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한국 전통문양을 모티브로 한 내장 타일 디자인 연구

Title
한국 전통문양을 모티브로 한 내장 타일 디자인 연구
Authors
이은경
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
경제의 발전과 서구화 속에서 현대인들은 생활 수준이 향상되었으며, 그 중에서 주거 환경에 대한 관심이 높아졌다. 오늘날 주거공간을 새로운 시각 환경으로 조성하고자 하는 노력이 활발해지고 이러한 노력은 현대 도예에서도 전개되고 있다. 주거공간에 타일의 설치가 활발해지고 있으나, 내장용의 타일은 디자인과 소재 면에서 우리의 문화적 특징이 결여되어 있다. 따라서 한국 전통의 요소를 현대적 감각으로 활용하여 국제 무대에서 차별화 될 수 있는 한국적 독창성과 더불어 국제적 보편성을 표현할 수 있는 내장 타일 디자인 연구가 필요하다. 이에 본 연구의 목적은 현대 감각과 한국적 정서에 부합하여 내장 타일 연구가 한국 전통문양을 모티브로 하여, 조형적 분석을 통하여 조형미를 추출해 내고자 하는 데 있다. 본 연구의 내용은 첫째, 우리 민족의 고유한 생활 감정을 아름답게 표현한 응용 미술의 한 양식인 전통 문양에 대한 고찰과 실제 작품의 모티브로 활용한 보상화문, 연화문, 떡살문, 단청문, 꽃담문양의 조형성과 그 특징을 분석하였다. 둘째, 우리 나라 타일 성격을 지닌 전(塼)을 삼국시대 이전부터 조선시대까지 시대적 흐름과 함께 특징을 살펴보며, 건축용 요업 제품으로서 타일의 개념과 용도, 타일의 유형과 특성을 알아보며, 그리고 오늘날 건축에 실내 장식의 한 분야로서 국내외 도자타일 작품의 조형성을 분석했다. 셋째, 작품 제작에 모티브로 한 전통문양의 요소인 문양을 분석하고 보완하여 본 연구의 디자인에 중점을 두었다. 작품 제작 방법은 타일의 정밀한 형태와 유니트(unit)의 반복제작으로 석고틀을 이용한 이장주입 압축성형 기법으로 하였다. 소지의 선택은 내장용 타일이란 점과 타일의 휘어짐 방지로 소성 온도가 낮은 백운도토를 사용하여 색상의 다양화를 위해 색소지를 만들어 사용했다. 소성은 0.21m3 전기가마에서 마침온도 1,100℃로 9시간 가량 1차 소성하였으며, 2차 소성은 마침온도 1,060℃이며 9시간 소성하였다. 이와 같은 입장과 연구 대상을 전제로 한 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 전통의 현대적 활용이라는 문제를 현대 도예분야의 내장 타일 디자인에 적용시켜 타일 디자인에 전통의 모티브가 부합될 수 있는 가능성을 제시할 수 있었다. 2. 한국 전통문양은 우리 민족의 독창적 모티브로 창안해 왔으며 전통문양의 조형적 특징으로 문양을 반복시켜 구성에 따라 다양한 패턴으로 타일 디자인을 연출할 수 있었다. 3. 작업의 최종적인 색상을 유약에서의 발색이나 발색 가능한 점토에 의존하지 않고, 색소지를 이용함으로써 작품의 색상 표현의 다양함을 제시할 수 있었다. 4. 현대 도예에서의 기능성을 가지는 내장 타일로 제작하기 위하여 사전에 많은 연구와 계획이 필요하며, 제작이 용이하여 효과적으로 조형성을 표현할 수 있는 형태 디자인에 대한 많은 연구가 필요하다는 것을 알 수 있었다. ; With the rapid economic growth and Westernization, the quality of the moderns life has been improved, and especially, housing environment has become the center of public interest. Recently, an effort to develop the housing residential place into the visual environment is being lively moved. It also deploys throughout the field of modern ceramic art. Although most of the residential place have tiles, it is not usual for us to find our cultural characteristic from the tile design and materials. Accordingly, the study of interior tile design is necessary so that we can differentiate Korean traditional elements of which sense will be modernized from the international stage and express our originality as well as the international catholicity. The purpose of this study of interior tile design is to find out the formative beauty by performing analysis from motives of the Korean traditional pattern, assuming that the modern sense and the Korean atmosphere are harmonized. The content of this study includes the following: 1)Study the Korean traditional pattern, a form of applied fine art that expresses our own beautiful cultural life, and also analyze the pattern of Bosangwhamun, Yonwhamun, Ttoksalmun, Danchongmun, Kkoddam, including its formative beauty and characteristic. 2)Consider the characteristic and history of Chun that has the same nature of Korean tile from pre-age of the three Kingdoms to Choson period, examine the type/characteristic of tiles and its usage/concept as a ceramic product for construction industry. In addition, analyze the formative works of ceramic tile in the world as a branch of interior design for the modern construction. 3)Analyze and complement the pattern which is an element of our traditional pattern from motives of art work to lay stress on the design of this study. For ceramics, the repetitive production of precise shape and unit of the tile and solid slip casting compressing method with plaster frame were applied. The writer used color drafting papers - to represent various colors - and Baeundo clay of which plastic temperature point is low, because tiles for interior design may be bent easily. For the first plasticity, it was taken for 9 hours at temperatures of 1,100℃(finishing temperature) and an electric kiln (0.21m3) was used, for the second, 9 hours and 1,060℃. The result of the study is as follows; 1.The writer applied the harmonization of the tradition and the modern practicality to the interior tile design that is a part of modern ceramic art. Finally, it showed the possibility that the traditional motive could meet the tile design. 2.The Korean traditional pattern has been created on the basis of our national originality. In addition, it was possible to present the tile design in various patterns by repeating a certain pattern which may called as the formative characteristic of traditional pattern. 3.The writer didn t rely on the enamel color former or color forming clay for the final coloring. Instead, color drafting papers were used to present various colors on the work. 4.To produce interior tiles that provides the function of modern ceramic art, the intensive study and plan should be performed in advance. Of course, the writer found that we can never overlook the study of formative design which can be used to present the modeling efficiently for easy production.
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