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동료 상담자 훈련에 관한 일 연구 : 사관생도를 위한 프로그램 개발 및 평가를 중심으로

Title
동료 상담자 훈련에 관한 일 연구 : 사관생도를 위한 프로그램 개발 및 평가를 중심으로
Authors
김광은
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 교육심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 동료 상담을 위한 이론적 근거 및 타당성 있는 기초 자료 제공을 목적으로 동료 상담자 훈련 프로그램 개발 및 평가에 초점을 두고 살펴본 것이다. 동료 상담자 훈련을 위한 이론적근거를 제공하기 위해 선행 연구를 중심으로 동료 상담의 정의 및 효율성, 활동 범위 등을 고찰하였고, 동료 상담자 훈련에서 고려하여야 할 동료 상담자 선발, 훈련 내용과 방법, 효과 측정 등을 논의하였다. 본 프로그램의 개발은 특히 사관생도라는 특수 집단을 대상으로 하여 이루어졌다. 왜냐하면 사관학교는 조직의 특성상 동료 상담이 요구되고 생도들의 발달 단계 및 심리적 갈등 면에서도 동료를 통한 조력 활동이 이들의 생활 적응 및 문제해결에 효과적이라 판단됐기 때문이다. 본 프로그램 개발에는 선행 연구 이외에 현장 욕구 조사 및 상담 사례 분석 방법을 사용하였으며 이러한 절차를 걸쳐 개발된 프로그램의 특징은 다음과 같다. 즉 10명 내외의 소집단 지도 형태로, 경청, 관심 기울이기, 공감, 질문, 진실성등 대인관계에서의 의사소통 능력 기술 배양을 주 목적으로 하며, 생도들의 주요 갈등인 선후배 관계, 이성 교제, 진로, 생활 적을 등의 사례를 가지고 총 20시간의 훈련을 통해 실습할 수 있도록 구성되어 있다는 점이다. 개발된 프로그램의 효용성을 진단하기 위한 프로그램 평가는 공사 3학년 생도를 대상으로 유사 실험적인 훈련 장면에서 이루어졌다. 평가의 목적은 개발된 프로그램이 동료 상담자로서의 자질 함양에 얼마나 적합한 내용으로 구성되어 있는가와, 동료 상담자 훈련이 생도 집단 응집력에 어떠한 영향을 미치는가를 추론하는데 있었다. 이러한 평가는 의사소통 능력, 상담자 평가, 자아개념 요인에 대한 훈련 집단과 통제 집단간의 사전, 사후 비교와, 집단 응집력 요인의 훈련집단 중대원 및 통제 집단 중대원들의 훈련 전 후 및 추수 측정 변화를 통해 이루어졌다. 이러한 평가 결과 나타난 사항은 다음과 같다. 첫째, 피훈련자들의 의사소통 능력은 훈련 후 통제 집단에 비해 유의미한 수준으로 향상되었다. 이는 본 연구에서 개발한 프로그램은 이러한 능력 배양에 매우 효과적이며, 의사소통 능력과 같은 상담 기술을 집중적인 훈련을 통해 학습할 수 있음을 시사한다. 둘째, 모의 내담자에 의한 상담자 평가에서 훈련 집단은 통제 집단에 비해 호감적으로 평가되어 본 프로그램이 상담자로서의 특성 배양에 어느 정도 기여하는 것으로 나타났다. 셋째, 자아개념은 9개 하위 요인 중 자아 수용만이 훈련 후 의미있는 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램은 피훈련자의 전체적인 자아개념을 변화시킬 만큼 자기 이해나 성장을 위한 경험을 충분히 제공하고 있지 못하다. 넷째, 생도 집단 응집력은 전 중대에 걸쳐 훈련 후 급격히 감소했다가 추수 측정시 사전과 같은 수준으로 회복되었다. 이러한 경향은 생도 집단 응집력이 동료 상담자 훈련 이외 요인들의 영향을 더 받은 것이며, 단기적 훈련만으로 생도 집단의 응집력 변화를 기대하기는 어려움을 나타낸다. 본 연구는 프로그램의 내용 및 평가 방법상의 한계에도 불구하고 프로그램 개발에서 평가까지의 일련의 과정을 체계적으로 제시하고 있다는 점에서 상담 관련 프로그램 개발을 위한 하나의 모델이 될 수 있으며, 개발된 동료 상담자 훈련 프로그램 및 여기에 수반된 훈련 자료는 동료 상담자뿐 아니라 초보적인 상담 실습자의 의사소통 능력 배양을 위한 훈련 과정에서 활용될 수 있다고 생각한다. ; The aim of this study is to supply theoretical bases and training materials for peer counseling. It is composed of 2 parts: a discussion of the development of the peer counselor training program and the evaluation. For the theoretical bases, not only the definition, efficiency, and activity of peer counseling but also the selection of peer counselors, the contents and method of training, and the variables of program evaluation were examined. On the basis of these theoretical backgrounds, this program was developed especially for the special group of cadets. In such a specific organization as the military academy, peer counseling is judged to be necessary and effective considering the developmental stage of cadets and their psychological conflicts. To develop the peer counselor training program for cadets, a review of former studies, and assessment of needs, and an analysis of counseling cases were carried out. The characteristics of this program are as follows. First, the main purpose is to improve communication skills in human relations, which include listening, attending, empathy, questioning, and genuiness. Second, these skills are designed for the case practices, which mainly concentrate on senior-junior relations, sex, career, and adaptation, all of which cause major conflicts for cadets. Third, this program is suitable for a small group of about 10, and it needs 20 hours of training. The effectiveness of the program was evaluated through the pseudo-training experiment in which the subjects were cadets of the 3rd year in the Air Force Academy. In the evaluation, the emphasis was put on whether the program was helpful for improving the quality of peer counselors and on what effects the peer counselor training has on the group cohesion of cadets. For the evaluation the pre and post comparision is made of communication skills, of self concept, and of counselor rating, between the trained group and the controll group; and about group cohesion the comparision is made between the pre, the post, and the following changes in the estimation of the squadron members to which the trained and the controll group belong. The results are as follows. First, the communication skills of the trained group improved significantly compared with the controll group after the training. This improvement indicates that the program is very effective in raising communication skills, and that counseling skills, like communication, can be taughted by intensive training. Second, pseudo-clients evaluated the trained group more attractively than the controll group in the counselor rating which is implicated that the program is contribute to improve of counselor aptitudes. Third, this program proved to be effective and only “self acceptance” of those the 9 sub factors of self concept, therefore it does not supply sufficient opportunities for the trainees to experience self understanding and self growth. Fourth, cadet group cohesion decreased sharply in the post evaluation in both groups, but was restored to the previous level in the follow up evaluation. Therefore it is considered that cadet group cohesion seemed to be influenced by extra training factors and it is difficult to change cadet group cohesion through a single, short term training section. This peer counselor training program and relevant materials are expected to contribute to the improvement of communication skills for the training of beginner counselors. Despite some limitations. This study presents a systematic process of peer counselor training program development to evaluation. It is expected, therefore, that this study could provide a model for developing relevant counseling programs.
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