다고 밝힌다. 그는 자신의 행적에 대한 죄책감을 해소하고자, 그리고 Ahab일행의 고래잡이 여정에 간접적으로나마 참여하고자 고래잡이 여행기를 집필하게 된다. 그러나 작가의 세계관은 그의 작품 속에 반영되게 마련이라는 Melville의 투시력은 엄정하다. Ishmael은 이 과정에서 Ahab의 백경추격작업에 가치를 부여하고자 한 자신의 원래 의도와 달리 Ahab일행의 여정을 왜곡된 관점으로 그려낸다. 그는 Ahab일행의 여정이 신의 의지를 구현해 내고있는 현사회에 반발하는 행위이며 이것이 파국으로 치닫는 것은 신이 내리는 당연한 벌로 간주한다. 반면에 자신이 취한 도피의 행로는 성서 속의 Jonah의 길이라며 합리화 시킨다. 나아가서 독자들에게도 이러한 행로를 취할 것을 권고함으로써 퓨리턴 설교가의 역할을 담당한다. 물론 예술가 Ishmael의 여정은 이에 머무르지 않고 진실한 메시지를 담기 위한 또 다른 집필여정에 뛰어들게 된다. 그러나 진실을 구현해 내기위해 필요한 현실대면에의 용기가 결여되어 있는 그로서는 왜곡된 결론에 계속 도달한다. 본론 II부분에서는 Ishmael이 Ahab일행의 고래잡이 여정을 사회의 통념의 눈으로 바라봄으로써 사건의 진 면모를 왜곡하게 되고, 따라서 반복적인 항해기 집필작업의 회로에서 벗어나오지 못하는 예술가로서의 고뇌를 살펴보았다. III부분에서는 기존 통념과는 다른 진실을 포착하는 Ahab선장이 이를 현실속에서 구현하기 위해 고래잡이 여정에 몸담게 되는 면모를 보았다. 그리고 이러한 Ahab의 길이 부조리한 현실의 문제를 해결해낼 수 있는 기틀이 됨을 살펴 보았다. 그것은 작품전반에 걸쳐 고래와 동일한 존재로 그려지고 있는 sky-hawk 을 이들 일행이 잡아내는 상황을 통해서 제시되고 있다. 진실을 구현하는 예술가의 임무에 대한 Melvill의 심도 깊은 탐구로 인해 사후 백년이 지난 지금 그는 Prophet 으로 Moby Dick을 위시한 그의 작품들은 Prophecy 로 조명받게 되는 것이다. ; This dissertation is intended to pesent a new perspective on Herman Melville s work: especially the real reason why many scholars have studied on him in the late half of the 20th century. His theme of the artist s search for the truth by means of highly aesthetic distance between the author and the narrator will be examined. The 19th century America had witnessed the breakdown of the system of true beliefs caused by the rapid social change. There arose many kinds of social contradictions beyond the optimistic world view of the Idealists prevailed in the country. The result is that the system of illusory beliefs even penetrated into the individual s consciousness. As well known, Melville had an objective world view by confronting the hard reality, especially that of the whaleships. So he could appreciate the prevailing Amreican Ideology as a kind of false consciousness distinct from the true ideas. In his major works, Melville presents his unreliable narrator as representing an attitude held by the typical 19th century American writers. In the narrator s work, we can find the distance between the facts of human experience and the truthful narration of that experience remains unbridgeable. Each of Melville s narrators, though he sets out to narrate a voyage of exploration, tenaciously resists recognizing any discovery that might threaten to alter his preconceived ideology. In his major work, Moby Dick there appears two types of artists. One is the narrator Ishmael who clings unconsciously to the facts gleaned from the system of illusory beliefs he has been following. Of course, Ishmael troubles himself about this limitation. On the other hand captain Ahab takes the role of the ideal artist type. He has keen insight on the dynamics of cultural forces. That is to say he can appreciate the absurd phenomenon that truth-seeking artist always plunges into the reins of the unjust social structures. In spite of that, to accomplish the truth-seeking mission of the artist, Ahab sincerely plans and practices the whale-capturing journey. Ishmael joined the Pequod s journey toward capturing Moby Dick. But just before capturing it, he escaped from it. After that he doesn t escape from the deep false consciousness. It is natural that work represents the Pequod accident far from the true aspect of it. In his major works, we can find the narration is Melville s textualizing of the ideology. That is to say, Melville had a deep concern on the close relationships between the writer s world view and his work. So Ishmael explain the Pequod s accident in accordance with the preconceived ideology. For example, he regards the destruction of the Pequod as a kind of God s retributive miracles. On the other hand, he rationalizes his survival as a kind of God s benevolent miracles bestowed upon the Jonah-like prophet. Accordingly he preaches his way of life with an efficient puritan rhetoric. Chapter II, Ishmael s incorrect explanation of the Pequod s accident in accordance with the system of false beliefs will be examined. Chapter III, the fact that Ahab s ways of life is the true method of solving the social problems will be presented. Nowadays many critics often regard H. Melville as Prophet and his works as Prophecy . The reason is that Meville s is a generalizing mind, little concerned with the precise accuracy or consistency of historical details but always aware of the larger, more abstract dimension of his representation.
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