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Social competence of kindergartners and sixth graders : its relationships to parental attention, parental protectiveness, the children's sex, and their birth category

Title
Social competence of kindergartners and sixth graders : its relationships to parental attention, parental protectiveness, the children's sex, and their birth category
Authors
도현심
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 가정관리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 유치원과 6학년 아동의 두 연령층 각각에 있어서 (1)어머니의 관심 및 보호성과 아동의 사회적 능력간의 관계와 (2) 아동의 성 및 출생범주와 아동의 사회적 능력간의 관계를 살펴보았다. 본 연구의 대상은 서울 시내에 거주하며 사회경제적으로 중류인 가정에 속하는 유치원 아동 288명(남아 143명과 여아 145명) 및 국민학교 6학년 아동 347명(남아 184명과 여아 163명) 과 그들의 어머니 및 교사들로 구성되었다. 모든 조사도구들은 연구자에 의해 작성되었다. 양 연령집단에서 ‘아동의 사회적 능력’을 교사를 통해 조사하였다. 양 연령의 어머니들은 ‘부모의 관심’ 및 ‘부모의 보호성’ 질문지에 응답하였다. 사회적 능력 및 부모의 보호성 질문지의 요인분석 결과 아동의 사회적 능력은 ‘대인 적응성’, ‘사회적 참여도’ 및 ‘인기도/리더쉽’, 6학년 아동의 경우 ‘사교성’, ‘사회적 참여도’ 및 ‘인기도/리더쉽’의 요인들로 구성되었다. 양 연령집단 모두에 있어서 부모의 보호성은 ‘유아취급 행동’과 ‘보호적 행동’의 2개 요인으로 구분되었다. ‘부모의 관심’ 질문지는 아동의 일상생활에 대한 전반적인 부모의 관심에 대한 문항들로 구성되었으며, Cronbach’s alpha 계수에 의해 문항간 내적 일치도가 높은 문항들로 선택되었다. 본 연구의 예비조사와 본 조사는 각각 1993년 7월과 9월에 시행되었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1.양 연령집단에서 부모의 관심을 더 많이 받은 아동들이 부모의 관심을 덜 받은 아동보다 더 높은 사회적 능력 점수를 얻었다. 사회적 능력의 하위영역별로 살펴보면 유치원아동의 경우 부모의 관심은 대인적응성 및 사회적 참여도와 정적인 관계가 있었고 6학년 아동의 경우 부모의 관심은 사교성, 사회적 참여도, 인기도/리더쉽과 정적인 관계가 있었다. 양 연령집단에서 부모의 보호성의 주효과나 부모의 관심 및 보호성과의 상호적용효과는 나타나지 않았다. 2.양 연령집단에서 아동의 성은 아동의 사회적 능력과 유의적인 관계가 있었다. 유치원 아동의 경우, 여아들이 남아들보다 더 높은 대인 적응성을 보였으며 6학년 아동의 경우 남아들이 여아들보다 더 높은 대인 사회적 참여도를 보였다. 양 연령집단에서 출생범주의 효과는 나타나지않았다. 아동의 성 및 출생범주 간의 상호작용 효과가 유치원아동의 인기도/리더쉽에서만 유의적으로 나타났다. 3.양 연령집단에서, 아동의 사회적 능력은 부모의 관심에 의해서 가장 많이 예측되었으며 아동의 성에 의해서도 예측되었다. 부모의 과보호와 아동의 출생범주는 아동의 사회적 능력과 유의적인 관련이 없었다. ; The study examined (1) the relationship of parental attention and protectiveness to social competence of children (2) the relationship of sex and birth category to social competition of children for each of two age groups, kindergartners and six graders. The subjects of the study consisted of 288 kindergartners(143 boys and 145 girls) and 347sixth graders(184 boys and 163 girls) from the middle socioeconomic status families in Seoul, Korea, and their mothers and teachers. All measured used in the present study were constructed by the author. For each age group, the teachers were administered the measure of ‘children’s social competence.’ The mothers of all children completed the measures of ‘parental attention’ and ‘parental protectiveness.’ Factor analysis resulted in three factors for each measure of social competence and two factors for each measure of parental protectiveness. Social competence consisted of ‘interpersonal adjustment’, ‘social participation’, and ‘popularity/leadership’ for kindergartners and ‘popularity/leadership’ for sixth graders. Parental protectiveness consisted of ‘babying behavior’ and ‘sheltering behavior’ for each age group. The measure of ‘the parental attention’ comprised items regarding overall parental attention toward a child’s daily activities. The items had the satisfactory inter-item consistency reliabilities based on Cronbach’s alpha coefficient. The data for the pilot study and the present study was collected over a period of five days in July, 1993 and for a period of three weeks in September, 1993, respectively. The results of the study are as follows: 1. For both age groups, children who received more parental attention obtained higher scores than those who received less parental attention on social competence. With regard to the subscales of social competence, parental attention was positively related to interpersonal adjustment and social participation for kindergartners, and positively related to outgoing behavior, social participation, and popularity/leadership for six graders. Neither significant main effect of parental protectiveness nor interaction effects between parental attention and protectiveness were found for both age groups. 2. For both age groups, the children’s sex was significantly related to the social competence. Girls were found to be higher in interpersonal adjustment than boys for kindergartners, and boys were found to be higher in social participation than girls for sixth grader. No birth category effect was found for either age group. An interaction effect of sex and birth category was found only in popularity/leadership for kindergartners. 3.For both age groups, social competence was predicted the most by parental attention, followed by the children’s sex. Parental protectiveness and the children’s birth category were not significantly related to their social competence.
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일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Ph.D
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