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빈센트 반 고호의 회화모티브를 응용한 웨딩드레스 디자인 연구

Title
빈센트 반 고호의 회화모티브를 응용한 웨딩드레스 디자인 연구
Authors
이정현
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
현재까지 회화의 조형 예술적 특징은 복식에 직접적, 간접적으로 영향을 미치며 재조명되어 왔으며, 이러한 현상은 복식에 예술성을 부여할 수 있는 수단이 됨으로써, 독특하고 창의적인 디자인이 지속적으로 개발될 수 있는 원동력으로 작용해왔다. 웨딩드레스의 경우는 복식의 한 분야임에도 불구하고 의례적인 착용목적의 상징성으로 인해 서구적 전통성이 그대로 답습되면서 디자인 개발의 단절을 초래하게 되었다. 그러나 1990년대에 접어들면서 신부들이 개성을 중시하는 의식구조로 변환되고 웨딩드레스에도 패션화 경향이 나타나고 있다. 이러한 시점에서 디자인 개발의 필요성이 증가하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 현재까지 웨딩드레스에 시도되지 않았던 회화 모티브를 디자인에 도입하여, 이를 다양한 표면 장식기법에 의해 표현하고자 한다. 단조롭고 답습적인 디자인의 특수성을 갖는 웨딩드레스에 차별화된 이미지를 표출시키고, 풍부한 재질감을 통해 고부가가치를 부여하며, 나아가 웨딩드레스의 예술적 표현 영역을 확대함에 목적을 둔다. 본 연구의 내용과 방법은 문헌적, 사적 연구방법과 디자인 현황 분석 및 디자인 선호에 관한 설문조사를 실시하여 다음과 같이 진행하였다. 첫째, 문헌 고찰 및 화보 자료를 통해 서구 웨딩드레스의 개념과 유래를 살펴보고, 역사적 배경을 재정립한다. 둘째, 국내의 서구식 웨딩드레스의 도입과 변천과정을 살펴본다. 셋째, 1990년대 후반기의 디자인 현황 및 문제점을 분석한 후 이를 토대로 설문조사를 실시하여, 국내 미혼여성의 웨딩드레스 디자인에 대한 선호도를 조사한다. 넷째, 업계 디자인 현황 조사 및 설문 결과 조사를 토대로 디자인 방향을 설정한 후 작품 계획을 수립한다. 다섯째, 웨딩드레스에 회화적 이미지를 도입하기 위해 복식의 펴면 장식기법에 적합한 고호의 작품을 선정하고, 그의 작품이 지니는 조형적 특성을 분석하여 분식 디자인에 적합한 모티브로 재구성한다. 이를 토대로 작품 총 9점을 제작하였고, 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 디자인 변천사를 통해 볼 때 현대의 웨딩드레스는 과거의 시대적 실루엣이 지속적으로 반영되고 있었으므로, 따라서 디자인에 앞선 역사적 연구의 중요성을 확인할 수 있었다. 둘째, 디자인 형황 조사와 설문 조사의 결과는 공통성을 띠고 밀접한 관련성을 갖고 있으므로, 디자인에 있어서 위와 같은 조사가 선행되어야 함을 인식할 수 있었다. 셋째, 웨딩드레스의 표면 장식에 있어서 고호 회화의 조형적 특징은 표면장식기법, 특히 비딩 기법의 장식적 특성을 활용해 표현하는데 적합했다. 넷째, 제한된 색상과 단조롭고 답습적인 형태를 갖는 웨딩드레스의 디자인에 있어서 회화 모티브의 활용은, 단점을 극복함과 동시에 독창적인 이미지를 표현하는데 적합하여 다양한 디자인 개발의 가능성을 지닌 방법임을 알 수 있었다. 다섯째, 웨딩드레스의 요소로서 베일의 효과는 장시간 하객에게 노출됨으로써 중시되는 뒷모습을, 다양하게 연출하고 웨딩드레사의 미적 효과를 극대화하는데 적합했다. 웨딩드레스에 예술적 표면장식 기법을 도입한 이러한 시도는, 새로운 방향성을 제시함으로써 웨딩드레스를 위한 고부가가치의 창의적인 디자인 개발을 모색하는데 그 의의를 두었다. 앞으로의 폭넓은 예술세계가 웨딩드레스의 가치를 상승시키고 조형예술로도 가치가 있는 의상으로 위상을 세울 수 있도록 w속적 연구가 계속되기를 바란다. ; The general Art characteristic of a painting has thus far directly or indirectly exerted an effect on clothing and has been re-illustrated, whereby this phenomenon has become a means of imposing artistry on clothing. In addition, this phenomenon has acted as the driving force for peculiar and creative design for continuous development. Despite the fact that a wedding dress is only one type of clothing, the western traditionalism persevered due to the ritual symbolism of the dress, bringing about the discontinuance of its design development. However, prospective bridegrooms ways of thinking have been transformed by attaching impotance to personality in the 1990s, where the wedding dress has the tendency to follow fashion trends. Therefore, the purpose of this paper is to express various surface decoration skills by applying painting motive, which is not yet attempted, to the design of a wedding dress. It is also attempts to express the differentiated image of a wedding dress which has the monotonous and conventional features of design, giving high value-added through rich material, and finally extending visual effect the artist and expressive scope of a wedding dress. This study employed literatures-based on historical research methodology and questionnaire research on conducted as follow: First, this study researched into the concept and history of western wedding dress through literature reviews and fashion (picture) books to establish its historical background. Second, it investigated the introductory and evolutionary process of a domestic western-style wedding dress. Third, a questionnaire research was conducted to analyze the realities and problems of wedding dress design in the latter half of the 1990 s and to investigate the domestic unharried women s preference for wedding dress design. Fourth, it set the direction of wedding dress design based upon the results of inquiring into the actual conditions of wedding dress designing in the wedding dress industry and setting a questionnaire research to establish the plan on the wedding dress design work. Fifth, it selected Van Gogh s works appropriate for the surface decoration technique on clothing to introduce a pictorial image into a wedding dress, analyzed the General art characteristic inherent in Van Gogh s works and reconstituted them as the motif appropriate to fashion design. Based on the processes of this study, Nine wedding dress prototypes were produced in total. the finding are concluded as follow: First, considering the change in history of design, a modern wedding dress is continuously deflected by the past periodic silhouette, which confirms the importance of historical study more than that of design. Second, the results of design field study and survey have showed common and close relationship with each other, whereby examinations are needed in making designs. Third, the modeling features of Van Gogh s painting in decorating the surface of a wedding dress are confirmed to be appropriate in the expression of surface decoration skill, especially in suing the decorative features of beading skills. Fourth, in designing the wedding dress of limited colors and conventional forms, the utilization of painting motives is acceptable for overcoming weak points and expressing a unique image, which provides many possibilities of developing various designs. Firth, a veil, one of the elements of a wedding dress, should make the various presentations of the back exposed to the invitees for a long time, and it is suitable for maximizing the aesthetic effect of a wedding dress. This attempt to introduce the artistic surface decoration technique into wedding dress has its significance in groping a development of high value-added creative wedding dress design by presenting a new directive. In future, it is expected that an on-going study will continue so that the study of wedding dress design may be introduced into the extensive netistic was in and elevate the value of a wedding dress to a new platform where a wedding dress can be equrted with general art.
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