View : 569 Download: 0

구름을 조형화한 도자용기 디자인 연구

Title
구름을 조형화한 도자용기 디자인 연구
Authors
최진녀
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
사람은 자연과 함께 존재하며 예술가는 자연을 대상으로 하여 그 아름다움을 표현하여 왔다. 또한 자연을 소유나 정복의 대상이 아니라 더불어 존재하는 생명체로 인식하며 그 이미지에 생명력을 불어넣어 정신과 감정을 이입시키고자 하였다. 변화무쌍한 구름의 형상은 다양한 모습만큼이나 내면의 조형의지를 표현할 수 있는 무한한 가능성을 지닌 대상이 되기 때문에 자연 중에서도 구름은 예로부터 우리의 자신의 모습과 감정을 교감할 수 있는 대상으로서 많은 예술작품의 소재로 사용되어 왔다. 본 연구자는 어린 시절 바라보았던 뭉게구름, 어느 여행지에서 본 새벽구름, 수평선에 떠 있는 구름, 노을진 저녁의 구름 등 실상의 체험에서 얻어진 구름에 대한 형상을 표현하고자 하는 동기에서 비롯되어, 과거 실용성 위주의 용기에서 조형을 중시하는 현대예술의 흐름과 뜻을 같이 하면서 작품의 대상을 있는 그대로가 아닌 심상적 이미지로 표현하는 대상으로써 구름을 주제로 선택하였다. 모든 조형예술은 장르에 따라 사용되어지는 재료가 다르며 이에 따라 특성과 효과가 달리 나타난다. 특히 점토의 특성을 이해하고 효과적으로 활용한다는 것은 표현의 극대화에 중요한 요건이 된다. 따라서 본 연구는 형태에 따라 점토의 표현기법을 달리하며 실생활에도 쓰임이 있는 실용미를 갖는 용기로써 뿐 아니라 획일화되고 기계화된 현대 생활공간에서 자연의 여유와 휴식을 제공할 수 있는 조형미를 갖도록 구름을 조형화 하는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 이론적 배경으로 우리의 의식 속에 내재된 구름의 상징성을 고찰하고 일반적인 구름의 종류와 특징을 사진을 통해 고찰하였다. 작품표현에 관한 근거제시로 구름을 주제로 한 작가들의 조형사례를 수집하여 조형적 특성을 위주로 하여 표현의 다양성과 기법을 연구하였다. 작품의 제작에 있어서는 구름의 모습에 따른 특성을 잘 나타낼 수 있게 부드럽게 가벼운 느낌으로 또는 역동적으로 그리고 율동적으로 때로는 환상적인 느낌으로 표현하고자 하였다. 또한 구름의 자유로운 형상과 조용한 운동감이 나타나도록 물레성형을 하였고, 물레성형이 불가능한 형상들은 석고 틀을 이용한 이장주입성형을 하였고 부분적인 표현을 위해 핀칭을 병행하였다. 태토는 백색도가 뛰어나 구름의 이미지를 표현하기에 적합하고 용기로도 청결감을 느끼게 하는 이장주입성형용 태토인 silk white와 super white body를 사용하였고 물레성형을 위해 청자토와 백자토를 사용하였다. 유약은 주로 투명유와 백매트유를 사용하였는데, 화장토로 상감한 것과 기의 내부는 대부분 투명유로 시유하였고 장식을 위해 순금과 백금 그리고 전사지를 사용하였다. 소성은 0.3㎥ 전기가마에서 804℃까지 5시간동안 1차 소성 하였고, 2차 소성은 1,280℃까지 10시간동안 같은 가마에서 산화염소성 하였다. 순금과 백금 그리고 전사지는 804℃까지 4시간동안 3차 소성하였다. 흙을 매체로 한 도자예술 분야에 있어서 구름이란 대상은 무한한 창조가능성을 지닌 소재가 되었으며, 구름의 조형화 작업을 통해 작가의 심상과 가치관에 따라 표현된 조형성이 갖는 의미와 내용이 달라진다는 것을 알았다. 본 연구과정에서 체득한 모든 것들은 앞으로의 창조적인 작품 활동을 위한 초석으로 삼고자 한다. ; Nature is the main source of inspiration for the artist. Fundamentally, human beings have evolved together with nature, for we are a part of it. It is the artist s task to observe and express the beauty of nature through their work, for it is not something that can be possessed of conquered. Nature is sumply a source of light for us to show our spirit and our emotion. Nature comes in many forms and of all its formations, clouds provide incessant information for us to incorporate our emotions and beliefs. Since the ancient times, people have looked upon the sky to create their own images and thoughts. As a result artists have interpreted the cloud formations to create their own works. It is an important form of inspiration for the artist. For this study, the different cloud formations, observed through a child s eye, have been recollected a form of expression in clay. The cumulus clouds, clouds of dawn seen in a traveller s journal, clouds drifting on the horizon and clouds coloured by the dusk s sun have all been recalled to be used as a source of inspiration for the practical aspects of this study. For this study, the clouds have been used both as a decoration as well as in a formative expression. The clay body was chosen in accordance to the form. Different bodies were applied for different purposes. The study moved away from function and attempted to express the liberated nature of clay by creating forms showing the artist s spirits. These shapes can be decorated in various different areas of our environment to highten up the harsh modemized environment which we live today. The symbolic meaning of clouds and the study of cloud shapes have been examined as background material for this study. Furthermore research work was conducted on artists who have used clouds as their source of inspiration. The cloud movements and shapes have been carefully examined to make the work in clay. For the ship-cast work, the porcelain clay was used and for the wheel thrown works, the celadon and the white stoneware clay bodies were used. The transparent and the white matt glaze were used for most of the work. Some were inlaid and then glazed. Also the work was decorated using gold, white gold and transfer sheets. The work was fired in a 0.3㎥ electric kiln. The first firing was for 5 hours reaching a temperature of 804℃. The second firing was for 10 hours and it reached a temperature of 1,280℃. This was an oxidized firing. The gold white gold and the transfers were fired to 804℃. in a third firing. The cloud can be interpreted in numerous different ways in clay. It gives infinite forms of expression and it can be combined with artist s emotions and concepts. This is what changes its significance and symbols. I hope to use this research for further developing my work in the future. This is only a beginning to my future creative work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE