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dc.contributor.author김지희-
dc.creator김지희-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:02Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000000510-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192233-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000510-
dc.description.abstract본 연구는 가족기업(Family Business)에 대한 이론적 논의 및 한국·미국·독일을 중심으로 한 실태분석과 가족기업의 연구 및 정책지원을 위한 제안을 통해 가족기업의 경영안정성을 높이고 가족기업 가정의 복지증진을 위한 정보를 제공하고자 수행되었다. 이를 위해 본 연구는 가족기업의 기업경영적 측면에 치중하던 종래의 개별적 분석방법에서 벗어나 가족기업을 하나의 통합적·전체론적 차원에서 보고 가정학적 시각을 적용하여 가정·기업 양 측면을 분석하였다. 이론적 논의를 통해 가족기업의 본질, 가족기업의 가족기능과 기업기능 체계, 가족기업의 구성체계에 대해 명확하고 올바르게 이해하고자 하였다. 이와 함께 가족기업 및 가족기업 가정의 특성과 실태를 파악하기 위해 한국·미국·독일을 중심으로 2차 통계자료 및 가족기업 실증자료를 분석하였다. 2차 통계자료를 근거로 각국의 가족기업에 대한 통계적 정보를 제공하고, 실증자료 분석을 통해 가족기업 및 가족기업 가정의 특성과 문제점을 파악하였다. 이를 기초로 학문적·정책적 차원에서 가족기업을 지원할 수 있는 연구과제 및 정책과제를 제안하였다. 가정학 분야에서 미래 가족기업 연구를 위한 연구과제 및 실증연구 주제를 제안하고 가족기업 연구방향을 제시하였다. 동시에 가족기업 및 가족기업 가정의 문제점을 해결하고 복지수준을 향상시키기 위한 지원정책 과제를 모색함으로써 가족기업 및 이들 가정의 만족도 향상을 위한 중요한 정보를 제공하였다. 본 연구에서 밝히고자 하는 구체적인 연구문제들은 다음과 같다. 첫째, 가족기업이란 무엇을 의미하는가? 가족기업의 본질적 특성은 무엇인가? 가족기업의 구성체계는 무엇이며, 이들 체계들은 어떻게 기능하고 있는가? 둘째, 사회·경제체제나 문화가 다른 한국·미국·독일에서의 가족기업이 갖는 의미는 무엇이며, 그 실태는 어떠한가? 또한 가족기업 및 가족기업 가정의 특성과 문제점들은 무엇인가? 셋째, 가정학 분야에서 미래 가족기업 연구를 위해 제시될 수 있는 가족기업 연구과제들은 무엇이며, 실질적으로 가족기업의 경영안정성과 가족기업 가정의 복지증진을 위한 가족기업 지원정책들은 어떻게 제안될 수 있는가? 본 연구결과에 기초한 가족기업 및 가족기업 가정에 대한 정보는 다음과 같다. 첫째, 가족기업은 비가족기업과 뚜렷하게 구분될 수 있는 중요한 특성을 가진다. 가족기업의 가정·기업 이중적 특성에서 유래되는 양가속성(Bivalent Attributes)을 가짐으로써 가족기업의 가정영역과 기업영역간의 상호작용이 활발하게 이루어지는 조직체이다. 둘째, 가족기업은 가족·경영·소유 체계가 복합적으로 작용하는 조직이다. 가족기업체계의 복합성은 가족구성원들로 하여금 동시발생적 다중역할 수행을 요구한다. 이러한 과정에서 가족구성원들은 가족원·경영자·소유자 로서의 자신의 역할수행 및 역할경계 설정에 어려움을 겪고 있다. 또한 가족기업 체계상의 역할중복 특성은 가족기업 갈등요인이 되기도 한다. 따라서 가족기업의 기능체계와 구성체계의 경계설정을 명확히 하고 각 체계에서의 효율적 역할수행이 필요하다. 셋째, 한국·미국·독일의 가족기업 실태파악을 통해 나타난 가족기업 및 가족기업 가정의 특성과 문제점은 다음과 같다. 가족기업 연구측면의 문제점은 가족기업 정의 및 범위의 불명확성, 가족기업 연구관점 및 연구영역의 편향성, 가족기업에 관한 정확한 기초통계 자료의 부족 등으로 나타났다. 한편, 가족기업 및 가족기업 가정의 문제점은 가족체계에서는 가족구성원들의 불분명한 역할인식, 과중한 노동부담, 효율적 시간관리의 어려움 등의 문제점이 나타났다. 가족기업 경영체계의 문제점은 가계비와 기업경영비의 미분리에 따른 재무관리의 어려움, 가족기업 자금조달 능력의 부족, 의사결정권을 둘러싼 가족구성원과 비가족구성원간의 갈등문제, 경영합리화를 위한 재교육 기회의 부족, 과중한 노동부담 등으로 나타났다. 가족기업 소유체계의 문제점은 가족기업의 계승을 둘러싼 가족구성원간의 지나친 경쟁, 효율적 가족기업 계승계획의 부재 등으로 나타났다. 이상의 문제점을 해결하기 위해서는 가족기업에 참여하고 있는 가족구성원들의 가정경영 및 기업경영 능력을 함양시킬 수 있는 재교육이 필요하다. 이러한 재교육은 가정경영 측면에서는 가족간의 긍정적 상호작용 효과를 증진시킬 수 있는 의사소통 방법, 가족기업 노동과 가사노동을 효율적으로 수행하기 위한 노동분담 및 시간관리전략, 가족기업 참여 가족구성원의 만족도와 생활의 질 향상을 위한 효율적 인적관리 등의 능력을 습득할 수 있도록 실시되어야 한다. 한편, 가족기업 경영능력을 향상시키기 위해서는 경쟁력 향상을 위한 경영전략, 가계비와 기업경영비에 대한 효율적 재무관리, 가족기업 자금조달 능력의 향상, 가족기업 갈등관리전략, 생산성 향상을 위한 가족기업 고용인에 대한 직업훈련 등과 관련된 지식을 습득할 수 있도록 이루어져야 한다. 또한 실제로 가족기업을 지원하고 육성할 수 있는 제도적인 뒷받침과 가족기업의 문제를 해결할 수 있는 학문적·정책적 지원이 요구된다. 학문적 차원에서는 가족기업에 관한 지식을 체계적으로 전달할 수 있는 교재 및 교육프로그램의 개발, 대학수준에서의 가족기업 교과과정의 개발이 필요하다. 이를 통해 가족기업에 대한 광범위하고 전문적인 지식을 제공하고 가족기업 전문인을 양성할 수 있어야 한다. 또한 가족기업 경영자를 위해 경영상담을 실시하고, 경영기술을 지원할 수 있는 연구기관의 설립이 요청된다. 이러한 가족기업 전문기관은 가족기업 경영문제 해결을 위한 방안을 제시함으로써 가족기업을 지원할 수 있다. 한편 정책적 차원에서는 가족기업이 사회적, 경제적, 법적으로 겪고 있는 당면문제들을 파악하고, 이러한 문제를 해결할 수 있는 각종 지원정책을 실시해야 한다. 가족기업 창업 및 경영활성화 정책, 가족기업의 자금안정을 위한 자금지원 정책, 조세제도의 개선, 가족기업 노동복지를 위한 근로기준법의 적용방안 등을 검토해 볼 필요가 있다. 본 연구는 가족기업에 대한 학문적·정책적 지원을 위해 가정학 분야에서 가족기업 연구를 활성화시킬 수 있는 연구과제들을 제안하였다. 가족기업의 가정영역과 기업영역 분석을 위해 체계이론, 가족자원관리이론, 전략적 경영이론을 중심으로 가족기업 분석이론을 제안하였다. 가족기업 연구를 위한 다양한 연구관점과 적절한 연구방법론을 제시하고, 가족기업의 개념적 연구영역을 이론적, 내용적, 역사적, 환경적 측면을 중심으로 살펴보았다. 또한 가족기업 및 가족기업 가정의 특성과 영향요인들을 파악할 수 있는 가족기업 실증연구를 위한 연구주제 및 미래 연구방향을 제시함으로써 가족기업 지원을 위한 가정학의 과제들을 검토하였다. 이와 함께 가족기업이 당면하는 문제점을 해결하고 가족기업의 가족체계·경영체계·소유체계에 대한 효과적인 지원정책 과제들을 제안함으로써 가족기업 및 가족기업 가정의 복지증진을 위한 구체적이고 실질적인 대안을 모색하였다. 이상의 본 연구목적을 달성함으로써 기대되는 효과는 다음과 같다. 첫째, 가족기업 및 가족기업 가정에 대한 명확하고 올바른 지식을 제공하고 가족기업의 특성 및 문제상황을 제시함으로써, 가족기업이 현재 당면하고 있는 문제점이 무엇인가를 스스로 정확하게 인식할 수 있게 해 주며 이를 해결할 수 있는 구체적 방안모색의 기초를 제공할 수 있을 것이다. 둘째, 한국·미국·독일을 중심으로 가족기업의 가족체계, 경영체계, 소유체계의 실태분석 결과를 제시하고, 사회·경제체제와 문화가 다른 지역에서의 가족기업의 의미, 특성, 문제점 등을 파악함으로써 다양한 비교연구의 가능성을 제공할 수 있을 것이다. 또한 가족기업을 둘러싼 국가, 문화, 환경적 요소들의 영향력을 파악할 수 있는 정보를 제공할 수 있을 것이다. 셋째, 가정학 분야에서 수행될 수 있는 가족기업 연구과제 및 미래 가족기업 연구방향을 제시함으로써, 가족기업 및 가족기업 가정의 생활의 질 향상을 궁극적 목적으로 하는 가정학의 정체성을 밝혀주고 가족기업에 대한 새로운 가정학적 시각을 정립하는데 도움이 될 것이다. 넷째, 가족기업 및 가족기업 가정의 문제점을 파악함으로써, 가족기업의 경영안정성과 가족기업 가정의 복지를 향상시킬 수 있는 구체적 방안을 제시해주고 실제적으로 가족기업을 지원할 수 있는 정부의 정책결정 과정에 참여하고 가족기업 지원정책 반영을 위한 공공단체의 정책자료로 제공될 수 있을 것이다. 또한 가족기업 경영자 및 가족기업 가정을 대상으로 한 가족기업 창업 프로그램, 가족기업 경영효율화 재교육 프로그램, 가족기업 경영상담 프로그램, 가족기업 경영자과정 프로그램, 가족기업 지원정책 프로그램 등의 개발과 교육프로그램을 시행하는 전문가들을 위한 교육적 자료로 제공될 수 있을 것이다. 이는 궁극적으로 가족기업의 경영안정성을 높이고 가족기업 가정의 생활의 질 향상과 복지증진에 기여할 수 있을 것으로 사료된다. ; The purpose of this study is to discuss Family Business with theory and practice. Family Business means a business that is owned and managed by one or more family members. Family Business is defined as one in which at 51% of the business is owned by a single family, and at least one and more family members are involved in the management activities, in addition to which transfer of leadership to next generation family member is anticipated. Family Business is seen as an avenue to achieve economic security, as motivation for a productive society, and as a method for individuals to receive a monetary return for their talents and initiative. The presence of Family Business as a predominant business structure in the all of country s economy and their association economic contributions has been documented elsewhere. This study is to examine a clear understanding of the relationship between family functioning and business viability in families who own and operate businesses. Such understanding will be helpful in enhancing the stability and security of families who own and operate business and in developing policies and programs that foster Family Business and assist in their contributions to community, economic development, and family economy. Also to understand the family and business environments and their interaction can enhance the opportunities, satisfactions, and well-being for family members who are involved in business together. The overall objectives of this study are as follows: First, to introduce the Family Business in the Consumer Studies and Family Resource Management field. Second, to theoretically review definition of Family Business and related concepts, bivalent attributes of Family Business, advantage and disadvantage of Family Business, the dual relationship of the social and business functions in the Family Business, and three formation systems -family system·business system·ownership system- in Family Business. Third, to examine the practice of Family Business in Korea, U.S.A., and Germany, and to compare the characteristics and problems of Family Business among these countries. Fourth, to suggest specific theme of research subjects in the future Family Business area. Specifically Family Business analysis theory, research perspectives and methods, and research area in the scope of Family Business. Also this study suggests supporting policy to help Family Business in economic system. To achieve this purpose, this study reviewed Family Business with theoretical approach. In addition, this study gathered and analyzed secondary national data and data from project NE-167, "At-home income generation: Impact on management, productivity, and stability in rural/urban families in U.S.A. Total 899 Home-Based Business household were analyzed among NE-167 data. Also this study analyzed 27 case study data with interview about Family Business in Germany. The results of this study are as follows; First, From a systems perspective, Family Business consists of the different subsystems of family and business. Family Business is characterized by the dual relationship of two naturally separate functions: the social function(the family) and the business function(the family business). The family in its social function satisfies different social and emotional needs. On the other hand, the business function is result-oriented, the decision-making process and behavioral pattern must be based on an objective, economic model in order for the family business to compete and survive. It s important to handle the overlap between the social and the business functions of Family Business, and offers some guidelines on how to address with the overlap problems. Second, there are three subsystems in Family Business: family system, business system, and ownership system. Family system, in a broaden concepts, means family as a unit includes family type, family needs etc which influence to Family Business, and family members who are involved in Family Business. Family member as an entrepreneur is important for business success. Business system means total process of Family Business operation. Strategic planning in Family Business is most important element in business system. Strategic planning can be described as the process by which the Family Business systematically evaluates the internal and external capabilities of the business to carry out the intended mission successfully. Strategic planning process involves steps like mission statement, the situation audit, strategy setting, the operational plan, implementation, feedback and control. Ownership system means who owns and manage Family Business. Planning for succession is most important in ownership system. The elements for effective succession process are preparation of the offspring, role adjustment, de-coupling the family and business system, proper role of family members, the strength of relationship, the successor s ability. Third, there are key attributes within each Family Business. These key attributes derive directly from the overlap of family-ownership, management membership, and family membership. The key characteristics of Family Business can describe "Bivalent Attributes", these key attributes are simultaneous role, shared identity, a lifelong common history, emotional involvement and confusion, the private language of relatives, mutual awareness and privacy, meaning of the family business. Since bivalent attributes have positive and negative effect on Family Business management, effective management of these bivalent attributes is a key success for Family Business. Fourth, Family Business has some problems in research perspectives and within families who own and operate family business. The research problems in Family Business are no generally accepted definition of Family Business has been clearly established due to a lack of conceptual clarity. Also there is no exact basic statistics about Family Business. The family who runs their own family business has financial problems incurred from inseparable financial funds between business and household, labor allocation problem and time conflict between household work and business work, and overload labor time in business sector. A bitter family struggle often erupting during the transition for a succession process is not a smooth one, tension, hostile attitudes and family infighting will begin the moment the successor takes over. This matters negatively influence to well-being of family system. To solve this problems, we need reeducation programs to improve management ability of family members in household and business area involved in Family Business. As a result of this study, future research needs to study a larger group of Family Business in order to learn more about their characteristics and problems. Further studies need to explore the motivation for the Family Business work choice although the major advantages of such work are known. Additional information needs to compare profiles of both Family Business workers and workers who are Non-Family Business in similar demographic characteristics, and different cultural environment among nations. The educational and practitioners suggestions for the future could lead traditional educators broaden their curricula to expose learners to a wide range of employment alternatives including Family Businesses. Because management is the factor most closely linked with business success or failure, providing high-quality management education at a low cost to strengthen the managerial capacities of existing and potential Family Business enterprises may be one of the most effective things educators can do. Policy suggestions for the future are financial support which is often a critical missing piece in economic development. Family Business faces significant problems in securing capital for long-term investments. Local policy makers can be of assistance in influencing credit unions, banks, and other lenders to extend their loan criteria to include deserving Family Business that would otherwise not be able to expand their operations. In this same vein, civic and community leaders can work with associations or councils of governments to establish a revolving loan fund as seed and venture capital or to meet a variety of fixed-asset and working-capital needs for existing Family Business ventures. Results from this study will allow researchers to have a unique view of the Family Business management and will contribute to individual and group well-being in both family and work settings. This study is a useful instrument to researcher, educators, practitioners, policy makers.-
dc.description.tableofcontents논문개요 ------------------------------------------------------------ ⅷ Ⅰ. 서론 ------------------------------------------------------------ 1 A. 문제의 제기 ----------------------------------------------------- 1 B. 연구의 목적 ----------------------------------------------------- 5 C. 논문의 구성 ----------------------------------------------------- 7 Ⅱ. 가족기업에 관한 이론적 논의 ------------------------------------- 9 A. 가족기업의 본질 ------------------------------------------------- 9 B. 가족기업의 가족기능과 기업기능 체계 ----------------------------- 19 C. 가족기업의 구성체계 --------------------------------------------- 28 Ⅲ. 가족기업 및 가족기업 가정의 실태 -------------------------------- 37 A. 한국의 가족기업 ------------------------------------------------- 37 B. 미국의 가족기업 ------------------------------------------------- 52 C. 독일의 가족기업 ------------------------------------------------- 74 D. 실태분석에 기초한 가족기업의 문제점 ----------------------------- 99 Ⅳ. 가족기업의 연구 및 정책지원을 위한 제안 -------------------------104 A. 가족기업 연구과제 -----------------------------------------------104 B. 가족기업 지원을 위한 정책과제 -----------------------------------129 Ⅴ. 요약 및 결론 ----------------------------------------------------134 참고문헌 ------------------------------------------------------------142 Abstract ------------------------------------------------------------168-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent9534081 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title가족기업(Family business)가정에 관한 연구-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 가정관리학과-
dc.date.awarded1999. 2-
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